Gå til innhold

Spørsmål om biologiske besteforeldre

Anbefalte innlegg

Kan et barnebarn få vite om identiteten til sine besteforeldre?

Har ikke snakket med min mor så mye

om akkurat dette. Har inntrykke

av at hun ikke vil vite dette el. at hun allerede hvet hvem de er.

Mor ønsker ikke å snakke om det så mye.

Mine "besteforeldre" har altid behandlet oss som sine egne (hele

familien).

Jeg fikk vite at min mor var adoptert som 15 åring (av bestemor). Fikk da "sjokk" (alt ble

svar et øyeblikk). Hadde hørt det en gang før og mye annet tull. Sa da til vedkommende at det ikke var sant (viste det da ikke).

Nå mye på sykehus, legene spør om mor og fam. hadde ditt og datt.

Føler at de ikke ønsker å "forske"

så mye, siden en del av meg er ukjent.

Ønsker ingenting ut av evt. besteforeldre (penger el. lign.).

Dette ble mye på en gang, men håper på et svar?

Fortsetter under...

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Jeg har forståelse for at spørsmålet du er opptatt av, kan sette i gang tanker og følelser hos flere enn deg selv. Det var mindre vanlig å snakke åpent og tydelig om adopsjoner før enn det er nå.

Derfor er det viktig å vise hensyn og respekt for at noen ikke ønsker publisitet om relasjoner og slektsbånd.

Samtidig ønsker jeg å si at jeg har til gode å se at folk blir syke av å høre sannheten. Det er de innpakkede utsagn og beskjeder som skaper utydelighetet og misforståelser.

I ditt tilfelle må du selv veie hva

du tror er rett og hva din mor tåler.

Men jeg håper du kan ende opp med å tale klart om de faktiske forhold.

Kanskje det innebærer at du må ta noen ekstra samtaler underveis, med f.eks. din mor.

Hei!

Jeg har forståelse for at spørsmålet du er opptatt av, kan sette i gang tanker og følelser hos flere enn deg selv. Det var mindre vanlig å snakke åpent og tydelig om adopsjoner før enn det er nå.

Derfor er det viktig å vise hensyn og respekt for at noen ikke ønsker publisitet om relasjoner og slektsbånd.

Samtidig ønsker jeg å si at jeg har til gode å se at folk blir syke av å høre sannheten. Det er de innpakkede utsagn og beskjeder som skaper utydelighetet og misforståelser.

I ditt tilfelle må du selv veie hva

du tror er rett og hva din mor tåler.

Men jeg håper du kan ende opp med å tale klart om de faktiske forhold.

Kanskje det innebærer at du må ta noen ekstra samtaler underveis, med f.eks. din mor.

Takk for svar!

Du har nok rett i det du sier, at

jeg må snakke mere med min mor om

besteforeldre osv.

Det kommer nok til å bli vanskelig for meg og spørre, siden hun snakker

så veldig lite om det. Men det går nok bra.

Jeg ønsker å vite av mange grunner, føler et tap på en måte. (Selv om mine besteforeldre var veldig glade i oss!).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...