Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvorfor er det bedre nne soveposer? dattern skal på sykkeltur og det står på lappen at de ikke få rha med soveposer -men lakenposer - nå leser jeg på "nomaden" at det kan fåes i silke og sånn -men jeghar heller ikke skjønt helt hva det er ......:)

Fortsetter under...

fuji1365380447
Skrevet

lakenpose i silke er noe av det beste kjøpet jeg noengang har gjordt.

Det er i prinsipp en slags sovepose i silke (mmm.. deilig å ha inn til huden), og så kan du bare ha dyne eller teppe over uten å måtte tenke på sengetøy. Den isolere litt ekstra også, så dersom det er kaldt så kan du bruke den som foring inne i en sovepose.

Uunnværlig hvis du overnatter mye på felleshytter, eller er ute å reiser.

Skrevet
  fuji skrev (På 19.8.2005 den 13.04):

lakenpose i silke er noe av det beste kjøpet jeg noengang har gjordt.

Det er i prinsipp en slags sovepose i silke (mmm.. deilig å ha inn til huden), og så kan du bare ha dyne eller teppe over uten å måtte tenke på sengetøy. Den isolere litt ekstra også, så dersom det er kaldt så kan du bruke den som foring inne i en sovepose.

Uunnværlig hvis du overnatter mye på felleshytter, eller er ute å reiser.

Men hvordan ser det ut? - er det noe man kryper inni?

Skrevet

Heisann!

Lakenposer brukes i stedet for sengetøy. Man trenger altså dyne og pute i tillegg. Lakenposen erstatter bare putetrekk, dynetrekk og laken. Man kan også bruke den inni en sovepose. Da får man vasket kun "sengetøyet". Enklere enn å vaske hele soveposen.

De selger i hvert fall sånt på sportsbutikker :-)

fuji1365380447
Skrevet
  flisa skrev (På 19.8.2005 den 13.05):

Jepp, du kryper inn i -akkurat som en sovepose. Forskjellen er at en sovepose blir mye smalere ned mot bena, mens en lakenpose er like bred i hele lengden.

Den har også en slik liten fold til å legge inn en pute i.

Jeg sover med min hele sommeren når det er varmt om natta.

Skrevet
  Alana skrev (På 19.8.2005 den 13.09):

Heisann!

Lakenposer brukes i stedet for sengetøy. Man trenger altså dyne og pute i tillegg. Lakenposen erstatter bare putetrekk, dynetrekk og laken. Man kan også bruke den inni en sovepose. Da får man vasket kun "sengetøyet". Enklere enn å vaske hele soveposen.

De selger i hvert fall sånt på sportsbutikker :-)

Det var jo genialt! :) - kjet i sånne campinghytter da! - vi bruker alltid masse tid på å legge på sengetøy som vi har med hjemmefra.

Takk!:-)

Hilse!

Annonse

Skrevet

Det er påbudt med lakenpose på mange overnattingssteder. Det gjelder steder hvor man får pute og dyne, men ikke noe sengetøy som vaskes mellom hver gang. Man ønsker da ikke at gjestene hiver puta / dyna på gulvet og legger en skitten sovepose i senga i stedet, heller ikke at de sover rett på puta / dyna fordi de ikke har med sengetøy eller ikke gidder å legge det på.

Lakenpose erstatter putevar, laken og dynetrekk, men ikke varmen fra en sovepose.

Håper det ble forståelig. Hvis dere pleier å bo i (norske) campinghytter og ikke er mange netter på samme sted, burde dere ha lakenpose til alle.

Skrevet
  laban skrev (På 19.8.2005 den 13.23):

Det er påbudt med lakenpose på mange overnattingssteder. Det gjelder steder hvor man får pute og dyne, men ikke noe sengetøy som vaskes mellom hver gang. Man ønsker da ikke at gjestene hiver puta / dyna på gulvet og legger en skitten sovepose i senga i stedet, heller ikke at de sover rett på puta / dyna fordi de ikke har med sengetøy eller ikke gidder å legge det på.

Lakenpose erstatter putevar, laken og dynetrekk, men ikke varmen fra en sovepose.

Håper det ble forståelig. Hvis dere pleier å bo i (norske) campinghytter og ikke er mange netter på samme sted, burde dere ha lakenpose til alle.

Det var lurt! :-)

hare1365380455
Skrevet
  flisa skrev (På 19.8.2005 den 13.17):

Det var jo genialt! :) - kjet i sånne campinghytter da! - vi bruker alltid masse tid på å legge på sengetøy som vi har med hjemmefra.

Takk!:-)

Hilse!

Du kan lage det av et laken; sy i sidene så det blir en pose.

Skrevet
  hare skrev (På 19.8.2005 den 13.38):

Du kan lage det av et laken; sy i sidene så det blir en pose.

Ja, -og så lage en sånn lomme til pute. Fint på sykkeltur skjønner jeg :-) Men jeg har lyst til at hun skal ha en sånn i silke jeg nå :)

Skrevet
  flisa skrev (På 19.8.2005 den 13.49):

Ja, -og så lage en sånn lomme til pute. Fint på sykkeltur skjønner jeg :-) Men jeg har lyst til at hun skal ha en sånn i silke jeg nå :)

Ajungilak har bl.a. i silke:

http://www.sportsnett.no/m?/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=AJU10

http://www.dnt-turutstyr.no/productslist.aspx?MainCategory=4&SubCategory=42

http://www.g-sport.no/gs/templates/Produkt.aspx?id=4840

http://www.nomaden.no/artikler/silkelakenposer/silkelakenposer.html

Skrevet

Lage din egen, se her

http://www.kntur.no/lakenpose,lage.htm

Men kjøp/lag i silke. Det er såå mye bedre! Og den veier ingenting! Bomull lakenposen fra ungdommen var ekkel til sammenlikning

Vihar silkelakepose hele gjengen og ungene elsker sine ( vil helst bruke de hjemme også)

Annonse

Skrevet

Supre greier til bruk på tur. Jeg har også en i fleece fordi jeg er en frossenpinn..*s*

Skrevet

DnT - den norske turistforening. (?) Silke er bare for at det veier mindre enn bommull. Det går bra med bommull, veier ca. 400 gr.

Skrevet
  flisa skrev (På 19.8.2005 den 13.05):

Du kryper inn i den, og i løpet av natta blir det full kaos. Du ender med et dritalt vatteppe som 1000 andre har brukt, langt oppi nesa. Og masse stoff surret rundt føttene.

Satser heller på laken med strikk, og dynetrekk, hvis jeg skal bort. Men ikke hvis jeg må bære det.

Gjest Elextra
Skrevet
  Moliza skrev (På 19.8.2005 den 16.26):

DnT - den norske turistforening. (?) Silke er bare for at det veier mindre enn bommull. Det går bra med bommull, veier ca. 400 gr.

Silke ikke bare veier mindre enn bomull, det er langt mer behagelig også! Blant annet blir det ikke så klamt om du skulle bli svett.

Skrevet
  Elextra skrev (På 19.8.2005 den 16.31):

Silke ikke bare veier mindre enn bomull, det er langt mer behagelig også! Blant annet blir det ikke så klamt om du skulle bli svett.

Helt klart bedre med silke! Puster mye bedre enn bomull.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...