Gå til innhold

Skilt - men hva med gifteringen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hm. Da skal jeg sannelig høre med eksen om han har gifteringen sin og om vi skal smelte om alle 4 ringene og lage noe til ungene en gang.

Det synes jeg var en kjempekoselig tanke. :)

Skrevet

Satt her og begynte å lure på om jeg skulle få smeltet om de tre ringene jeg har liggende (begges forlovelsesringer + min giftering), men som du sier - det vil uansett føles feil å bruke et annet smykke laget av dem.

Kan man lage noe annet enn ringer av dem? To anheng til ungene f.eks.?

"men som du sier - det vil uansett føles feil å bruke et annet smykke laget av dem."

det var ikke det jeg sa, da! ;-) Jeg ville ikke bruke ringen jeg fikk, men bruker gjerne det som den ble smeltet om til! ;-)

Men når rett skal være rett, så er det egentlig ikke det samme gullet, for gaven fra eksen var i hvitt gull, men jeg spurte gullsmeden om jeg kunne bytte det med gult gull, som jeg liker bedre. Den nye ringen ble en lillefingerring i "finsk" design,

Skrevet

"men som du sier - det vil uansett føles feil å bruke et annet smykke laget av dem."

det var ikke det jeg sa, da! ;-) Jeg ville ikke bruke ringen jeg fikk, men bruker gjerne det som den ble smeltet om til! ;-)

Men når rett skal være rett, så er det egentlig ikke det samme gullet, for gaven fra eksen var i hvitt gull, men jeg spurte gullsmeden om jeg kunne bytte det med gult gull, som jeg liker bedre. Den nye ringen ble en lillefingerring i "finsk" design,

Når jeg leser nøyere så var det ikke akkurat det du sa nei. :o) Men for meg ville det uansett vært unaturlig å bruke et smykke laget av de ringene eksen og jeg brukte. Spesielt ettersom vi begge har nye partnere.

Nei, smelte om til noe til ungene tenker jeg.

Skrevet

Når jeg leser nøyere så var det ikke akkurat det du sa nei. :o) Men for meg ville det uansett vært unaturlig å bruke et smykke laget av de ringene eksen og jeg brukte. Spesielt ettersom vi begge har nye partnere.

Nei, smelte om til noe til ungene tenker jeg.

Ja det er jo en god ide. Men når gull smeltes omm så er det jo "generisk" da - omtrent som om du solgte ringen og brukte penga på å kjøpe ny! ;-)

Skrevet

Satt her og begynte å lure på om jeg skulle få smeltet om de tre ringene jeg har liggende (begges forlovelsesringer + min giftering), men som du sier - det vil uansett føles feil å bruke et annet smykke laget av dem.

Kan man lage noe annet enn ringer av dem? To anheng til ungene f.eks.?

Hos mange gullsmeder veier du gullet du leverer inn. Så velger du et smykke fra en smelte-om-katalog. VEd hvert smykke står det hvor mye du skal betale for jobben utifra hvor mange gram gull du leverte inn. Dette smykket blir ikke laget at akkurat 'ditt' gull. I så fall mpå du be bestemt om det i alle fall.

Skrevet

Hos mange gullsmeder veier du gullet du leverer inn. Så velger du et smykke fra en smelte-om-katalog. VEd hvert smykke står det hvor mye du skal betale for jobben utifra hvor mange gram gull du leverte inn. Dette smykket blir ikke laget at akkurat 'ditt' gull. I så fall mpå du be bestemt om det i alle fall.

Hm. Hadde en mistanke om det ja. Nå er jo halve poenget at det nettopp _er_ våre ringer som blir smeltet om. Koster mer det sikkert da?

Skrevet

Når det er slutt så er det slutt liksom og jeg ville ikke føle det naturlig å ha ringen fremme slik.

Vi tok av våre og jeg ba xn ta vare på dem - dumme meg - meninga var at ungen våre skulle få hver sin når de ble noe større.

Jeg har spurt ham flere ganger etterpå om de kan få dem, men han sier han ikke finner dem - to realt brede gullringer....yeu dhaaa.

Min mistanke - som jeg desverre tror er riktig - er at de ble smeltet om sammen med annet gull for at han og hans nye skulle få eget designet ringer.

Yeeeehhh...

Skrevet

Når det er slutt så er det slutt liksom og jeg ville ikke føle det naturlig å ha ringen fremme slik.

Vi tok av våre og jeg ba xn ta vare på dem - dumme meg - meninga var at ungen våre skulle få hver sin når de ble noe større.

Jeg har spurt ham flere ganger etterpå om de kan få dem, men han sier han ikke finner dem - to realt brede gullringer....yeu dhaaa.

Min mistanke - som jeg desverre tror er riktig - er at de ble smeltet om sammen med annet gull for at han og hans nye skulle få eget designet ringer.

Yeeeehhh...

Jeg bryr meg ikke så mye om min eks' fortid, regner med at vi bruker den sengen han og samboeren hans brukte f.eks. Men hadde han kommet med et forslag om å smelte om de ringene de to brukte så vi kunne få våre egne - nei takk! Der hadde grensa gått for meg.

Skrevet

Jeg bryr meg ikke så mye om min eks' fortid, regner med at vi bruker den sengen han og samboeren hans brukte f.eks. Men hadde han kommet med et forslag om å smelte om de ringene de to brukte så vi kunne få våre egne - nei takk! Der hadde grensa gått for meg.

*ler*

Ja, det er jo litt "på kanten" for å si det sånn :)

Men hun synes vel det var greit hun da...de samlet vel i bøtter og spann, egendesignede ringer koster nemmelig :)

Synes det er ille at han har tatt noe som vi begge gav til ungen for å si det sånn, da var de jo ikke lenger våres liksom, og iallefall ikke hans nye sitt.

Hver sin samvittighet er dog et motto jeg lever etter.

:)

Skrevet

Hm. Hadde en mistanke om det ja. Nå er jo halve poenget at det nettopp _er_ våre ringer som blir smeltet om. Koster mer det sikkert da?

Kommer vel an på hvilken gullsmed eller hvilken gullsmedkjede, tenker jeg. Jeg kjenner egentlig bare til det systemet som gjaldt der jeg smeltet om gammelt gull. Det smykket jeg valgte hadde en opprinnelig kjøpspris på over 5000, men jeg betalte bare 1500 siden jeg levert inn en del gammelt gull. Hvis en skal ha et større smykke enn en har gull til, så blir jo allikevel det gamle gullet ditt 'utvannet' med nytt gull, selv om de bruker det du leverer inn. Men har du nok gull selv så skulle en jo tro at de kunne bruke ditt uten ekstra kostnad, men du har jo aldri noen garanti for at det ER ditt gull som er brukt, selv om de sier det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...