Gå til innhold

En bombe smalt i en blokk på Grorud

Anbefalte innlegg

Gjest Halling
Skrevet

En jeg kjenner er naboen der. Nå får vi se hva dette er. En død og 4 såret visst.

Skrevet

det er sikkert noen tåpelig ungdommer som skal lage fyrverkeri.

Gjest Halling
Skrevet

Det skal kraftige saker til å drepe og skade flere slik.

En drept og to skadd er det.

Skrevet

Det skal kraftige saker til å drepe og skade flere slik.

En drept og to skadd er det.

en klassekamerat av meg brukte bare LITT pulver av bare sterkt oksyderende stoffer - glemmer aldri oppskrifta....i et begerglass - stakk glasstaven oppi - og POFF! Han sprengte av seg hele handa og alle vi som sto i nærheten kjente trykket!

ikke fast nick
Skrevet

Når det smeller sånn, så tenker jeg alltid på at det må være et "himkokapparat" som tar repern...

Gjest lurer på det4
Skrevet

en klassekamerat av meg brukte bare LITT pulver av bare sterkt oksyderende stoffer - glemmer aldri oppskrifta....i et begerglass - stakk glasstaven oppi - og POFF! Han sprengte av seg hele handa og alle vi som sto i nærheten kjente trykket!

Hva er nettbombe?

Skrevet

Når det smeller sånn, så tenker jeg alltid på at det må være et "himkokapparat" som tar repern...

Jeg tenkte det samme da jeg så innslaget på nyhetene, men nå viser det seg at det var en hjemmelaget bombe!

Tidene forandrer seg, gitt! :-(

Skrevet

Jeg tenkte det samme da jeg så innslaget på nyhetene, men nå viser det seg at det var en hjemmelaget bombe!

Skrevet

Ikke nok informasjon ute om dette enda til å si noe detaljert om hva som har hendt.

Det mest interessante er jo helt klart hva som var årsaken til at de ønsket å lage slike bomber.

Var det "uskyldig ungdommelig eksprementering" av noe de ønsket å lage for "morro skyld"?

Eller hadde de andre og vesentlig mer alvorlige hensikter med dette?

Så langt har jeg fått med meg at verandaen ble blåst i stykker, og større eller mindre deler av denne falt ned.

Hvis det er korrekt, så kan det i hvert fall se ut til at det var kraftige saker.....

mil1365380270
Skrevet

Gjengen har visst sprengt minibanker før.

Gjest Halling
Skrevet

Ikke nok informasjon ute om dette enda til å si noe detaljert om hva som har hendt.

Det mest interessante er jo helt klart hva som var årsaken til at de ønsket å lage slike bomber.

Var det "uskyldig ungdommelig eksprementering" av noe de ønsket å lage for "morro skyld"?

Eller hadde de andre og vesentlig mer alvorlige hensikter med dette?

Så langt har jeg fått med meg at verandaen ble blåst i stykker, og større eller mindre deler av denne falt ned.

Hvis det er korrekt, så kan det i hvert fall se ut til at det var kraftige saker.....

"Blokka skaket" sier noen der. Å skake betong er ikke så lett med kinaputter.

Det begynner å se ut som noe tilsvarende en håndgranat eller mer.

Skrevet

"Blokka skaket" sier noen der. Å skake betong er ikke så lett med kinaputter.

Det begynner å se ut som noe tilsvarende en håndgranat eller mer.

Ser av nye opplysninger at det ikke ble gjort så omfattende materielle skader, men bomben skal likevel ha vært kraftig.

Når disse tidligere har vært tiltalt for forsøk på å sprenge minibanker, så kan det jo være at det er noe av det samme de også hadde i tankene denne gang?

Skal bli interessant å følge den videre utvikling i saken.

Og jeg kan tillegge at etter de siste opplysningene (om deres tidligere kriminelle bakgrunn) samt hva det nå var de planla å gjøre av nye kriminelle aktiviteter - så er jeg ikke spesielt "lei meg" for hvordan det gikk.

Alternativt så kunne det gått like ille og verre for uskyldige potensielle fremtidige ofre.....

Skrevet

Her kan du lese litt mer informasjon om et par av de som var involvert:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=287201

For meg ser det ut til at Oslo ble et litt tryggere sted å leve.

Med tanke på hva disse har rukket å gjøre av grove voldshandlinger i løpet av sine unge aldre, så er det utopi å tro at disse ikke ville få nye ofre å svare for senere.

Av den grunn mener jeg at det var helt OK at det gikk som det gjorde.....

Gjest Halling
Skrevet

Ser av nye opplysninger at det ikke ble gjort så omfattende materielle skader, men bomben skal likevel ha vært kraftig.

Når disse tidligere har vært tiltalt for forsøk på å sprenge minibanker, så kan det jo være at det er noe av det samme de også hadde i tankene denne gang?

Skal bli interessant å følge den videre utvikling i saken.

Og jeg kan tillegge at etter de siste opplysningene (om deres tidligere kriminelle bakgrunn) samt hva det nå var de planla å gjøre av nye kriminelle aktiviteter - så er jeg ikke spesielt "lei meg" for hvordan det gikk.

Alternativt så kunne det gått like ille og verre for uskyldige potensielle fremtidige ofre.....

Iflg en bok her:

Spengstoff er farlig kun når man ikke kan de grunnleggende regler for sikkerhet, eller f. eks. prøver å lage selvutløsere på egenhånd. Kjemiske utløsere er de beste og tryggeste, men vanskelige å lage. Elektriske er lette å lage, men farlige og upålitelige.

Gjest Halling
Skrevet

Med tanke på hva disse har rukket å gjøre av grove voldshandlinger i løpet av sine unge aldre, så er det utopi å tro at disse ikke ville få nye ofre å svare for senere.

Det blir som med en tidligere bekjent som ble skutt av polititet for et par decennier siden: en drittsekk mindre.

Jungeltrummene: "hvorfor sitter ikke sånne inne?"

Det skal også bli intressant å høre hvor sprengstoffet kom fra. vanlig anleggsstoff er ikke egnet til å sprenge safer og sånt leser jeg. Det høybrisante kommer stort sett fra forsvaret og forskningsmiljøer.

Skrevet

Det blir som med en tidligere bekjent som ble skutt av polititet for et par decennier siden: en drittsekk mindre.

Jungeltrummene: "hvorfor sitter ikke sånne inne?"

Det skal også bli intressant å høre hvor sprengstoffet kom fra. vanlig anleggsstoff er ikke egnet til å sprenge safer og sånt leser jeg. Det høybrisante kommer stort sett fra forsvaret og forskningsmiljøer.

Noe annet interessant her er å se på de alvorlige voldsforbrytelser disse tidligere var dømt for, og de latterlige straffene de fikk....

17 åringen hadde også egen leilighet (den som ble sprengt). Den har han sikkert fått av det offentlige som et ledd i rehabiliteringen.

Det må jo fungere meget "godt" all den tid leiligheten ser ut til å ha blitt brukt som "planleggingskontor" for nye kriminelle handlinger...

Hvor i helv... er oppfølgingen av slike notoriske kriminelle hen...???

Det nytter jo i hvert fall ikke å støtte dem økonomisk og på andre måter, så lenge det ikke samtidig stilles strenge krav til dem med dertilhørende strikt oppfølging.

Slik det er nå så blir du jo heller belønnet for de forbrytelser du gjør.....

Gjest Halling
Skrevet

Noe annet interessant her er å se på de alvorlige voldsforbrytelser disse tidligere var dømt for, og de latterlige straffene de fikk....

17 åringen hadde også egen leilighet (den som ble sprengt). Den har han sikkert fått av det offentlige som et ledd i rehabiliteringen.

Det må jo fungere meget "godt" all den tid leiligheten ser ut til å ha blitt brukt som "planleggingskontor" for nye kriminelle handlinger...

Hvor i helv... er oppfølgingen av slike notoriske kriminelle hen...???

Det nytter jo i hvert fall ikke å støtte dem økonomisk og på andre måter, så lenge det ikke samtidig stilles strenge krav til dem med dertilhørende strikt oppfølging.

Slik det er nå så blir du jo heller belønnet for de forbrytelser du gjør.....

Av det jeg ser og hører er det prestisje i å ha sittet inne. Smågutter ser opp til kriminelle storebrødre og eldre gutter.

Ser på filmer og drømmer om raske penger, raske biler og fine damer.

Et miljø som belønner og beskytter kriminelle, ser ned på utdanning og tilpasning.

Skrevet

Men advokaten hans sier jo at det bodde så utrolig mye godt i den gutten...?

Han fikk ikke nok hjelp forstår du vel.. For hadde han fått det, da ville han blitt reneste Mandela..

Ironi...

Gjest Halling
Skrevet

Inne i en vanlig stor frontkollisjonspute i bil er det ca 40 gram TNT, to slike er nok til å lage en håndgranat. Komplett med tennsats.

Håper de blir samlet inn og håndtert skikkelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...