Gå til innhold

Selge eller leie ut

Anbefalte innlegg

Gjest Kari kenguru
Skrevet

Jeg flytter til USA om noen få måneder pga. jobb og studier. Slik det ser ut nå blir jeg der i ca. to år, men det er ikke helt avklart. Jeg har en leilighet i Oslo helt nyoppusset etter min smak. Selvfølgelig også innbo, og selvom ikke det er dyrt så er det mine ting.

Har i utgangspunktet tenkt å leie med møbler og hvitevarer, og da slik at jeg kan komme tilbake når jeg vil eller trenger. En venn av meg nevnte om ikke det kunne være like lurt å selge leiligheten og kvitte seg med mest mulig av innbo og møbler, og da ville jeg ikke være bundet av noen ting. Pengene kunne jeg plassere i banken foreløpig.

Synes det er litt stort skritt for da har jeg ikke hjem her hjemme, men tankene surrer rundt dette. Noen med greie på økonomi, investeringer og boligmarked som kan si om dette er økonomisk lønnsomt`? Leiligheten er lettsolgt og ingenting tyder på at verdien vil falle.

Skrevet

Har ikke peiling på det økonomiske aspektet, men jeg har en gang leid ut et hus. For en drittjobb! Bodde langt unna og selv om leieboerne til tider var ok., så var det alltid noe som måtte ordnes. Ble et ork for meg, så jeg endte med å selge.

Gjest sånn ville jeg gjort det
Skrevet

har egentlig ikke noe faglig kunnskap innen området, men det kan vel tenkes at du vil tape på å selge... Fortsetter prisene på boligmarkedet å stige slik som de har gjort nå de senere år, vil du måtte betale mer for en leilighet om 2 år (selv om salgsummen står å renter seg i banken).

Hva med å få leigd ut til noen du kjenner. Heller gi dem et rimelig tilbud mot at de tar vare på og vedlikeholder leiligheten din.??

Da slipper du selge alle møbler, hvitevarer etc.. Det kan ofte bli litt "kaos" å selge rett før avreise.. Jeg hadde ikke vært i tvil..

Om du i tilfelle har lån på leiligheten kan inntektene frå utlegget gå direkte inn på dette lånet.. Slik får du også betalt ned lånet og slipper denne utgiften i tillegg.

Gjest Et problem mindre...
Skrevet

Jeg ville solgt. Å leie ut en leilighet til fremmende mennesker kan bli dyrt og la deg sitte igjen med en god del vedlikehold.

Skrevet

Jeg har flyttet ut fra min leilighet en gang og leide den ut i et år. Jeg var i hvert fall kjempeglad for at jeg hadde beholdt den.

Hadde pakket bort det jeg var mest redd for men leiligheten var helt i orden da jeg kom tilbake. Litt svinn må man vel regne med, blomstene mine var døde og madrassen var nedligget men det var alt.

Skrevet

Jeg leide ut en leilighet delvis møblert en gang. Leieboeren virket som verdens greieste, og jeg stolte fullt ut på henne. Da hun flyttet var det søppel for et år som lå strødd overalt, rødvin i taket, hull i alle dørene, alle møbler + hvitevarer var helt herpet og det som fremdeles var i orden tok hun med seg. Hun betalte ikke husleie de siste to måndene, og gikk helt under jorden etter at hun endelig flyttet. Så jeg kommer ALDRI til å leie ut noe igjen.

Jeg hadde jevnlig kontakt med henne hele tiden, var til og med på besøk, men da var alt i skjønneste orden.

Så feil kan man altså ta!

Selvfølgelig trenger ikke du å være like uheldig, men vær obs på at sånt kan skje. Hvis du leier ut, sett opp en skikkelig kontrakt og ta bilder, for å evt. senere å kunne legge frem som dokumentasjon.

Og sørg for å krev depositum!

Skrevet

Hei,

du bør undersøke den juridiske siden _nøye_ og ha en vanntett og tidsavgrenset kontrakt i alle fall.

Den nye (vel, ikke nå lengre da...) husleieloven gir sterke rettigheter til leietaker, og du kan faktisk risikere at leieboer ikke vil flytte ut - og at du ikke får ham/henne ut heller.

Det var en sak her i distriktet for et par år siden om ei dame som hadde leid ut huset, og som skulle selge. Bare at leieboer nektet å flytte. Og hadde loven på sin side...

Litt tilsvarende den saken som stod i en avis (VG??) om noen som leide ut huset sitt i Spania.

Det har ikke noe å bety om man leier ut møblert eller umøblert lengre.

Så om du bestemmer deg for å leie ut - ta kontakt med en advokat som kan sette opp en kontrakt for deg, som sikrer at du får leiligheten tilbake når du kommer tilbake. Eller om du vil selge den.

Beste hilsen fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...