Gå til innhold

Kristin Halvorsen driter seg ut

Anbefalte innlegg

• Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Osiris

19

• mil1365380270

6

• Dorthe

5

• gripp

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Klipper inn litt fra programmet nedenfor. Synes det fortsatt er mye fra 20 år tilbake jeg.

"Likeverdige muligheter står i skarp kontrast til høyresidas frihetsbegrep, som innebærer frihet for enkelte på bekostning av andre."

"for markedet begrenser enkeltmenneskets frihet."

"Høyresidas alternativ er en kapitalisme med uhemmet konkurranse og økonomisk vekst"

"Vi vil ha offentlige tjenester underlagt folkevalgt kontroll og styring."

"Vårt mål er derfor en grunnleggende samfunnsendring."

"Vår tid preges av en tøylesløs kapitalisme. Med sin rå konkurranse og jakt på stadig større overskudd fører den rådende markedsliberalismen med seg økt urett, voksende miljøproblemer og en omfattende konsentrasjon av makt og penger."

"Det er tid for en ny kurs. Vårt mål er et sosialistisk samfunn."

"Dagens markedsliberalistiske system må erstattes av et samfunn der råderetten over ressursene er underlagt demokratisk styring"

"Det er tid for en ny reformperiode i norsk politikk."

"Sterke folkelige bevegelser som kan stå opp mot eiermakt og konsernmakt må også til for å bygge opp en trygg folkevalgt styring av samfunnsøkonomien."

"Det er et viktig mål for SV å demokratisere næringslivet. De som rår over kapitalen, bestemmer også over arbeidsplassene og arbeidshverdagen til de ansatte. Det bør derfor settes i verk reformer som øker fellesskapets styringsmuligheter"

"SV vil arbeide for å regulere valutahandelen for å hindre spekulative kapitalbevegelser og for å utjevne konjunktursvingninger"

"Et sterkt offentlig eierskap er særlig viktig"

"SV vil aktivt arbeide for å stoppe private aktørers framstøt for offentlig privat samarbeid (OPS)."

"SV ønsker flere demokratisk styrte bedrifter."

"SV ønsker å styrke samvirkebedrifter og å arbeide for en egen samvirkelov som kan gi denne typen bedrifter tryggere rammevilkår i et stadig mer markedsliberalistisk samfunn."

"SV vil derfor avskaffe monarkiet og innføre republikk som styringsform i Norge."

"For å finansiere velferdsstaten vil SV foreslå tiltak som innebærer omfordeling fra privat til offentlig forbruk. I tillegg vil SV vri forbruk og produksjon i en mer bærekraftig retning ved å foreslå at arbeidsgiveravgiften reduseres og miljøavgiftene økes."

"sterkere politisk regulering av utleiemarkedet"

"Et sterkere husleievern må innføres,"

"SV vil gi demokratiet økt styringsrett over næringslivet"

"økt statlig eierskap i banksektoren"

"USA og andre stormakters militære og økonomiske dominans er en av de viktigste grunnene til underutvikling og manglende økonomisk framgang"

Jeg har faktisk vært med og vedtatt det programmet så jeg vet hva som står der. Av det du klipte inn er det bare det med republikk som er omtrent ordrett fra programmet fro 20 år siden.

Gjest Halling
Skrevet

Jeg? Litt, tror jeg.

De hadde 48% mandat i 1948, og innførte nesten planøkonomi og kapitalstyring som i Sovjet. De fikk heldigvis ikke over 50, ellers vet vi hvordan andre land har gått dukken på det opplegget.

Skrevet

Jeg har faktisk vært med og vedtatt det programmet så jeg vet hva som står der. Av det du klipte inn er det bare det med republikk som er omtrent ordrett fra programmet fro 20 år siden.

en kan gjerne bytte om ord og si at det ordrett ikke er slik som for tyve år siden

kjenner imidlertid godt igjen både ord og meninger fra min tid i kommunestyre sammen med SV. desverre nesten tyve år siden:-)

Skrevet

De hadde 48% mandat i 1948, og innførte nesten planøkonomi og kapitalstyring som i Sovjet. De fikk heldigvis ikke over 50, ellers vet vi hvordan andre land har gått dukken på det opplegget.

Men det er ikke samme partiet nå da som den gangen. Og de fikk landet på fote igjen etter krigen.

Hm, faren min er meget innbarket arbeiderpartimann, det er nok takknemligheten :o)

Gjest Halling
Skrevet

Men det er ikke samme partiet nå da som den gangen. Og de fikk landet på fote igjen etter krigen.

Hm, faren min er meget innbarket arbeiderpartimann, det er nok takknemligheten :o)

De andre partiene var også til stede, og vi vet ikke hva som hadde skjedd om andre hadde mer mandat.

Det er så mange som vil ta æren for framgang.

Vi har en svært stor offentlig sektor, og det er dyrt. 33% av alle yrkesaktive jobber nå i det offentlige, og forbruker våre verdier. Vi har alt for mange uten arbeid, dvs på ulike trygder og pensjoner, alt for mange gamle.

Skrevet

De andre partiene var også til stede, og vi vet ikke hva som hadde skjedd om andre hadde mer mandat.

Vi har en svært stor offentlig sektor, og det er dyrt. 33% av alle yrkesaktive jobber nå i det offentlige, og forbruker våre verdier. Vi har alt for mange uten arbeid, dvs på ulike trygder og pensjoner, alt for mange gamle.

Men vi kan ikke ta livet av gamle og folk på trygd da :o)

Men helsevesenet og hjemmetjenestene stinker slik det er nå og jeg vet/tror at bevilgningene blir større med en rød regjering

Skrevet

Klipper inn litt fra programmet nedenfor. Synes det fortsatt er mye fra 20 år tilbake jeg.

"Likeverdige muligheter står i skarp kontrast til høyresidas frihetsbegrep, som innebærer frihet for enkelte på bekostning av andre."

"for markedet begrenser enkeltmenneskets frihet."

"Høyresidas alternativ er en kapitalisme med uhemmet konkurranse og økonomisk vekst"

"Vi vil ha offentlige tjenester underlagt folkevalgt kontroll og styring."

"Vårt mål er derfor en grunnleggende samfunnsendring."

"Vår tid preges av en tøylesløs kapitalisme. Med sin rå konkurranse og jakt på stadig større overskudd fører den rådende markedsliberalismen med seg økt urett, voksende miljøproblemer og en omfattende konsentrasjon av makt og penger."

"Det er tid for en ny kurs. Vårt mål er et sosialistisk samfunn."

"Dagens markedsliberalistiske system må erstattes av et samfunn der råderetten over ressursene er underlagt demokratisk styring"

"Det er tid for en ny reformperiode i norsk politikk."

"Sterke folkelige bevegelser som kan stå opp mot eiermakt og konsernmakt må også til for å bygge opp en trygg folkevalgt styring av samfunnsøkonomien."

"Det er et viktig mål for SV å demokratisere næringslivet. De som rår over kapitalen, bestemmer også over arbeidsplassene og arbeidshverdagen til de ansatte. Det bør derfor settes i verk reformer som øker fellesskapets styringsmuligheter"

"SV vil arbeide for å regulere valutahandelen for å hindre spekulative kapitalbevegelser og for å utjevne konjunktursvingninger"

"Et sterkt offentlig eierskap er særlig viktig"

"SV vil aktivt arbeide for å stoppe private aktørers framstøt for offentlig privat samarbeid (OPS)."

"SV ønsker flere demokratisk styrte bedrifter."

"SV ønsker å styrke samvirkebedrifter og å arbeide for en egen samvirkelov som kan gi denne typen bedrifter tryggere rammevilkår i et stadig mer markedsliberalistisk samfunn."

"SV vil derfor avskaffe monarkiet og innføre republikk som styringsform i Norge."

"For å finansiere velferdsstaten vil SV foreslå tiltak som innebærer omfordeling fra privat til offentlig forbruk. I tillegg vil SV vri forbruk og produksjon i en mer bærekraftig retning ved å foreslå at arbeidsgiveravgiften reduseres og miljøavgiftene økes."

"sterkere politisk regulering av utleiemarkedet"

"Et sterkere husleievern må innføres,"

"SV vil gi demokratiet økt styringsrett over næringslivet"

"økt statlig eierskap i banksektoren"

"USA og andre stormakters militære og økonomiske dominans er en av de viktigste grunnene til underutvikling og manglende økonomisk framgang"

Det er da helt uinteressant når det kom inn i programmmet. Tanker blir ikke feil selv om de er gamle.

Gjest sirkusforestilling
Skrevet

Fytti .... reine sirkusforestillingene jo (iallefall den fra Bergen, DEN musikken da !! .... )

Samtidig som de ikke gjør noe annet enn å beskylde andre for å ha sagt ditt og datt. Grrrrr.

Skrevet

Du sier vi har alt for mange gamle, hva mener du vi skal gjøre med dem da? Nå syns jeg du driter deg ut.

mil1365380270
Skrevet

Skyt meg hvis jeg noen gang blir så gal at jeg stemmer SV!

Men faktisk synes jeg Halvorsen kom, om enn stotrende og stammende, bra ut av det i debatten med Høybråten.

Hun var altfor følelsesladet og nervøs(?). Han fremsto (som vanlig) iskald på glanset papir, og det håper jeg ikke gavner partiet.

Skrevet

Det er da helt uinteressant når det kom inn i programmmet. Tanker blir ikke feil selv om de er gamle.

dersom du ser litt på tråden er dette en kommentar til at Osiris påstår at SV har forandret seg mye de siste tyve årene

Gjest helt uenig
Skrevet

Virker ikke som du har lest partiprogrammet til SV de siste 20 åra, mye har faktisk forandra seg siden SV ble stifta. :o)

Hva vet du om hva jeg har lest i partiprogrammet ? Jeg bryr meg ikke om hvordan SV var for 20 år siden.

Det som teller er SVs partiprogram nå. Stort sett er det tankeløshet, luftslott, fred og "alt gratis". Med demokrati og menneskerettigheter mener de stort sett bare for de som er enige med SV, ellers ikke. Eneste formildende del ved partiprogrammet er engasjement for miljøvern og nei til EU-medlemskap.

SV har alvorlige problem med å begrunne sine standpunkter på en logisk og naturlig måte. Etter min mening er f.eks. begrunnelsen SV-folk har for nei til EU-medlemskap omtrent like tynn som Høyres ja.

Når så SV i 2005 henger seg opp i markedsfientlig dogmatisme, gremmes jeg inderlig. Store deler av partiprogrammet oser av intoleranse og forakt mot mennesker som ikke deler deres synspunkter eller passer inn i deres økonomiske tvangstrøye, f.eks. folk som eier sitt eget firma, folk med eiendommer, husmødre, kristne osv.

Mye av partiprogrammet lukter marxisme. Jeg vemmes. Man skulle tro det gikk an å lære noe av tyranniene i Øst-Europa og de katastrofale konsekvensene det fikk for ikke så mange år siden. Men, nei, her tar SV på seg digre skylapper !

Gjest helt uenig
Skrevet

Nå stemmer ikke jeg AP da, men de er jo faktisk ett av de store partiene her i landet, og mange av de som er med i dag har jo aldri opplevd Gerhardsen. Tror ikke de stemmer AP på grunn av nostalgi, men jeg skal ikek gjøre noe som helst forsøk på å forklare deg hvorfor de stemmer AP.

Aps partidirektør Stoltenberg lover å gjennomføre tiltak som slår beina under meg økonomisk, får ikke min stemme.

Men jeg kan tenke meg å tilby ham gratis enveisbillet dit pepper'n gror. Aps Reiulf Steen fikk en slik enveisbillet i sin tid til Chile. (Han ble ambassadør der.) Det forandret denne tidligere kommunisten. Etterpå innrømmet han at han tidligere hadde vært for firkantet i sine meninger. Han snudde i mye av den galskapen han tidligere stod for !

Gjest det tror nå jeg
Skrevet

Jeg har stemt jeg og ikke på arbeiderpartiet.

Nei, du har nok stemt SV.

Gjest Halling
Skrevet

Du sier vi har alt for mange gamle, hva mener du vi skal gjøre med dem da? Nå syns jeg du driter deg ut.

Vi må begynne å slaktte noen! Neida. Selvsagt ikke.

I forhold til yrkesaktive som ska forsørge dem er det for mange. Det har media innprentet oss for lengst, og begrepet "eldrebølgen" er lansert for mange år siden medfølgende elendighhtesscenarier. For politikere er eldrebølgen et stort problem, en giganttisk utgiftspost.

Det er da en ganske legal debatt.

Vi vet at det trengs 3 yrkesaktive for å forsørge en trygdet. Er det ikke det, må pensjonene ned eller antall yrkesaktive opp. Penger vokser ikke på trær, og sparepengene er visst hellige.

Gjest Halling
Skrevet

Men vi kan ikke ta livet av gamle og folk på trygd da :o)

Men helsevesenet og hjemmetjenestene stinker slik det er nå og jeg vet/tror at bevilgningene blir større med en rød regjering

Tallene fra i dag viser at det er blitt et titall tusen flere over 80 år. Eldrebølgen. Men også innskrenkninger.

Gjest Halling
Skrevet

Du driter deg ut når du antyder at "vi skal bli kvitt dem" det er rett og slett en urimelig og urealistisk tanke. Og bare egnet til å "hitle".

Gjest stemmer ikke SV iallefall
Skrevet

Skyt meg hvis jeg noen gang blir så gal at jeg stemmer SV!

Men faktisk synes jeg Halvorsen kom, om enn stotrende og stammende, bra ut av det i debatten med Høybråten.

Hun var altfor følelsesladet og nervøs(?). Han fremsto (som vanlig) iskald på glanset papir, og det håper jeg ikke gavner partiet.

Høybråtern var konge, iskald og med full kontroll. Klart det gagner partiet!

mil1365380270
Skrevet

Høybråtern var konge, iskald og med full kontroll. Klart det gagner partiet!

Er nok farget av at dette omhandlet en av de få sakene der jeg er enig med SV.

"Full kontroll" er bra å vise. "Iskald" er derimot et trekk som ikke hjelper krf noe særlig, og det er helt greit for meg ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...