Gå til innhold

Segregering / integrering....hvem motsetter seg hva?

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=106798

For meg virker dette merkelig, og det skal bli interessant å se hva de ulike partiene mener om dette.

Hvordan skal innvandrere klare å integreres i det norske samfunn hvis de selv stadig forsøker å iverksette tiltak som kun er med på å motvirke dette?

Hvis det er et problem for dem å innrette seg til vårt samfunn, så er det vel de som må ta konsekvensen av det?

Skrevet

Mener jeg også, bosette de seg her får de følge det som er i dette landet.

Lære seg norsk og inrette seg etter vår kultur og sørge for å integrere seg.

Dette vil nok bli bra etterhvert, behøver ikke å dra så langt før vi ser store problemer, Sverige har sitt og ikke minst Nederland.

Skrevet

Mener jeg også, bosette de seg her får de følge det som er i dette landet.

Lære seg norsk og inrette seg etter vår kultur og sørge for å integrere seg.

Dette vil nok bli bra etterhvert, behøver ikke å dra så langt før vi ser store problemer, Sverige har sitt og ikke minst Nederland.

Kontantstøtten er jo også et tiltak som fungerer mot integrering - noe som neppe var hensikten, men som like fullt er en realitet.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ostlandssendingen/4980841.html

Skrevet

Ikke akkurat noen bombe det. Stort sett alle ser dette, men ikke våre politikere. Eller kanskje de også ser det, men ikke tør å gjøre noe med det.

"Tør" er nok et vesentlig poeng når det gjelder norske politikere og innvandringsproblematikken.

De er alt for feige de aller fleste av dem....

Skrevet

"Tør" er nok et vesentlig poeng når det gjelder norske politikere og innvandringsproblematikken.

De er alt for feige de aller fleste av dem....

*nikker* og det er feigheten hos de andre som gjør at Frp henter så mange stemmer. *sukk*

Skrevet

Vi døve har også egne aldershjem der vi kan få hjelp på vårt eget språk og der vi kan få delta i et fellesskap med andre døve. På tross av dette er vi integrert i samfunnet ellers.

Det bør vises forståelse for at mange eldre muslimer ønsker egne sykehjem/aldershjem. Selv om man skal integreres i samfunnet, trenger man å få beholde sin "egenart". De må lære å kjenne og ha forståelse for norsk kultur og språk, men kan allikevel ha enkelte andre behov pga sin religion og kultur.

Gjest Mr. Pusten
Skrevet

Det du snakker om her, at innvandere helt og holdent skal tilpasse seg norske vaner, religion og kultur er assimilering, ikke integrering. Jeg kan ikke se at noe tilpassete rutiner for eldre pleietrengende med annen kulturell bakgrunn skal være noe stort problem. Hvis vi mener at vi skal ha integrering, ikke assimilering.

Skrevet

Det du snakker om her, at innvandere helt og holdent skal tilpasse seg norske vaner, religion og kultur er assimilering, ikke integrering. Jeg kan ikke se at noe tilpassete rutiner for eldre pleietrengende med annen kulturell bakgrunn skal være noe stort problem. Hvis vi mener at vi skal ha integrering, ikke assimilering.

"Det du snakker om her, at innvandere helt og holdent skal tilpasse seg norske vaner, religion og kultur"

"Norsk religion"? Jeg tilpasser meg ikke det mange mener er norsk religion. Og jeg er norsk.

Kultur kommer an på, og er viktigst når det gjelder lover og regler, og det å forholde seg til samfunnet og folkene (både andre innvandrere og infødte) rundt seg. Vaner kan man ikke forlange at innvandrere skal endre. Det er f.eks uvanlig å drikke øl blant muslimer - og det må de gjerne la være med for min del.

"...................................."

Skrevet

Det er et stort problem hvis eldre norske pleietrengende ikke ønsker å bli stelt av innvandrere.

Hva mener du så om det?

Skrevet

Vi døve har også egne aldershjem der vi kan få hjelp på vårt eget språk og der vi kan få delta i et fellesskap med andre døve. På tross av dette er vi integrert i samfunnet ellers.

Det bør vises forståelse for at mange eldre muslimer ønsker egne sykehjem/aldershjem. Selv om man skal integreres i samfunnet, trenger man å få beholde sin "egenart". De må lære å kjenne og ha forståelse for norsk kultur og språk, men kan allikevel ha enkelte andre behov pga sin religion og kultur.

Og hva med de eldre nordmenn som ikke ønsker å bli pleiet av innvandrere?

De blir ikke møtt med noen forståelse. Da ropes det "rasisme" med en gang.

Hvor er det i så fall blitt av likebehandlinen?

Skrevet

Og hva med de eldre nordmenn som ikke ønsker å bli pleiet av innvandrere?

De blir ikke møtt med noen forståelse. Da ropes det "rasisme" med en gang.

Hvor er det i så fall blitt av likebehandlinen?

Det handler vel mer om _hvordan_ de blir pleiet, ikke om _hvem_ som pleier dem.

Skrevet

I 30 år har mange trodd at hvis vi anstrengte oss nok, ville integreringen skje og føre til assimilering. Når så ikke har skjedd, har man hevdet at det er nordmenn som ikke har vært flinke nok, har vært ekskluderende, diskriminerende osv osv.

Gradvis går det vel opp for de fleste at de vi skal integrere i det norske samfunn slett ikke ønsker å bli integrert.

Diskusjonen tar som følge av dette, en annen retning. Mens de fleste av oss tidligere var opptatt av å åpne armene og legge til rette for deltakelse i vårt samfunn, er asylindustriens talsmenn nå mer opptatt av å muliggjøre at våre nye landsmenn skal få danne egne samfunn i samfunnet i størst mulig grad.

Utviklingen har så vidt startet, og vi kan jo spekulere i neste skritt.

Skrevet

I 30 år har mange trodd at hvis vi anstrengte oss nok, ville integreringen skje og føre til assimilering. Når så ikke har skjedd, har man hevdet at det er nordmenn som ikke har vært flinke nok, har vært ekskluderende, diskriminerende osv osv.

Gradvis går det vel opp for de fleste at de vi skal integrere i det norske samfunn slett ikke ønsker å bli integrert.

Diskusjonen tar som følge av dette, en annen retning. Mens de fleste av oss tidligere var opptatt av å åpne armene og legge til rette for deltakelse i vårt samfunn, er asylindustriens talsmenn nå mer opptatt av å muliggjøre at våre nye landsmenn skal få danne egne samfunn i samfunnet i størst mulig grad.

Utviklingen har så vidt startet, og vi kan jo spekulere i neste skritt.

En utvikling jeg har advart mot, og som kun vil medføre større og større konflikter....

Skrevet

Det handler vel mer om _hvordan_ de blir pleiet, ikke om _hvem_ som pleier dem.

Og da skal vel alle bli pleiet som nordmann - når man bor i Norge?

Jeg ser INGEN grunn til at innvandrere som frivillig flytter hit (for det gjelder for over 90% av de som kommer hit), så skal forsøke å gjøre Norge så likt som mulig det landet de flyttet fra - med hjelp fra Norge.

Det er jo det motsatt av integrering, og vil bare medføre økte kulturkonflikter og problemer.

Skrevet

Så vidt jeg vet er det sykehjem og eldrehjem for nordmenn i f.eks. Spania også.

Selv ville jeg nok helst bodd på et "norsk" sykehjem framfor på et pakistansk, om jeg skulle havne i Pakistan om 40-50 år..

Jeg har overhode ingen problemer med å forstå at folk helst vil bli pleiet av "sine egne" - sånn er også jeg (og sikkert du også?).

Det jeg har større problemer med å forstå er at enkelte nordmenn skal problematisere dette.

La dem nå få egne syke- og aldershjem. Det bør da være helt uproblematisk!

Skrevet

Så vidt jeg vet er det sykehjem og eldrehjem for nordmenn i f.eks. Spania også.

Selv ville jeg nok helst bodd på et "norsk" sykehjem framfor på et pakistansk, om jeg skulle havne i Pakistan om 40-50 år..

Jeg har overhode ingen problemer med å forstå at folk helst vil bli pleiet av "sine egne" - sånn er også jeg (og sikkert du også?).

Det jeg har større problemer med å forstå er at enkelte nordmenn skal problematisere dette.

La dem nå få egne syke- og aldershjem. Det bør da være helt uproblematisk!

Hvem betaler for de norske sykehjemmene/eldrehjemmene i f.eks Spania da?

Selv ville jeg ikke reagert på det om det var noe de betalte for og administrerte selv.

Men tror du det er noe de vil gjøre?

Aldri....

Skrevet

Hvem betaler for de norske sykehjemmene/eldrehjemmene i f.eks Spania da?

Selv ville jeg ikke reagert på det om det var noe de betalte for og administrerte selv.

Men tror du det er noe de vil gjøre?

Aldri....

Det ville nok ikke kostet oss mer å ha dem på egne syke- og aldershjem framfor å ha dem på "norske" alders-/sykehjem?

Blant mange nordmenn blir det en slags prinsippsak at "innvandrere" ikke skal få noe som er særegent for dem. Så lenge det ikke koster oss mer enn det smaker, gidder jeg ikke henge meg opp i det. De fleste innvandrere (som har bodd i Norge i mange år) har vært skattebetalere i årevis, akkurat som de fleste av oss har vært/er det.

Skrevet

Det ville nok ikke kostet oss mer å ha dem på egne syke- og aldershjem framfor å ha dem på "norske" alders-/sykehjem?

Blant mange nordmenn blir det en slags prinsippsak at "innvandrere" ikke skal få noe som er særegent for dem. Så lenge det ikke koster oss mer enn det smaker, gidder jeg ikke henge meg opp i det. De fleste innvandrere (som har bodd i Norge i mange år) har vært skattebetalere i årevis, akkurat som de fleste av oss har vært/er det.

Nå er jo en elendig eldreomsorg en av de største utfordringer for norske politikere, og jeg ser ikke at det vil bli enklere å få til om man også skal tilpasse det dette forslaget.

Men hovedpoenget mitt var jo problemene med segregering, og alt som er med på å øke "dem/oss" konfliktene i samfunnet bidrar til dette.

Jeg er gjerne med på å betale for reelle tiltak for økt integrering, men jeg vil motsette meg alle forslag som vil medføre det motsatte - ikke minst hvis jeg også skal betale for å gjøre problemene og "murene" større enn hva de allerede er.

Jeg fatter ikke de som ikke forstår det?

Skrevet

Nå er jo en elendig eldreomsorg en av de største utfordringer for norske politikere, og jeg ser ikke at det vil bli enklere å få til om man også skal tilpasse det dette forslaget.

Men hovedpoenget mitt var jo problemene med segregering, og alt som er med på å øke "dem/oss" konfliktene i samfunnet bidrar til dette.

Jeg er gjerne med på å betale for reelle tiltak for økt integrering, men jeg vil motsette meg alle forslag som vil medføre det motsatte - ikke minst hvis jeg også skal betale for å gjøre problemene og "murene" større enn hva de allerede er.

Jeg fatter ikke de som ikke forstår det?

Jeg skjønner forsåvidt hva du mener.. Det er synd at man ikke kan leve side om side og ha respekt for hverandre, selv om man har ulike behov. Her gjelder selvsagt respekten begge veier.

Jeg har allikevel stor forståelse for at mange eldre muslimer ønsker egne alders- og sykehjem. Selv tror jeg jeg ville hatt problemer med å måtte følge muslimske leveregler om jeg hadde havna på aldershjem i Pakistan ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...