Gå til innhold

Kan en hørepå et menneske om det er intelligent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sier som Velouria, doper dem? Ingen ved sine fulle fem kan vel ønske seg en svingom i halmen med Rune Rudberg?

Hvis du kona til Rune Rudberg leser her: Unnskyld!

Man trenger ikke nødvendigvis være dopet for og ikke være ved sine fulle fem...., man kan rett og slett bare være genuint dum...:-)

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

11

• favn

11

• gripp

10

• MsSophie

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Forvirret nå
Skrevet

Med 'å høre på' så mente jeg vel egentlig mest at jeg hørte på ordvalget til den her personen. Selv så har jeg en tendens til å bruks mye 'og sånn' og 'lissom', og jeg vet det får meg til å høres teit ut. Banner gjør jeg også. Men det her er vel ting en kan venne seg av med.

Noe som jeg synes er kjempeteit er folk som bruker vanskelige fremmedord feil. Skal prøve å virker lurere enn de er liksom. Småpinlig.

Så egentlig høres en vel litt glupere ut hvis en har et stort ordforråd, som en bruker riktig vel å merke. Men intelligens er jo også medfødt, så det må være andre ting som også ligger under. Alle får jo ikke lik utdannelse. Utdannelsen utvikler vel bare intelligensen.

Skjønner du nå hva jeg tenkte på med 'å høre på' en person om vedkommende er dum? Har vel litt med ansiktsuttrykket som følger ordflommen også. Har ei venninne som alltid sitter med lett åpen munn og forbauset uttrykk etter å ha sagt noe. Det får henne til å se dum ut, men hun er, etter min oppfatning, ganske middels utrustet.

Spennende tema det her, iallefall!

Ok, skjønte hva du mente, men ville få med dette allikkavæl ;O)

Ordvalget kan jo utvides ved å lese bøker foreksempel, men du bør da få med deg betydningen av ordene du bruker. Ellers blir det (som du skriver) bare dumt, å brife med fine ord bare for å late som du er glup.

Personlig synes jeg det er mest behagelig å høre på folk som bruker godt folkelige ord, ikke fine ord og fremmedord som jeg oftest ikke forstår en døyt av.

Apropo medfødt inteligens, så er en del medfødt,men like mye kan trenes opp.

En med en god porsjon medfødt intelligens, kommer ikke langt uten å holde det vedlike(stadig ny input!).Samtidig kan en normalt(eller mindre normalt)utrustet person trene seg opp til å bli smartere.

En fin måte å trene opp intelligensen på er å lese masse bøker, å hele tiden lære.

At en person sitter å gaper måpende kan jo i seg selv se litt tilbakestående ut, hehe, men mange politikere har også for vane å sitte sånn har jeg lagt merke til ;)

Vel,hva sier det oss?

Skrevet

Jepp:-)

Og da er ikke formen på det som skrives det vesentligste, men innholdet.

Se forøvrig det jeg nettopp svarte til favn.....som kanskje er vel så "symptomatisk" for mange dol'ere...he-he

mmm...njaaa, jeg vet ikke helt om jeg er enig i det der, Goliath.

De jeg orker å lese her på dol (ganske få, men Golaith inkludert), skriver gjerne både godt og har ofte et eller annet å fare med, også innholdsmessig. Ikke nødvendigvis noe veldig gjennomtenkt (selv om det er flott), men også en overraskende vinkling, en artig ordstilling, noen nye skjellsord osv osv.

Jeg vet ikke om disse er intelligente, men antar det.

Ditt markante skille mellom form og innhold holder neppe, Goliath.

Godt skrevet er godt tenkt og godt tenkt tyder på et godt hode.

Skrevet

Men denne Rudberg er visstnok veldig populær hos damene. Hva kan det komme av?

Tror han ikke er særlig populær blant damer med litt under topplokket iallefall. Tror de ville synes det var flaut å vise seg sammen med han. Slike mennesker finner nok sine likesinnede. Men blant DEM er han nok populær. Har han hatt 100 kvinner så må han jo ha litt trening, om ikke annet. Trening gjør mester!

Gjest Forvirret nå
Skrevet

Nå er det jo intelligensen vi snakker om, og hvordan vi er i stand til å uttrykke oss har lite med intelligens å gjøre.

Det er bare å ta en titt på ulike intelligenstester, så vil du raskt se at de måler helt andre egenskaper enn dette.

Men selvfølgelig vil dårlig evne til å uttrykke innholdet i det man sier kunne være med på å påvirke andres oppfatning av vedkommendes intelligens.

Men min påstand er da at det sier vel så mye eller mer om intelligensen til den som er mottaker av det som blir sagt, enn intelligensen til den som sier det.

Så er det noe med det at enkelte personer alltid vil misforstå også, bare for å få en anledning til å krangle ;)

Noen som kjenner seg igjen?

Skrevet

Nå er det jo intelligensen vi snakker om, og hvordan vi er i stand til å uttrykke oss har lite med intelligens å gjøre.

Det er bare å ta en titt på ulike intelligenstester, så vil du raskt se at de måler helt andre egenskaper enn dette.

Men selvfølgelig vil dårlig evne til å uttrykke innholdet i det man sier kunne være med på å påvirke andres oppfatning av vedkommendes intelligens.

Men min påstand er da at det sier vel så mye eller mer om intelligensen til den som er mottaker av det som blir sagt, enn intelligensen til den som sier det.

'Nå er det jo intelligensen vi snakker om, og hvordan vi er i stand til å uttrykke oss har lite med intelligens å gjøre.'

Da er vi mao straks over på definisjon av intelligens. Det tror jeg vi skal la ligge, da det per i dag vel opereres med søtten ulike former for intelligens, eller var det nitten?

Men igjen... jeg har vanskelig for å se for meg at en med høy intelligens har problemer med å uttrykke seg språklig. Eller? På den annen side er det ikke helt sikkert at vinneren av Nobelprisen i fysikk, er så veldig god på å skrive Nobeltalen uten hjelp.

'Men min påstand er da at det sier vel så mye eller mer om intelligensen til den som er mottaker av det som blir sagt, enn intelligensen til den som sier det.'

Mener du at det sier mest om mottagers intelligens dersom man kan tilbakeføre manglende oppfattelse av et emne til en dårlig/uklar form? Hm... klart at en intelligent person vil kunne tilegne seg noe raskere enn en uintelligent, på tross av den dårlige formen.

Dette er selvsagt bare tror og mener fra min side... og både-og, ser jeg :)

Skrevet

Hun håpet sikkert at han skulle finne ro i familiens skjød og at 1000 var tilstrekkelig til å tilfredstille behovet for fornyelse uti seksuallivet.

Hun bomma stygt dessverre, men mener å ha sett en forside av et magasin hvor han ber sin kjære om tilgivelse.

Så det går nok i orden, favn :-)

1000 går bare ikke an uten å befinne seg i en bestemt og ikke spesielt anerkjent yrkesgruppe langt unna dansebandsjangeren.

Jeg tror kort sagt ikke på det.

Skrevet

mmm...njaaa, jeg vet ikke helt om jeg er enig i det der, Goliath.

De jeg orker å lese her på dol (ganske få, men Golaith inkludert), skriver gjerne både godt og har ofte et eller annet å fare med, også innholdsmessig. Ikke nødvendigvis noe veldig gjennomtenkt (selv om det er flott), men også en overraskende vinkling, en artig ordstilling, noen nye skjellsord osv osv.

Jeg vet ikke om disse er intelligente, men antar det.

Ditt markante skille mellom form og innhold holder neppe, Goliath.

Godt skrevet er godt tenkt og godt tenkt tyder på et godt hode.

Skillet mellom form og innhold er totalt 'avlegs', hvis jeg kan være så fri å løst referere til det som finnes av nyere språk- og litteraturforskning/-teorier.

Skrevet

1000 går bare ikke an uten å befinne seg i en bestemt og ikke spesielt anerkjent yrkesgruppe langt unna dansebandsjangeren.

Jeg tror kort sagt ikke på det.

Jeg mener å ha lest at det hele stammer fra et intervju med Se&Hør, hvor han fikk spørsmål om hvor mange han hadde ligget med, Rudberg hadde svart at han ikke visste, hvor journalisten hadde spurt noe sånt som "snakker vi om 1000", og Rudberg hadde svart like ironisk tilbake - "ja, det gjør vi sikkert"...

...overskriften fra den ambisiøse, men akk så lite kritiske journalisten ble derfor "jeg har hatt sex med over 1000 damer"...

Gjest Anne Gro (30)
Skrevet

Jeg mener å ha lest at det hele stammer fra et intervju med Se&Hør, hvor han fikk spørsmål om hvor mange han hadde ligget med, Rudberg hadde svart at han ikke visste, hvor journalisten hadde spurt noe sånt som "snakker vi om 1000", og Rudberg hadde svart like ironisk tilbake - "ja, det gjør vi sikkert"...

...overskriften fra den ambisiøse, men akk så lite kritiske journalisten ble derfor "jeg har hatt sex med over 1000 damer"...

Han har jo en sang : 1000 og én, 1000 og to...

Så han har fulgt det ryktet selv da.

Skrevet

Jeg innbilder meg at man kan høre det. Vendela har kanskje litt trøbbel med språket, hun er jo ikke norsk (selv om vi liker å tro det..). Slikt kan vel være litt misvisende, men stort sett føler jeg man får rett inntrykk. Jeg så et intervju på God kveld, Norge med ei norsk som hadde hatt en rolle i en amerikansk film, hun hadde vel til og med kysset Jennifer Gardner (er det ikke det hun heter..). Himmel, der var det gjennomtrekk!! Snakk om at "lyset er på men ingen er hjemme". Det var helt pinlig!

Skrevet

Skillet mellom form og innhold er totalt 'avlegs', hvis jeg kan være så fri å løst referere til det som finnes av nyere språk- og litteraturforskning/-teorier.

Så fri kan du absolutt være. Forresten greit når det er samsvar mellom forskningsresultater/teorier og det vi legfolk "tror".

Skrevet

Han har jo en sang : 1000 og én, 1000 og to...

Så han har fulgt det ryktet selv da.

...selv dumme mennesker kan ha humor...:-)

Skrevet

Sier du det? Hehe... høres ut som selveste RR var gløggere enn journalisten.

Skrevet

'Nå er det jo intelligensen vi snakker om, og hvordan vi er i stand til å uttrykke oss har lite med intelligens å gjøre.'

Da er vi mao straks over på definisjon av intelligens. Det tror jeg vi skal la ligge, da det per i dag vel opereres med søtten ulike former for intelligens, eller var det nitten?

Men igjen... jeg har vanskelig for å se for meg at en med høy intelligens har problemer med å uttrykke seg språklig. Eller? På den annen side er det ikke helt sikkert at vinneren av Nobelprisen i fysikk, er så veldig god på å skrive Nobeltalen uten hjelp.

'Men min påstand er da at det sier vel så mye eller mer om intelligensen til den som er mottaker av det som blir sagt, enn intelligensen til den som sier det.'

Mener du at det sier mest om mottagers intelligens dersom man kan tilbakeføre manglende oppfattelse av et emne til en dårlig/uklar form? Hm... klart at en intelligent person vil kunne tilegne seg noe raskere enn en uintelligent, på tross av den dårlige formen.

Dette er selvsagt bare tror og mener fra min side... og både-og, ser jeg :)

Ikke uenig med deg i det du skriver her:-)

Og til mottakerens evne til å oppfatte det som blir sagt, så går det nok ofte både på evne og vilje.

I tillegg så er det jo som du sier særdeles avhengig av vilken type intelligens man vurderer dette etter.

Så jeg tror nok at dette spørsmålet har svært mange sider ved seg, og at svaret er tilsvarende avhengig av vilke sider man vektlegger.

Derfor tror jeg ikke det nødvendigvis er så stor uenighet oss i mellom når det gjelder dette.

Men det kan jo være at jeg har oppfattet deg feil - eller du har uttrykt deg dårlig...?

:-)

Skrevet

La oss forutsette at han har "drevet på" i 30 år.

Det gir hmm...la oss se..jo, 33 ulike kvinner pr. år. Hvis man trekker fra ferien med kona, litt influensa osv, er vi kjapt oppe i ett stk. ny dame hver uke, stort sett hele året rundt...i 30 år.

Det høres krevende ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...