Gjest ikke signatur Skrevet 16. august 2005 Skrevet 16. august 2005 Jeg er litt delt mellom to miljøer for å si det på den måten. Jeg har barnetroen min, og jeg har festet mye. Nå blir det sjelden festing siden vi har små barn. De går i søndagsskole, og nå ble jeg plutselig med blant de voksne som ordner søndagsskolen. Jeg synes det er fint, men kan jeg egentlig delta i dette arbeidet når jeg også kan finne på å drikke på fest? Jeg kan selvsagt gjøre hva jeg vil, men jeg føler at dette ikke passer sammen. Synspunkter? 0 Siter
Gjest 472 Skrevet 16. august 2005 Skrevet 16. august 2005 Går ut fra du får en del innlegg her av sorten "Hva er problemet"?, men jeg skjønner deg veldig godt. Er i PRESIS samme situasjon. Jeg lever i et til dels konservativt kristent miljø,og jeg er en av lederne i opplæringen av barn. I tillegg til dette har jeg frika skikkelig ut på "privaten". Synes ikke det passer helt,især fordi man i dåpsopplæringen her forfekter både det ene og det andre (fest,fyll, dans osv.) Har vel egentlig bestemt meg for å få fritak fra søndagsskolen, for det der klarer jeg ikke helt å leve opp til lengre. 0 Siter
Gjest ikke signatur Skrevet 16. august 2005 Skrevet 16. august 2005 Går ut fra du får en del innlegg her av sorten "Hva er problemet"?, men jeg skjønner deg veldig godt. Er i PRESIS samme situasjon. Jeg lever i et til dels konservativt kristent miljø,og jeg er en av lederne i opplæringen av barn. I tillegg til dette har jeg frika skikkelig ut på "privaten". Synes ikke det passer helt,især fordi man i dåpsopplæringen her forfekter både det ene og det andre (fest,fyll, dans osv.) Har vel egentlig bestemt meg for å få fritak fra søndagsskolen, for det der klarer jeg ikke helt å leve opp til lengre. Fest og dans er greit, og det er ikke så strengt her. Men tidligere festet jeg og drakk mye, og jeg hadde også mange ONS. Nå er det sjelden at jeg fester og drikker, men jeg liker det godt og ser ikke noe galt i det. Samtidig så tror jeg på Gud og synes det er fint å hjelpe til i søndagsskolen. Men hva ville de andre sagt om de visste at jeg på en måte tilhører to miljøer? Det er vanskelig, men jeg gjør jo som jeg gjør nå. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 17. august 2005 Skrevet 17. august 2005 Selvsagt kan du det! Det er igrunn underlig at tro og avholdssak har blitt såpass sammenknyttet enkelte steder her i landet. Det er en rent praktisk, politisk/kulturell sammenkobling og har lite med teologien i alminnelig protestantisme å gjøre. Her jeg bor er det ikke noen motsetning mellom slikt. Prestene går også på fest, så hvorfor skulle ikke andre? 0 Siter
Gjest på sidelinjen Skrevet 17. august 2005 Skrevet 17. august 2005 Jeg er konservativ kristen og totalavholdsperson. Jeg har ingen glede av alkohol, men blir gjerne med på en fest og har det gøy. De festene jeg er med på, er alltid uten alkohol. Alkoholbruk hos oss finnes ikke i det hele tatt. Jeg begrunner ikke mitt syn på totalavhold ut fra Bibelen. For slik jeg oppfatter Bibelen, viser den til et veldig forsiktig måtehold, regulær fyll kritiseres. Totalavhold gjør arbeidet med å ta imot nye medlemmer som tidligere har hatt alkoholproblem, enklere. De møter ikke sin vonde fortid når de kommer inn i menigheten. Også av hensyn til barna er totalavhold enklest å forholde seg til. De møter ingen fanatisk avholdslinje, men bare en avslappet manglende interesse for alkohol. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 17. august 2005 Skrevet 17. august 2005 Jeg forstår deg godt. Jeg er selv med aktivt i en statskirkemenighet - har noen oppgaver i forbindelse med gudstjenesten av og til, arrangerer familieturer og synger i kirkekoret. Ungene mine synger i barnekoret og går på søndagsskolen. De siste årene har jeg blitt mer og mer glad i vin, og mannen min og jeg koser oss ganske ofte med vin eller likør. Det har også blitt et par skikkelige fester et par ganger i året. Da er vi tre par, alle kristne, og vi har drukket en god del alkohol og hatt det knallgøy sammen. Jeg skjemmes ikke over festene, men jeg ønsker samtidig ikke at jeg skal bli negativt omtalt i menigheten pga dette. Vi er ikke ute på byen, og vi gjør ingen flue fortred, så jeg synes egentlig ikke at det gjør noe i forhold til min tro eller mitt forhold til menigheten. Du skrev et eller annet om ONS. Jeg mener det blir noe helt annet hvis en Har ONS dersom en er i et forhold med en annen + flatfyll på byen har jeg ingenting tilovers for (selv om jeg hadde mine episoder med flatfyll blant folk i 19-20 års alderen). Til slutt: Hvis du synes ditt alkoholbruk går utover ditt forhold til Gud og din tro, synes jeg du bør endre forbruket. Det er ingen god følelse å gå på akkord med seg selv, verken i kirka eller på fest. Lykke til ! 0 Siter
Gjest Kari kenguru Skrevet 17. august 2005 Skrevet 17. august 2005 Fest og dans er greit, og det er ikke så strengt her. Men tidligere festet jeg og drakk mye, og jeg hadde også mange ONS. Nå er det sjelden at jeg fester og drikker, men jeg liker det godt og ser ikke noe galt i det. Samtidig så tror jeg på Gud og synes det er fint å hjelpe til i søndagsskolen. Men hva ville de andre sagt om de visste at jeg på en måte tilhører to miljøer? Det er vanskelig, men jeg gjør jo som jeg gjør nå. Hvorfor er det viktig for deg hva andre i menigheten sier? 0 Siter
Gjest ikke signatur Skrevet 18. august 2005 Skrevet 18. august 2005 Jeg forstår deg godt. Jeg er selv med aktivt i en statskirkemenighet - har noen oppgaver i forbindelse med gudstjenesten av og til, arrangerer familieturer og synger i kirkekoret. Ungene mine synger i barnekoret og går på søndagsskolen. De siste årene har jeg blitt mer og mer glad i vin, og mannen min og jeg koser oss ganske ofte med vin eller likør. Det har også blitt et par skikkelige fester et par ganger i året. Da er vi tre par, alle kristne, og vi har drukket en god del alkohol og hatt det knallgøy sammen. Jeg skjemmes ikke over festene, men jeg ønsker samtidig ikke at jeg skal bli negativt omtalt i menigheten pga dette. Vi er ikke ute på byen, og vi gjør ingen flue fortred, så jeg synes egentlig ikke at det gjør noe i forhold til min tro eller mitt forhold til menigheten. Du skrev et eller annet om ONS. Jeg mener det blir noe helt annet hvis en Har ONS dersom en er i et forhold med en annen + flatfyll på byen har jeg ingenting tilovers for (selv om jeg hadde mine episoder med flatfyll blant folk i 19-20 års alderen). Til slutt: Hvis du synes ditt alkoholbruk går utover ditt forhold til Gud og din tro, synes jeg du bør endre forbruket. Det er ingen god følelse å gå på akkord med seg selv, verken i kirka eller på fest. Lykke til ! Tusen takk for svar! Jeg drikker veldig sjelden, og det er ikke "flatfyll" når jeg drikker. Vi drikker da sammen med gode venner (ikke kristne), og byturer er en sjeldenhet. Jeg føler meg ferdig med det. Jeg hadde mange ONS før jeg møtte mannen min, og disse angrer jeg veldig på! Jeg hadde noen år der jeg drakk ofte og var mye på byen, og da ble det ONS. 0 Siter
Gjest ikke signatur Skrevet 18. august 2005 Skrevet 18. august 2005 Hvorfor er det viktig for deg hva andre i menigheten sier? Jeg bryr meg ikke om hva de sier, men det føles litt "merkelig" å hjelpe til med søndagsskolen samtidig som jeg har festet mye. Det er vanskelig å forklare. Jeg er delt mellom to "livsstiler", men jeg har familie selv nå og drikker veldig sjelden. Tidligere var jeg ofte ute på byen og hadde ONS; det er ikke noe godt forbilde. Men det trenger heller ingen vite... 0 Siter
Gjest prust Skrevet 18. august 2005 Skrevet 18. august 2005 Tusen takk for svar! Jeg drikker veldig sjelden, og det er ikke "flatfyll" når jeg drikker. Vi drikker da sammen med gode venner (ikke kristne), og byturer er en sjeldenhet. Jeg føler meg ferdig med det. Jeg hadde mange ONS før jeg møtte mannen min, og disse angrer jeg veldig på! Jeg hadde noen år der jeg drakk ofte og var mye på byen, og da ble det ONS. Når det med ONS er et tilbakelagt stadium og festene du er med på er private, og du ikke gjør noe "galt" når du drikker, synes jeg ikke at du skal behøve å ha noe dårlig samvittighet for det i forhold til søndagsskolen. Jeg er enig i at fyll, bråk og "utsvevende liv" ikke er noe godt forbilde, men jeg mener altså at et normalt sunt forhold til alokohol ikke står iveien for troen på Jesus og det å kunne delta aktivt i en menighet. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 18. august 2005 Skrevet 18. august 2005 Jeg er ikke religiøs, så jeg skjønner ikke helt problemstillinga. Kan du ikke bare kose deg med vinen din og fortsatt være en "bra kristen"? 0 Siter
Gjest Kari kenguru Skrevet 18. august 2005 Skrevet 18. august 2005 Jeg bryr meg ikke om hva de sier, men det føles litt "merkelig" å hjelpe til med søndagsskolen samtidig som jeg har festet mye. Det er vanskelig å forklare. Jeg er delt mellom to "livsstiler", men jeg har familie selv nå og drikker veldig sjelden. Tidligere var jeg ofte ute på byen og hadde ONS; det er ikke noe godt forbilde. Men det trenger heller ingen vite... Vi har alle sammen noe som vi ikke vil at alle skal vite. Hva du gjorde før er ikke relevant, og du trenger ikke å være avholds for å tro og være et godt forbilde. 0 Siter
Gjest Halling Skrevet 18. august 2005 Skrevet 18. august 2005 Selvsagt kan du det! Det er igrunn underlig at tro og avholdssak har blitt såpass sammenknyttet enkelte steder her i landet. Det er en rent praktisk, politisk/kulturell sammenkobling og har lite med teologien i alminnelig protestantisme å gjøre. Her jeg bor er det ikke noen motsetning mellom slikt. Prestene går også på fest, så hvorfor skulle ikke andre? En gang i tida skulle forkynnere og kristne miljøer skille seg ut og frelse folk fra noe. Det var en del av konseptet. De skulle frelses fra synd (sex og alkohol) Sex var det grunnleggende syndige, mens alkohol, dans, musikk og umoralsk tenking førte til sex. Kontroll med folks sexliv var kontroll med psyken deres. Med alkoholen sviktet viljen og folk mistet respekten for reglene som skulle kontrollere dem. Særlig kvinner ble fristende kåte og forandret drastisk kroppspråk og mistet hemninger til menns begeistring. I gamle dager var alkoholforbruket mye større enn i dag, og prostitusjon mye mer utbredt. I 1800-tallets London hadde 12-åringer sex, både voksne og barn drakk gin, flere liter i uka, spebarn ble gitt gin for å sove. Det ble etterhvert mye om å gjøre å redde folk fra sex og alkohol. 0 Siter
mamma til ni Skrevet 18. august 2005 Skrevet 18. august 2005 Dersom det du gjer ikkje er til skade for deg sjølv eller andre, betyr det lite kva andre meiner. Alle har sine meininger, og du er den du er. Eg er sjølv aktiv med i menighetsarbeid. Eg drikk veldig sjelden alkohol, fordi det er ikkje så vanleg i mitt miljø - og det synest eg er greit. 0 Siter
Maggi Skrevet 18. august 2005 Skrevet 18. august 2005 Når det med ONS er et tilbakelagt stadium og festene du er med på er private, og du ikke gjør noe "galt" når du drikker, synes jeg ikke at du skal behøve å ha noe dårlig samvittighet for det i forhold til søndagsskolen. Jeg er enig i at fyll, bråk og "utsvevende liv" ikke er noe godt forbilde, men jeg mener altså at et normalt sunt forhold til alokohol ikke står iveien for troen på Jesus og det å kunne delta aktivt i en menighet. Jeg er fullt ut enig med prust i dette. Jeg har selv kjent på dette dilemmaet i yngre år. 0 Siter
Maggi Skrevet 18. august 2005 Skrevet 18. august 2005 Jeg bryr meg ikke om hva de sier, men det føles litt "merkelig" å hjelpe til med søndagsskolen samtidig som jeg har festet mye. Det er vanskelig å forklare. Jeg er delt mellom to "livsstiler", men jeg har familie selv nå og drikker veldig sjelden. Tidligere var jeg ofte ute på byen og hadde ONS; det er ikke noe godt forbilde. Men det trenger heller ingen vite... Så lenge du opplever at det er tilbakelagte episoder som står i veien for din rolle i kirken, tror jeg du må legge det bak deg, som Kirken også forkynner. Det at du nå drikker alkohol, står jo på ingen måte i veien for din tro eller dine oppgaver i menigheten. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.