Gå til innhold

apatogene amøbecyster og graviditet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

For et års tid siden fikk jeg påvist noe som heter apatogene amøbecyster (fra innsendt avføringsprøve som ble sendt inn for å se etter noe annet). Dette er noe jeg regner med å ha pådratt meg etter å ha loffet rundt i u-land for ca 8-10 år siden. Dette er det ikke blitt gjort noe med. Legen har ingen erfaring med dette, men sier at siden de er apatogene ”så er det sikkert greit”.

Jeg er 41 år og har en sønn på 2 år. Jeg har prøvd å bli gravid igjen helt siden han ble født, men uten å lykkes. Jeg går nå til gynekolog og han finner ingen annen feil enn alderen min. Kan disse cystene ha noe med dette å gjøre? Hva skal jeg uansett gjøre med disse cystene?

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi
Skrevet

Jeg er ikke helt sikkert om jeg kan kjøpe den diagnostikken "apatogene amøbecyster. Hvis du sender inn en avføringsprøve påviser man der smittestoffet, f. eks. en amøbe. Man kan også si hva slags amøbe er det, og noen av dem er apatogene, dvs. de kan forekommer, særlig under varmere strøk, uten å produsere sykdom. (f. eks. Entamøba coli). Men, man kan ikke påvise en cyste i avføringsprøve. Cyste er en slags hullrom sopm sitter i et organ, f.eks. i leveren. Og det kan man ikke påvise i en avføringsprøve. Hvordan ble da cystene påvist? Hvis de ikke er påvist som cyste trenger du ikke å gjøre noe som helst. Jeg er mest tilbøyelig til å tro at du har fått påvist en apatogen amøbe og da har denne ikke noen relasjon til sykdom. (Dette er bare et forslag!). Under alle omstendigheter kan jeg ikke tro at en slig sak har noen som helst med dine problemer når det gjelder å bli gravid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...