Gå til innhold

Er dette på grensen?

Anbefalte innlegg

Gjest Mastercard
Skrevet

Jeg og min mann er ganske uenige i en ting, og nå hadde vi lyst å se hva andre mener.

Min mann sin familie har dårlig råd, og faren hans er svartelistet mange plasser fordi han ikke har klart å betale for seg. Økonomien er mer stabil nå, men svigerfar må kjøpe diesel i min mann sitt navn - fordi han er svartelistet.

Dette i seg selv, synes jeg egentlig er på kanten, men jeg godtar det fordi min mann absolutt vil.

Regningene kommer jo til oss, siden det står i min manns navn - og det er snakk om flere tusen på hver regning.

Nå siste gangen fikk vi purring, og til slutt inkassovarsel.

Jeg ble overgitt og ringte til min mann på jobb om dette, men han ble bare sur på meg som laget et oppstyr om det. Vi måtte jo hjelpe, syntes han.

Jeg prøvde å si at det er jo _oss_ det går ut over hvis det blir inkassosak her! Han er hovedinntekten vår, og det er i hans navn vi har lån etc.

Jeg blir litt fortvila - for jeg synes at kjøper man noe i andres navn (som i seg selv er på kanten), så må man i hvert fall _betale_!!

Vi ble enige om å legge ut et innlegg her, for å se hva folk synes.

Så; hva synes dere?

Ørkenvandreren
Skrevet

I utgangspunket synes jeg man kan/bør hjelpe hverandre i en familie, men i mine øyne snakker vi da om begrensede perioder, spesielle situasjoner, etc – ikke varige ordninger, da man som voksen har et ansvar for å klare seg selv.

Svigerfar kjøper altså diesel for flere tusen kroner i måneden? Skulle tro han driver firma eller er personlig næringsdrivende……. Er han det, og trenger bistand, bør vel virksomheten etter hvert legges ned - dersom den økonomisk sett ikke går rundt.

Det virker som svigerfar ikke blir en mer pålitelig betaler, enn det han var når han handlet i eget navn, siden dere nå mottar inkassovarsel. Og når påliteligheten ikke øker, enda han vet at det er hans egen sønn/svigerdatter som nå formelt har problemene når han ikke betaler, sier vel kanskje litt om hvorvidt det opplegget dere har nå har livets rett….

Og for deg og din mann brenner lyser det en varsellampe. Hvis dere får en inkassosak på dere (eller din mann, som til overmål er hovedinntektskilde, og som sådan vil være ”troverdigheten” i en fremtidig låneforhandling hvis det blir aktuelt), har snillheten/hjelpsomheten deres skapt et alvorlig problem for dere selv – dere kan fort bli nektet lån (takket være svigerfar…).

Nei, jeg ville nok satt foten ned for ordningen. En kort periode så svigerfar har mulighet til å rette opp ”tingenes tilstand” – ja, men å videreføre en ordning som slår negativt tilbake på dere selv – definitivt nei.

Gjest hos oss
Skrevet

Det er vel kanskje noe av det værste han kan gjøre mot sønnen sin, sørge for at dere også blir svartelistet / får anmerkninger, og selv kan få problemer med økonomien.

Jeg ville betalt regningen på disse tusenlappene (med mindre det er så dyrt at dere overhodet ikke har mulighet for det), og så får han gi beskjed til sin far at han desverre ikke kan kjøpe noe i deres navn lenger.

Viktig at du holder deg _helt_ utenfor enhver diskusjon med svigerforeldrene, gå diskret ut hvis dette diskuteres. Det er en sak mellom din mann og hans far, og mellom deg og din mann, men skal ikke nevnes mellom deg og dine svigerforeldre. De vil i 99,9 prosent sikkert "tilgi" sin sønn over tid, men du bør ikke være noen "slem svigerdatter" her.

Skrevet

Det er ikke bare på grensen. Det er langt over grensen. Det er totalt uakseptabelt.

Økonomistyring sitter på et eget gen. Jeg har aldri sett at notorisk dårlige betalere har greid å rette opp adferden sin uten at det legges press og ansvar på dem.

De snylter på andre så lenge de kan.

Skrevet

Hvis svigerfar ikke har råd til å betale dieselen der og da får han neppe råd senere. Jeg synes mannen din bør stoppe nødhjelpen til en som ikke klarer å styre sin økonomi.

Skrevet

Det vanlige er jo at foreldre hjelper ungene sine ut av slike kniper,lenge etter at de burde sluttet å gjøre ungene denne bjørnetjenesten. Men at en sønn hjelper sin uøkonomiske far og selv tar støyten, DET er langt over alle grenser. Dere burde vel heller sørge for et godt økonomisk grunnlag for dere selv og dere eventuelle barn.

Pass iallefall på å ikke få inkassosak på dere. Da får dere heller betale denne regningen, og så gi beskjed til far/svigerfar at han nå har forspilt sine sjanser og heretter må betale sine regninger selv.

Skrevet

Fryktelig vanskelig. Jeg kan godt skjønne mannen din, som vil hjelpe sin far. Og skjønner deg - som ikke har samme følelsesmessige bånd til svigerfar.

Sett utenfra er det likevel helt uakseptabelt at dere skal få innkassovarsel fordi faren ikke betaler likevel.

Men er det slik at dere får regningen, så skal svigerfar betale kontakt til dere slik at den blir betalt? Løsningen må jo opplagt bli at pengene betales på forskudd fra ham.

Jeg er slik skrudd sammen at jeg ikke takler en purringen en gang, langt mindre inkassovarsel. Alle regningene blir betalt i tide, eller jeg får dem utsatt. Derfor ville jeg ikke taklet noen inkassevarsel, særlig som følge av andre dårlige økonomistyring - min far eller ei.

Faren har vist at han ikke har noen økonomistyring, og må derfor ta tæring etter næring. Eller betalt alt på forskudd.

Skrevet

Jeg syns det er over grensen jeg! Faren har her forspilt sin sjanse mener jeg. Dere har forsøkt å hjelpe, men når inkassovarslene begynner å dumpe inn syns jeg mannen din er dumsnill om han lar dette fortsette.

Kan han ikke kjøpe diesel og betale kontant etter hvert? Inkassobeløp og purregebyr fordyrer vel dieselen ganske mye også.

Skrevet

I teorien er svaret enkelt - ikke kjøp diesel for ham mer, men i praksis er det jo ikke så lett.

Din mann bør ta seg en skikkelig alvorsprat med sin far og si til ham at dere ikke kan risikere å måtte gå fra gård og grunn fordi han ikke kan gjøre opp for seg.

Skrevet

Jeg tror ungene hadde kvalt meg om jeg hadde kjøpt bensin på deres regning. Og det synes jeg de hadde hatt all grunn til.

Skrevet

Jeg syns du har rett som syns dette er ufint- hvorfor gjøre denne svigerfaren din slike bjørnetjenester? Han vil jo aldri komme på rett kjøl om dere hjelper han sånn og samtidig setter dere i slik eubehagelige kattepiner. Det er vel trolig at din mann, som har vokst opp med slike foreldre ikke føler den samme skammen som deg, når det gjelder å betale for seg.

Sett ned foten!

Skrevet

Det er vel kanskje noe av det værste han kan gjøre mot sønnen sin, sørge for at dere også blir svartelistet / får anmerkninger, og selv kan få problemer med økonomien.

Jeg ville betalt regningen på disse tusenlappene (med mindre det er så dyrt at dere overhodet ikke har mulighet for det), og så får han gi beskjed til sin far at han desverre ikke kan kjøpe noe i deres navn lenger.

Viktig at du holder deg _helt_ utenfor enhver diskusjon med svigerforeldrene, gå diskret ut hvis dette diskuteres. Det er en sak mellom din mann og hans far, og mellom deg og din mann, men skal ikke nevnes mellom deg og dine svigerforeldre. De vil i 99,9 prosent sikkert "tilgi" sin sønn over tid, men du bør ikke være noen "slem svigerdatter" her.

Det blir HELT feil det du sier - det er NETTOPP svigerdatteren som her skal si fra -hun er dratt uskyldig inn i dette og det går utover hennes hjem også.

Gjest hvorfor ikke kontant bet?
Skrevet

Selv dårlige betalere får kjøpe om de betaler kontant.

Hvorfor kan ikke din svigerfar betale kontant? Han får vel ikke mer penger automatisk noen dager senere.......

Gjest langt forbi grensen
Skrevet

Det er lenge mellom hver gang man leser noe så vanvittig sinnsvakt.

Gå så til din svigerfar og fortell at han er på vei til å ødelegge deres ekteskap.

Si til din mann at om han blir svartelistet, på grunn av pengerotet, kan dere ikke fortsette å bo sammen. Hadde jeg vært i ditt tilfelle, hadde jeg gitt ektemann et ulitmatum: velg mellom faren sin eller deg.

Svigerfar må kunne betale kontant ! Hvis ikke er han ikke troverdig kunde.

Skrevet

Idioti, og at din mann er villig til å bli svartelistet selv pga det er "skremmende".

Hans ansvar ovenfor deg og dere som familie burde veie høyere synes jeg.

Jeg hadde slått i bordet, det er helt klart. Om dere skal blir svartelistet så får dere stå med ansvaret for det selv, ikke pga. et annet menneske, familie eller ikke.

Hvis svigefar ikke betalte når jeg presangterte regninger og purringer for ham så hadde jeg betalt det selv for å slippe prikker og inkasso og aldri hjulpet ham økonomisk igjen.

Det hadde også ødelagt kontakten oss imellom en god del fordi han har vist sin lave respekt ved å ikke gjøre opp for seg men å sette sønn og familie i knipe.

Det viser litt av ham som person.

Så jeg synes altså ikke du overreagerer, men har funnet deg i tull i alt for lang tid.

Forlang annen tankegang av din mann med en eneste gang.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...