Gå til innhold

Betraktninger på Oslo Legevakt en onsdag ettermiddag (laangt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

For de som har lest innlegget mitt fra i går kveld, så var jeg altså på Oslo Legevakt med sønnen min i går ca mellom kl 17 og 19. Og jammen skjer det en del. Rett overfor oss satt det en (rusa) fyr som bare og gråt og jamra seg høylydt over at livet hans ikke var verdt å leve og at han ikke ville mer (han hadde med seg to som prøvde å trøste – og en kontordame fløy fram og tilbake med tørkepapir til ham).

Til venstre for oss satt det en asiatisk dame som tydeligvis var banka opp av mannen sin sammen med en av vaktene på legevakta. Hun prata mye om hvordan og hvor han hadde tatt henne hardt, holdt henne fast og slått henne. Hun mistenkte ham også for å ha "noe" i vannet hennes slik at hun ikke turte å drikke osv. Vakten trøsta så godt han kunne, gikk fram og tilbake med vann og ble med og stod vakt utenfor dodøra da hun var der. De venta på papirer og en drosje som skulle ta henne sted langt bort fra mannen.

Til høyre for oss satt en eldre dame i rullestol (med ledsager) med halve ansiktet dekt av løs bandasje og masse blod.

I tillegg kom det løpende inn et par med en baby som ikke pusta, og to småbarn illskrek i ett sett.

Etter at det hele var over stod vi utenfor og venta på drosje. Da kom det en politibil med en type på høygir (speed, vil jeg tro). Han kom løpende og leende bort til meg og lurte på om jeg hadde røyk. Da jeg svarte nei, gikk han bort til en annen som stod der og fikk av ham. Så kom han tilbake til oss og lurte på om jeg var interessert i en "sånn", og viste meg en liten hasjklump han hadde gjemt i hånda. Da jeg svarte nei, spurte han sønnen min på elleve om han var interessert. Alt dette mens politimannen han kom sammen med var inne på legevakta.

Skal si at elleveåringen dro hjem med en del inntrykk etter en slik ettermiddag (i tillegg til gipsen på armen).

Gjest svaksterk
Skrevet

oj...

hm.. vet ikke hva jeg skal si...

han fikk ihvertfall innblikk i en annen verden.

Skrevet

Jeg blir stadig mer fornøyd med å bo litt mer usentralt enn Oslo...

Sist jeg var på legevakten med min sønn, så jeg ikke en annen pasient. Og måtte nesten ikke vente.

fuji1365380447
Skrevet

Du hildrande du for et eventyr!

Jeg var også på Oslo legevakt for en mnd siden, og hadde omtrent samme opplevelsen.

Da var det en som hadde låst seg inne på dass og tatt overdose, så sikkerhetsvaktene måtte brekke opp dørene for å få ham ut.

Og så satt det en gammel fyllik med brukket bein som på en eller annen måte hadde klart å ødelegge gipsen sin...

Fult stress hele tiden, jeg er jammen glad at jeg ikke jobber der nede. Tror jeg hadde mistet litt troen på menneskeheten ved å se så mye konsentret dritt hver dag.

Det er nok ikke helt uten grunn at de som har råd til det, dra på Volvat når de trenger akutt hjelp.

Stakkars guttungen din, han må jo ha fått helt skrekken. Sett mer av samfunnets bakside på en ettermiddag enn han har gjordt hele sitt liv...

Gjest teatrika
Skrevet

Å!! Jeg er så glad for at jeg bor der jeg bor! Vi har nesten ikke ventetid...en gang datteren min hadde veltet TV'en over seg, sto legen og ventet på OSS til vi kom oss dit:-)

Skrevet

Facinerende. Ventetida blei ihvertfall ikke kjedelig? ;)

Jeg er glad jeg ikke jobber der, det må jeg innrømme.

Skrevet

Er vel lokallegevakter i Oslo nå også, ihvertfall en på Linderud tror jeg. Aner ikke om det er bedre der, men er vel mindre forhold ihvertfall.

Spørs hvor mye service disse kan gi da. Var ifjor på Stovner legevakt (nedlagt nå) siden datteren datt av hesten på rideskolen der og kom tilbake fra skogen med blodig arm. Kanskje den må sys sa dem og da må dere til Oslo legevakt, ikke kunne dem det der...aner ikke hva dem gjorde der jeg da. Det bar videre til Oslo legevakt og vi kom raskt inn fordi vi kom fra en annen legevakt og slapp ventetid. Bedøvelse ble gitt og sårene skrubba med "tannbørste". Dette kunne dem altså ikke på lokallegevakta!!

Skrevet

Er vel lokallegevakter i Oslo nå også, ihvertfall en på Linderud tror jeg. Aner ikke om det er bedre der, men er vel mindre forhold ihvertfall.

Spørs hvor mye service disse kan gi da. Var ifjor på Stovner legevakt (nedlagt nå) siden datteren datt av hesten på rideskolen der og kom tilbake fra skogen med blodig arm. Kanskje den må sys sa dem og da må dere til Oslo legevakt, ikke kunne dem det der...aner ikke hva dem gjorde der jeg da. Det bar videre til Oslo legevakt og vi kom raskt inn fordi vi kom fra en annen legevakt og slapp ventetid. Bedøvelse ble gitt og sårene skrubba med "tannbørste". Dette kunne dem altså ikke på lokallegevakta!!

Ja, vi har vært flere ganger på lokallegevakta (Ryen for vårt verdkommende), men så lenge vi visste det kunne være snakk om brudd og at han dermed helt sikkert måtte ta røntgen og kanskje gipse så dro vil likegodt direkte til Storgata.

Disse lokallegevaktene er stort sett "vanlige" legekontor, mens i Storgata har de jo langt på vei sykehusstandard.

Men det blir Volvat neste gang (jeg tenkte bare ikke på det - har jo vært der selv ...)

Skrevet

Du hildrande du for et eventyr!

Jeg var også på Oslo legevakt for en mnd siden, og hadde omtrent samme opplevelsen.

Da var det en som hadde låst seg inne på dass og tatt overdose, så sikkerhetsvaktene måtte brekke opp dørene for å få ham ut.

Og så satt det en gammel fyllik med brukket bein som på en eller annen måte hadde klart å ødelegge gipsen sin...

Fult stress hele tiden, jeg er jammen glad at jeg ikke jobber der nede. Tror jeg hadde mistet litt troen på menneskeheten ved å se så mye konsentret dritt hver dag.

Det er nok ikke helt uten grunn at de som har råd til det, dra på Volvat når de trenger akutt hjelp.

Stakkars guttungen din, han må jo ha fått helt skrekken. Sett mer av samfunnets bakside på en ettermiddag enn han har gjordt hele sitt liv...

Volvat, ja. At jeg ikke tenkte på det!

Dit drar vi neste gang (har jo vært der selv, til og med!).

Skrevet

oj...

hm.. vet ikke hva jeg skal si...

han fikk ihvertfall innblikk i en annen verden.

Ja, øynene var til tider litt store.

Skrevet

Jeg blir stadig mer fornøyd med å bo litt mer usentralt enn Oslo...

Sist jeg var på legevakten med min sønn, så jeg ikke en annen pasient. Og måtte nesten ikke vente.

Hørtes deilig ut å slippe å vente så lenge.

Men vi drar til Volvat neste gang (tenkte bare ikke på det - fuji minte meg på det!).

Skrevet

Å!! Jeg er så glad for at jeg bor der jeg bor! Vi har nesten ikke ventetid...en gang datteren min hadde veltet TV'en over seg, sto legen og ventet på OSS til vi kom oss dit:-)

Slike ventetider er dritkjedelige.

Men som jeg skriver til flere her - Volvat neste!

Skrevet

Ja, kan du skjønne deg på alt de må takle?

Spesielt helgenettene.

Skrevet

Ja, vi har vært flere ganger på lokallegevakta (Ryen for vårt verdkommende), men så lenge vi visste det kunne være snakk om brudd og at han dermed helt sikkert måtte ta røntgen og kanskje gipse så dro vil likegodt direkte til Storgata.

Disse lokallegevaktene er stort sett "vanlige" legekontor, mens i Storgata har de jo langt på vei sykehusstandard.

Men det blir Volvat neste gang (jeg tenkte bare ikke på det - har jo vært der selv ...)

Det er jo ikke sikkert at gutten din har vondt av å se at alle ikke er like heldige heller? På et eller annet tidspunkt "må" de jo se i øyenene at folk lever sine liv på forskjellige måter, og vi må lære dem å respektere alle mennesker.

Tenkte mye på dette i sommer, da vi spaserte gjennom Paris' gater en søndag formiddag, og plutselig var midt i Rue Honore St. Denise (?).. Der stod de prostituerte overalt, datteren min sa hun syntes det var ekkelt å se. Vi snakket da en del om dette med å være forskjellige, og hvor glad vi skal være som slipper å stå der!

Synes dette er kjempeviktig!!

mvh

fuji1365380447
Skrevet

Volvat, ja. At jeg ikke tenkte på det!

Dit drar vi neste gang (har jo vært der selv, til og med!).

Ja, jeg tror faktisk at Volvat kan være verdt pengene, gitt?

Gjest Halling
Skrevet

Snart blir det vel guidet tur til Allmäna Sjukhuset i Malmø, det er et slaktehus a la Bronx i helgene.

Rekorden der er 11 knivstukne og to skutt på en dag.

Gjest papirtiger
Skrevet

Tja..det er ikke så ille.

Det verste er i grunnen folk som blir sure fordi de må vente i kø (mistenkelig nok er dette ofte de samme menneskene som strengt tatt ikke burde kommet til legevakten med sin trivielle skade..)

Selvskadere er heller ingen drømmejobb.

Sånn sett er narkomane og alkoholikere rene drømmen. De er som regel veldig høflige og glade for å få hjelp.

Men forstår godt at dette er hard kost for barn.

Skrevet

Det er jo ikke sikkert at gutten din har vondt av å se at alle ikke er like heldige heller? På et eller annet tidspunkt "må" de jo se i øyenene at folk lever sine liv på forskjellige måter, og vi må lære dem å respektere alle mennesker.

Tenkte mye på dette i sommer, da vi spaserte gjennom Paris' gater en søndag formiddag, og plutselig var midt i Rue Honore St. Denise (?).. Der stod de prostituerte overalt, datteren min sa hun syntes det var ekkelt å se. Vi snakket da en del om dette med å være forskjellige, og hvor glad vi skal være som slipper å stå der!

Synes dette er kjempeviktig!!

mvh

Dersom du oppfattet innlegget og svarene mine dit hen at jeg vil skjerme gutten mot å se "elendighet" (og det kan jeg jo skjønne når jeg tenker meg om), så var ikke det hensikten.

Han kom nok helt fint ut av opplevelsen, og vi har snakka om det også.

Det var mest for å illustrere litt hvordan en vanlig ettermiddag på Oslo Legevakt kan være, og det er ventetida som gjør at jeg kommer til å dra på Volvat. Utelukkende ventetida.

Skrevet

Dersom du oppfattet innlegget og svarene mine dit hen at jeg vil skjerme gutten mot å se "elendighet" (og det kan jeg jo skjønne når jeg tenker meg om), så var ikke det hensikten.

Han kom nok helt fint ut av opplevelsen, og vi har snakka om det også.

Det var mest for å illustrere litt hvordan en vanlig ettermiddag på Oslo Legevakt kan være, og det er ventetida som gjør at jeg kommer til å dra på Volvat. Utelukkende ventetida.

Ja, ventetiden er fryktelig. Jeg har "klippekort" på legevakten med eldstemann, han har en tendens til å brekke armer og bein. Tilbrakt endel timer på legevakten i Bergen, ja... Tipper de har en mappe (barneverns- )på meg nå. Heldigvis er han nå 15 cm høyere enn meg og 10 kg tyngre, så kanskje de har hivd mappen i bosset? :-)

mvh

Gjest teatrika
Skrevet

Slike ventetider er dritkjedelige.

Men som jeg skriver til flere her - Volvat neste!

Var den til meg?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...