Gå til innhold

Medikamentregning og omregning.....

Anbefalte innlegg

Gjest Ny-student
Skrevet

Skal ha medikamentregning i studiet jeg er begynt på. Jeg ønsker å være i forkant vedrørende medikamentregning da jeg ikke er særlig logisk tenkende når det gjelder tall og matte.

Har noen tips som er verd å merke seg? Tips til hva omregningen går ut på vil også være bra.

Hva er egentlig vanskeligst med denne medikamentregningen?

Tips og råd tas i mot med stor takk.

Skrevet

pass på omregning fra ml til mg, der dukker det stadig opp feil.

Gjest Sykepleierstudenten85
Skrevet

pass på omregning fra ml til mg, der dukker det stadig opp feil.

hei:)

jeg har vært gjennom medikament eksamen for noen måneder siden. Det som er aller viktigs er å lese oppgavene skikkelig. Veldig mange som faktisk styrker på grunn av at de ikke leser teksten godt nok.

Men til selve regningen. Egentlig så ble jeg overrasket over hvor "enkelt" det var. Lær deg de ulike formlene, så har du ett godt grunnlag.

Det er som truo sier, viktig å passe på når en går fra ml til mg.

Omregning går ut på feks: du skal gi en pasient 75mg Injeksjon Petidin intramuskulært, og styrken er 50mg/ml. Hvor mange ml må du trekke opp

Da setter man opp regnestykket:

75mg (delt på)50mg/ml =1,5ml

Jeg vil anbefale deg å kjøpe "legemiddelregning" skrevet av Hanne Reinertsen og Jan Olav Notevarp.

Denne brukte jeg selv og er veldig fornøyd. Den innholder gode eksempler og oppgaver som du kan regne på. Fasit bak i boka:) Her er også de ulike formlene godt forklart!

Håper svaret mitt gjør deg litt klokere, og lykke til!!!

Skrevet

Det er utrolig enkelt. Har du bestått ungdomsskolematte har du mer enn nok mattekunskaper til å bestå eksamenen.

Er du interissert i regneoppgaver med fasit så gå inn på denne linken http://ansatte.hials.no/lo/

Klarer du oppgavene der, så klarer du eksamenen. Tror der ligger en eller flere eksamener også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...