Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Vet ikke om dette passer best under gynekologi eller et annet forum. Det jeg lurer på er følgende:

Kjæresten min vurderer å gå over til spiral fordi hun ikke er komfortabel med hormonbaserte prevensjonsmiddel. Hittil har vi benyttet sikre perioder kombinert med at jeg ikke ejakulerer i skjeden hennes.

Jeg har tidligere hatt kjærester som har brukt spiral og hatt negativ erfaring med det. I det ene tilfelle var den grodd inn i skjeden hennes, eller noe i den duren, og det ble oppdaget ved at jeg stakk meg under penetrering. Det var en fryktelig ubehagelig opplevelse. Den andre gangen jeg hadde samleie med en kjæreste som brukte spiral (en annen person enn i førstnevnte eksempel) skjedde det også at jeg kjente at den irriterte glans under dyp penetrering. Slik vi forstod det var dette kobbertråden jeg følte, og at spiralen egentlig var på plass til tross for at jeg stakk meg.

Problemet vårt er at vi er redd dette kommer til å skje igjen. Er det mulig at dyp og hard penetrering kan presse kjedeveggen eller dytte spiralen direkte slik at den kommer ut av posisjon? Dette kan jo føre til uønsket graviditet eller ubehag med spiralen for kjæresten min. Dessuten kan det at jeg kjenner en uorganisk fremmed-gjenstand føre til at jeg holder igjen slik at samleiene våre blir hemmet.

Om det finnes tips til andre prevensjoner enn spiral, kondom og hormonprodukter, er vi også takknemlig for dette. Hva er for eksempel skjedd med pessaren? Har ikke hørt noe om denne på lange tider.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/194538-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-kobberspiral/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pessaret finnes i beste velgående, men mange synes det er litt pesete å bruke det. Man bør jo også bruke sæddrepende krem samtidig og det kan bli noe klønete og klissete og kanskje lite spontant? Men mange er veldig fornøyde med det også, så det er sagt. :o)

Hvis du kjenner trådene på spiralen så kan hun få legen til å klippe dem kortere. Jeg tror ikke du klarer å presse spiralen ut av stilling, livmorhulen er enn så veldig stor og spiralen fyller den ganske godt opp såvidt jeg vet.

Spiralen kan ikke dyttes ut av stilling... den sitter inne i livmoren... og dit inn kommer ikke penis. Tråden, derimot, stikker ut av livmoråpningen. Denne kan klippes til av legen, slik at den ikke blir "i veien".

Selv har jeg hormonspiral, og synes det er Guds gave til kvinnen. - har brukt den i over seks år, og har ikke _en_ negativ ting å si om den...

Håper dere finner ut av dette...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...