Gå til innhold

Fordypningspoeng fra vgs

Anbefalte innlegg

Gjest Calóni
Skrevet

Da jeg gikk på videregående tok jeg ingen fordypningsfag, og har dermed 0 fordypningspoeng. Nå lurer jeg litt på om jeg skal ta matte/kjemi/fysikk eller lignende, og da vil jeg vel få fordypningspoeng? Hvor mye får jeg per fag, og hva er maks antall slike poeng?

Noen som vet?

Skrevet

En får 2 fd.poeng for hvert fag en har over to år som er mer enn 8 timer til sammen (f.eks 2mx og 3mx, 2bi og 3bi, 2kj og 3kj, 2sk og 3sk). Du får ikke fd.poeng for det første faget du har, men mener å huske at en MÅ ha fordypning i et fag for å få godkjent vitnemålet fra vgs? Altså får du fd.poeng for fag nr. 2 og fag nr. 3, men ikke for fag utover det. Ved realfag får du 0,5 realfagspoeng pr.fag også.

Skrevet

En får 2 fd.poeng for hvert fag en har over to år som er mer enn 8 timer til sammen (f.eks 2mx og 3mx, 2bi og 3bi, 2kj og 3kj, 2sk og 3sk). Du får ikke fd.poeng for det første faget du har, men mener å huske at en MÅ ha fordypning i et fag for å få godkjent vitnemålet fra vgs? Altså får du fd.poeng for fag nr. 2 og fag nr. 3, men ikke for fag utover det. Ved realfag får du 0,5 realfagspoeng pr.fag også.

det stemmer som du skriver at en må ha minst ett fag over to år for å få godkjent vitnemål.

Skrevet

jeg forstår ikke helt. Kan man gå ut av VGS å få artium uten å ha valgt ett eneste fordypningsfag?

Er det mulig? Trodde man var pålagt å velge minst et fag som ga poeng jeg

Gjest Calóni
Skrevet

Hm, det der ble litt forvirrende...Vil det si at jeg kan få 8 fordypningspoeng om jeg tar alle de kursene?

Jeg gikk yrkesfaglig og deretter påbygning, da er sikkert reglene annerledes, for jeg har ingen fordypningspoeng, iallfall.

Gjest Calóni
Skrevet

jeg forstår ikke helt. Kan man gå ut av VGS å få artium uten å ha valgt ett eneste fordypningsfag?

Er det mulig? Trodde man var pålagt å velge minst et fag som ga poeng jeg

Tydeligvis ikke når man går yrkesfaglig og deretter påbygning..:)

Gjest Calóni
Skrevet

det stemmer som du skriver at en må ha minst ett fag over to år for å få godkjent vitnemål.

På yrkesfaglig hadde vi jo flere fag over to år, men fikk ingen fordypningspoeng, og det synes jeg egentlig at ble litt urettferdig, for vi hadde jo enkelte fag åtte timer i uka og sånt. Men etter to år yrkesfaglig gikk jeg påbygning. Så som jeg skrev til de andre her, så er det sikkert annerledes når man går yrkesfaglig + påbygning enn når man går vanlig allmenn.

Skrevet

Tydeligvis ikke når man går yrkesfaglig og deretter påbygning..:)

ok, du har kjørt det løpet.. Tenkte inni hodet mitt at du hadde tatt almenn, men da stiller det seg anderledes tror jeg :)

Skrevet

Hm, det der ble litt forvirrende...Vil det si at jeg kan få 8 fordypningspoeng om jeg tar alle de kursene?

Jeg gikk yrkesfaglig og deretter påbygning, da er sikkert reglene annerledes, for jeg har ingen fordypningspoeng, iallfall.

En skiller mellom fordypningspoeng og realfagspoeng. Ved å ta alle realfag, 2kj,3kj, 2bi,3bi, 2fy,3fy, 2mx,3mx vil du få 4 fordypningspoeng og 4 realfagspoeng, altså 8 poeng totalt ja, og det er det maksimale du kan få i tilleggspoeng fra vgs.

Gjest Calóni
Skrevet

En skiller mellom fordypningspoeng og realfagspoeng. Ved å ta alle realfag, 2kj,3kj, 2bi,3bi, 2fy,3fy, 2mx,3mx vil du få 4 fordypningspoeng og 4 realfagspoeng, altså 8 poeng totalt ja, og det er det maksimale du kan få i tilleggspoeng fra vgs.

Okay, tusen takk for oppklarende svar! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...