Gå til innhold

Kan en hørepå et menneske om det er intelligent?

Anbefalte innlegg

Gjest kunne ikke dy meg
Skrevet

Først må man bli enig i hva som ligger i begrepet intelligens...

Så vidt jeg vet er ikke fagfolkene helt enige?

G faktor, en underliggende generell faktor. Eller street smart, en evne til å tilpasse seg omgivelsene? som feks Tiger Woods...

Er det sosiale evner, er det matematiske evner?

Hva er egentlig intelligens? Hvordan skal man måle det?

Noen mener det er mange ulike ting, andre mener det er en underliggende faktor. Hva med krystallisert intelligens? Den kunnskapen vi har, den stiger jo med årene, men fluid intelligens er de yngre bedre på (problemløsningsevnen).

Hvorfor skårer ofte hvite i usa generellt høyere enn sorte i usa på intelligenstester, kan det være fordi den er sosialt/kulturellt farget, eller er sorte generellt mindre intelligente enn hvite? (det tror jeg ikke ;-) )

Hvorfor er det sånn at man allerde i ni års alderen kan se en persons intelligens, og at denne er relativt stabil over tid? I så fall, måler man da fluid intelligens og ikke krystalisert intelligens...?

Mange spørsmål, få svar.

Er jeg lite intelligent siden jeg har formulert meg rotete, eller er jeg bare slurvete? og HVA er egentlig intelligens???

:-o

Du finner svarene i lærebøkene som kommer etter grunnfag.

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

11

• favn

11

• gripp

10

• MsSophie

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest svaksterk
Skrevet

Hehe, jah! Klart jeg gjør ;-)

Det er jo sånn man lærer om slike begreper ;-)

Så slipper man å gå rundt å vite at man har fasiten uten å vite noenting.

Men ikke i lærebøkene etter grunnfag, I grunnfagsbøkene:-) eller var det bare en dårlig setning? Og er det i så fall tegn på dårlig intelligens, eller er det slurv?

:D

Gjest svaksterk
Skrevet

Hehe, jah! Klart jeg gjør ;-)

Det er jo sånn man lærer om slike begreper ;-)

Så slipper man å gå rundt å vite at man har fasiten uten å vite noenting.

Men ikke i lærebøkene etter grunnfag, I grunnfagsbøkene:-) eller var det bare en dårlig setning? Og er det i så fall tegn på dårlig intelligens, eller er det slurv?

:D

eeh.. leste litt fort der... :-) man finner litt svar i grunnfagsbøkene også :-)

Jaja... *blingser* litt jeg. :-)

Ha en fin kveld:)

Skrevet

Det er ikke så godt å "høre" intelligensen. Mange superintelligente professortyper er/var enstøinger, som ikke var vant til å snakke med folk.

Mange "idioter" kan lære noen flotte fraser og gjøre et godt inntrykk i en samtale.

Det ser også ut til at de er de som prater "intelligent" som får det feite jobbene og ditto lønnene, framfor de litt reserverte med mye under topplokket.

Skrevet

Først må man bli enig i hva som ligger i begrepet intelligens...

Så vidt jeg vet er ikke fagfolkene helt enige?

G faktor, en underliggende generell faktor. Eller street smart, en evne til å tilpasse seg omgivelsene? som feks Tiger Woods...

Er det sosiale evner, er det matematiske evner?

Hva er egentlig intelligens? Hvordan skal man måle det?

Noen mener det er mange ulike ting, andre mener det er en underliggende faktor. Hva med krystallisert intelligens? Den kunnskapen vi har, den stiger jo med årene, men fluid intelligens er de yngre bedre på (problemløsningsevnen).

Hvorfor skårer ofte hvite i usa generellt høyere enn sorte i usa på intelligenstester, kan det være fordi den er sosialt/kulturellt farget, eller er sorte generellt mindre intelligente enn hvite? (det tror jeg ikke ;-) )

Hvorfor er det sånn at man allerde i ni års alderen kan se en persons intelligens, og at denne er relativt stabil over tid? I så fall, måler man da fluid intelligens og ikke krystalisert intelligens...?

Mange spørsmål, få svar.

Er jeg lite intelligent siden jeg har formulert meg rotete, eller er jeg bare slurvete? og HVA er egentlig intelligens???

:-o

Nei, det er ikke lett! Det er jo mange intelligenser da, har jeg lest. hehe... Sosial intelligens er vel noe av det kjekkeste å ha. Så er det det som de fleste tenker på med intelligens, den vanlige skoleintelligensen. Det er vel det som blir målt i IQ-tester stort sett? Eller kanskje er det en blanding. Musikalsk intelligens finnes også. Men det var jo minst 17 forskjellige lærte jeg på et kurs, så det er mange måter å være intelligent på. Alle har vel forhåpentlig sin måte da. Kanskje?

Skrevet

Finnes deg egentlig noen sikre svar på slike spørsmål da? Det vil vel i så fall variere etter som generasjonene vandrer videre.

Gjest svaksterk
Skrevet

Nei, det er ikke lett! Det er jo mange intelligenser da, har jeg lest. hehe... Sosial intelligens er vel noe av det kjekkeste å ha. Så er det det som de fleste tenker på med intelligens, den vanlige skoleintelligensen. Det er vel det som blir målt i IQ-tester stort sett? Eller kanskje er det en blanding. Musikalsk intelligens finnes også. Men det var jo minst 17 forskjellige lærte jeg på et kurs, så det er mange måter å være intelligent på. Alle har vel forhåpentlig sin måte da. Kanskje?

Ja, jeg ville nok foretrekke å ha høy sosial intelligens, og gjerne ett faglig område der jeg skiller meg ut og er dyktig :-)

Trenger man mer? :-)

Ha en fin kveld.

Skrevet

Det er ikke så godt å "høre" intelligensen. Mange superintelligente professortyper er/var enstøinger, som ikke var vant til å snakke med folk.

Mange "idioter" kan lære noen flotte fraser og gjøre et godt inntrykk i en samtale.

Det ser også ut til at de er de som prater "intelligent" som får det feite jobbene og ditto lønnene, framfor de litt reserverte med mye under topplokket.

'Mange "idioter" kan lære noen flotte fraser og gjøre et godt inntrykk i en samtale.'

Hm... sånt tror jeg blir avslørt ganske kjapt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...