Gå til innhold

Vikar og pauser....

Anbefalte innlegg

Gjest Vikararen
Skrevet

For tiden er jeg vikar og er i oppdrag hos et firma.

Jeg skriver timelister og sender de hver fredag.

Skal man trekke fra en halvtime pga. lunch? Hvis jeg jobber fra 09.00 til 16.00 så må jeg spise ellers sulter jeg. Til nå har jeg trukket fra 30 min. på timelistene, regner med at det er riktig eller?

Skrevet

Det er forskjell fra sted til sted om spisepausen er betalt.

Gjest Vikararen
Skrevet

Det er forskjell fra sted til sted om spisepausen er betalt.

Takk for svar! :-)

Men mener du forskjell på hvilket firma jeg jobber i eller hvilket vikarbyrå jeg er ansatt ved?

Skrevet

Takk for svar! :-)

Men mener du forskjell på hvilket firma jeg jobber i eller hvilket vikarbyrå jeg er ansatt ved?

Aner ikke. Spør vikarbyrået du.

Gjest Vikararen
Skrevet

Aner ikke. Spør vikarbyrået du.

Ok, for vel gjøre det ;-)

Gjest reglene
Skrevet

Hvis du kan forlate arbeidsplassen din i spisepausen skal du trekke fra 30 minutter.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Du skal trekke fra spisepausen.

Når du jobber 5 timer eller mer, er du forpliktet til å ta spisepause enten du vil eller ikke. Den skal trekkes ifra.

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Når du jobber 5 timer eller mer, er du forpliktet til å ta spisepause enten du vil eller ikke. Den skal trekkes ifra.

"Når du jobber 5 timer eller mer, er du forpliktet til å ta spisepause enten du vil eller ikke."

Det står da klart at du _har rett på_ spisepause, ikke at du er forpliktet til å ta den. Det er selvsagt ikke sånn at du bare kan velge å la være for å tjene mer, det er andre kriterier som bestemmer hvorvidt du skal ha betalt pause eller ikke. Kan du ikke forlate arbeidsplassen og/eller skal være tilgjengelig, da skal du ha betalt pause.

Skrevet

"Når du jobber 5 timer eller mer, er du forpliktet til å ta spisepause enten du vil eller ikke."

Det står da klart at du _har rett på_ spisepause, ikke at du er forpliktet til å ta den. Det er selvsagt ikke sånn at du bare kan velge å la være for å tjene mer, det er andre kriterier som bestemmer hvorvidt du skal ha betalt pause eller ikke. Kan du ikke forlate arbeidsplassen og/eller skal være tilgjengelig, da skal du ha betalt pause.

Fra Arbeidsmiljøloven:

"§ 51. Hvilepauser og fritid.

1. Hvilepauser.

Dersom arbeidstida er over 5 1/2 time i døgnet, skal arbeidet avbrytes med minst en hvilepause. Pausen fastsettes ved skriftlig avtale mellom arbeidsgiveren og arbeidstakerne eller deres tillitsvalgte, men slik at pausene til sammen skal være minst 1/2 time hvis arbeidstida er minst åtte timer i døgnet. Blir partene ikke enige, treffer Arbeidstilsynet avgjørelsen. Når hensynet til arbeidstakernes helse tilsier det, kan Arbeidstilsynet påby en annen ordning enn den partene har avtalt.

Arbeidstakerne skal forlate arbeidsrommene i pausen med mindre driften i disse er helt innstilt. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves, men slik at pausen tas ved første anledning.

Når virksomhetens art gjør det nødvendig, kan arbeidsgiveren i stedet for pause som nevnt i første ledd, la arbeidstakerne innta sine måltider i pauser under arbeidets gang og slik at arbeidstakerne, om nødvendig, hele tida må oppholde seg på arbeidsstedet. I slike tilfelle og i tilfeller hvor det ikke finnes tilfredsstillende spiserom eller hvilerom, skal pausen ansees som en del av arbeidstida."

Det står uttrykkelig SKAL i første avsnitt der, ikke bare "kan" eller har rett på osv.

Skrevet

Ok, for vel gjøre det ;-)

Det er din arbeidsavtale ved vikarbyrået som gjelder.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Vi har betalte pauser..

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Man har ikke lov til å jobbe i fem timer uten lunsjpause. Da gjør arbeidsgiveren noe ulovlig.

Akkurat hvordan det stiller seg om man ikke kan forlate arbeidsplassen vet jeg ikke. Men det kan jeg fort finne ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...