Gå til innhold

Har fibromyalgipasienter rett til fysioterapi uten å betale egenandel?

Anbefalte innlegg

Gjest Fibromyalgien
Skrevet

Er svært plaget med min fibromyalgi og fysioterapi hjelper litt. Kan jeg ha rett til behandling uten å måtte punge ut med egenandeler etter jeg fikk diagnosen. Har forøvrig selv før betalt tusenvis av kroner. En jeg kjenner har artrose i en skulder og personen får dekket behandling gjennom folketrygden. Men har jo også hørt at fibromyalgi er en diffus sykdom som ikke tas helt på alvor, det synes jeg er trist.

Skrevet

Du får dessverre ikke gratis fysioterapi med diagnosen fibromyalgi. Norske myndogheter anerkjenner ikke FM som en revmatisk sykdom selv om WHO - Verdens Helse Organisasjon gjør det.

Et tips, noe som hjelper meg veldig bra er trening i varmebasseng. Du får rekvisisjon fra legen din og treninga ledes av fysioterapeut. Det er både behagelig og lindrende. Du må betale en egenandel her også, men i og med at dette er gruppetrening så er den lavere enn for vanlig fysiterapi.

Jeg vet ikke hvor mye egenandelen er nå, fo jeg har tre forskjellige diagnoser og fåt det gratis som følge av en av disse

Skrevet

Det er en ny ordning nå med at du "kun" skal betale egenandel på fysioterapi opp til kr.3500. (Det er altfor høyt tak likevel syns jeg, da).

Etter det beløpet får du frikort ut året. Samle alle kvitteringene du har hatt på fysioterapi, og lever dem til Trygdekontoret, når du har nådd denne grensen.

Gjelder ikke bare noen sykdommer, men behandlingen må jo være rekvirert av lege.

Skrevet

Det er en ny ordning nå med at du "kun" skal betale egenandel på fysioterapi opp til kr.3500. (Det er altfor høyt tak likevel syns jeg, da).

Etter det beløpet får du frikort ut året. Samle alle kvitteringene du har hatt på fysioterapi, og lever dem til Trygdekontoret, når du har nådd denne grensen.

Gjelder ikke bare noen sykdommer, men behandlingen må jo være rekvirert av lege.

Glemte å si, at du kan også trekke fra store sykdomsutgifter på skatten. Det refunderer jo ikke utgiftene dine, men gir deg ihvertfall noe lavere skatt, hvis det er en trøst.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...