Gå til innhold

Kan en hørepå et menneske om det er intelligent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener dere?

Kom til å tenke på det da jeg hørte Vendela på frokost-TV. Får bestandig inntrykk av at hun er litt lite intelligent. Anne-Kath. derimot tror jeg mer spiller dum, tror hun er ganske mye glupere enn Vendela. Så det her har ikke noe med å være blond å gjøre.

Hun der dama i Robinson som hang sammenm ed Aylar, MÅ jo være dum som et tre? Makan til måte å prate på.

Eller KAN ikke intelligens avsløres ved måten en prater på? Hva tror DOL'erne?

Minnet meg forresten på Rune Rudberg. Han har vel bevist at han ikke har så mye under topplokket iallefall?

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

11

• favn

11

• gripp

10

• MsSophie

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

For å ta det siste først:

At Rune Rudberg ikke har mye under topplokket er vel bevist for mange år siden!

Ellers tror jeg intelligens kan avsløres ved måten man snakker på i noen tilfeller, men ikke alltid, det er nok mange intelligente mennesker som ikke er flink til å snakke for seg også. Tror ikke man kan kjemme alle over en kam her...

Gjest Forvirret nå
Skrevet

Nei, du kan ikke alltid høre eller se på en person om vedkommende er intelligent.

Du kan til en viss grad oppdage den sosiale intelligensen, fordi den er bygd på at du har god trening i å omgås og tilpasse deg folk, dermed er du utadvendt og uredd(trygg) i sosiale sammenhenger.

Men å være innadvendt trenger ikke alltid å bety at du har dårlig sosial intelligens, det kan være en medfødt og naturlig personlighet å være stille av type.

Den _ekte_ intelligensen kan du ofte ikke avsløre.

En person som er innadvendt/sjenert kan ha høy intelligens(kalles det emosjonell intelligens?*klør meg i hodet*) uten at han får vist det, men samtidig lav sosial intelligens pga manglende sosial trening.

Omvendt,en utadvendt person kan være dum som et brød og mangle _ekte_ intelligens, mens han har høy sosial intelligens.Han kan også ha lav både ekte og sosial intelligens selv om han er utadvendt, lett for å feilbedømme, gjøre idiotiske ting osv(sånn overselvsikker/idiotselvsikker, overvurderer alltid seg selv og sine evner) blablabla, ble du klokere? ;)

Skrevet

Nei, du kan ikke alltid høre eller se på en person om vedkommende er intelligent.

Du kan til en viss grad oppdage den sosiale intelligensen, fordi den er bygd på at du har god trening i å omgås og tilpasse deg folk, dermed er du utadvendt og uredd(trygg) i sosiale sammenhenger.

Men å være innadvendt trenger ikke alltid å bety at du har dårlig sosial intelligens, det kan være en medfødt og naturlig personlighet å være stille av type.

Den _ekte_ intelligensen kan du ofte ikke avsløre.

En person som er innadvendt/sjenert kan ha høy intelligens(kalles det emosjonell intelligens?*klør meg i hodet*) uten at han får vist det, men samtidig lav sosial intelligens pga manglende sosial trening.

Omvendt,en utadvendt person kan være dum som et brød og mangle _ekte_ intelligens, mens han har høy sosial intelligens.Han kan også ha lav både ekte og sosial intelligens selv om han er utadvendt, lett for å feilbedømme, gjøre idiotiske ting osv(sånn overselvsikker/idiotselvsikker, overvurderer alltid seg selv og sine evner) blablabla, ble du klokere? ;)

Med 'å høre på' så mente jeg vel egentlig mest at jeg hørte på ordvalget til den her personen. Selv så har jeg en tendens til å bruks mye 'og sånn' og 'lissom', og jeg vet det får meg til å høres teit ut. Banner gjør jeg også. Men det her er vel ting en kan venne seg av med.

Noe som jeg synes er kjempeteit er folk som bruker vanskelige fremmedord feil. Skal prøve å virker lurere enn de er liksom. Småpinlig.

Så egentlig høres en vel litt glupere ut hvis en har et stort ordforråd, som en bruker riktig vel å merke. Men intelligens er jo også medfødt, så det må være andre ting som også ligger under. Alle får jo ikke lik utdannelse. Utdannelsen utvikler vel bare intelligensen.

Skjønner du nå hva jeg tenkte på med 'å høre på' en person om vedkommende er dum? Har vel litt med ansiktsuttrykket som følger ordflommen også. Har ei venninne som alltid sitter med lett åpen munn og forbauset uttrykk etter å ha sagt noe. Det får henne til å se dum ut, men hun er, etter min oppfatning, ganske middels utrustet.

Spennende tema det her, iallefall!

Gjest Elextra
Skrevet

Nei, jeg tror ikke man kan høre det.

Man kan få et inntrykk, men de kan i ettertid vise seg å være feil, her har jeg brent meg mange ganger.

Har ikke inntrykk av at Vendela er lite intelligent, men har ikke særlig kjennskap til henne. Anne-Cath har jeg inntrykk av at ligger noe under midt på treet, hun har jeg sett litt mere til. Men som sagt - dette er bare inntrykk.

Skrevet

Rune Rudberg har vel med sine handlinger bevist at om han har noe under topplokket, så er det i hvertfall sjelden i bruk..

Skrevet

Du kan neppe høre det på måten vedkommende snakker og ordlegger seg på.

Men du kan selvfølgelig høre det ut i fra innholdet i det som blir sagt.

Skrevet

Rune Rudberg har vel med sine handlinger bevist at om han har noe under topplokket, så er det i hvertfall sjelden i bruk..

Men denne Rudberg er visstnok veldig populær hos damene. Hva kan det komme av?

Skrevet

Gulp...da må vi vel anta at det samme gjelder det som blir skrevet her på dol?

Skrevet

Han fyller dem med kokain?

Skrevet

Han er vel bare populær hos damer av tilsvarende kaliber...

Tror det er få av de damene som han har vært bortpå som har særlig høy IQ...

Skrevet

Innhold og form henger vel sammen som for- og bakside på et ark?

Hvordan 'hører' du et godt innhold gjennom en dårlig form?

Skrevet

Om det er sant, må det være et av livets store mysterier!

Skrevet

Han er vel bare populær hos damer av tilsvarende kaliber...

Tror det er få av de damene som han har vært bortpå som har særlig høy IQ...

Nei, men det gjelder jo de fleste damer (og menn, også).

De fleste har jo en intelligens som er ganske nær gjennomsnittet.

Skrevet

Ikke godt å vite. Men kan hende han har hatt nytte av å servere dem GHB?

Skrevet

Om det er sant, må det være et av livets store mysterier!

Jeg kan ikke innstå for sannheten i det, men han hevder jo selv å ha beligget over 1000 forskjellige damer.

I motsatt fall er det godt jugi.

Skrevet

Jeg sier som Velouria, doper dem? Ingen ved sine fulle fem kan vel ønske seg en svingom i halmen med Rune Rudberg?

Hvis du kona til Rune Rudberg leser her: Unnskyld!

Skrevet

Innhold og form henger vel sammen som for- og bakside på et ark?

Hvordan 'hører' du et godt innhold gjennom en dårlig form?

Nå er det jo intelligensen vi snakker om, og hvordan vi er i stand til å uttrykke oss har lite med intelligens å gjøre.

Det er bare å ta en titt på ulike intelligenstester, så vil du raskt se at de måler helt andre egenskaper enn dette.

Men selvfølgelig vil dårlig evne til å uttrykke innholdet i det man sier kunne være med på å påvirke andres oppfatning av vedkommendes intelligens.

Men min påstand er da at det sier vel så mye eller mer om intelligensen til den som er mottaker av det som blir sagt, enn intelligensen til den som sier det.

Skrevet

Jeg sier som Velouria, doper dem? Ingen ved sine fulle fem kan vel ønske seg en svingom i halmen med Rune Rudberg?

Hvis du kona til Rune Rudberg leser her: Unnskyld!

Hun håpet sikkert at han skulle finne ro i familiens skjød og at 1000 var tilstrekkelig til å tilfredstille behovet for fornyelse uti seksuallivet.

Hun bomma stygt dessverre, men mener å ha sett en forside av et magasin hvor han ber sin kjære om tilgivelse.

Så det går nok i orden, favn :-)

Skrevet

Gulp...da må vi vel anta at det samme gjelder det som blir skrevet her på dol?

Jepp:-)

Og da er ikke formen på det som skrives det vesentligste, men innholdet.

Se forøvrig det jeg nettopp svarte til favn.....som kanskje er vel så "symptomatisk" for mange dol'ere...he-he

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...