Gå til innhold

Barns e.navn ved giftemål.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du barn fra tidligere og er gift med ny? Hvilke etternavn bruker du da på barna?

Kommer med eksempelnavn her.

Jeg heter X Jensen.

Mine barn heter X Hansen (etter far) og Jensen (etter meg).

Jeg har ikke stort forhold til etternavnet mitt pr. i dag og vil ta min manns navn når vi gifter oss.(vi kaller ham Svendsen)

Hva gjør jeg med barna mon tro?

For meg vil det føles riktig å sette X Hansen (fars navn) Svendsen (ny manns og da mitt navn)

Barnas far vil ikke motsi seg navnebytte men vil kanskje ønske at barna tar hans etternavn til sisst siden jeg gir bort mitt.

Annet alternativ kan jo være at barna blir hetende hva de heter nå, og jeg bruker mitt e.navn i midten og min manns e.navn til sisst.

Ønsker at forskjellene på etternavn skal være minst mulig på barna og meg selv.

Lite "viktig" dette her men synspunkter og ideer?

Skrevet

Barna beholder sitt navn (ditt og sin fars).

Du beholder ditt navn, men tar din nye manns navn som mellomnavn. Han kan velge samme rekkefølge på navnene som deg.

Jeg ville IKKE endret barnas navn til mors nye mann, med mindre det var null kontakt med far, eller andre grunner til at man ønsket å fjerne fars navn.

Navnet gjenspeiler nærmeste familie. Og uansett mine, dine og våre barn, så er det du og barnas far som er barnas nærmeste, ikke din nye mann.

Men det er mitt syn på saken da...

Skrevet

Jeg er enig med Gemini, jeg hadde overhodet ikke vurdert å bytte navn på mine barn.

Nå har jeg tatt tilbake mitt pikenavn etter vi ble separert, barna har fremdeles sin fars etternavn.

Jeg kommer uansett ikke til å bytte navn igjen og ikke gifte meg heller, så om barna av en eller annen grunn skulle bytte navn ville de fått mitt.

Skrevet

La barna beholde sine etternavn, medmindre de er store nok til å komme med ønsker selv. Det kan endre etterrnavn selv, trolig når de er 18 år.

Skrevet

Jeg beholdt mitt pikenavn da jeg giften meg men barna fikk farens. Da vi ble separet skiftet jeg etternavnet til ungene til mitt. De var 3 mnd og 3 år og har ikke hatt noen kontakt med faren etterpå. Minstemann har farens etternavn og det skal han fortsette å ha. Tror neppe han ønsker å skifte når han blir atten.

Skrevet

Barna beholder sitt navn (ditt og sin fars).

Du beholder ditt navn, men tar din nye manns navn som mellomnavn. Han kan velge samme rekkefølge på navnene som deg.

Jeg ville IKKE endret barnas navn til mors nye mann, med mindre det var null kontakt med far, eller andre grunner til at man ønsket å fjerne fars navn.

Navnet gjenspeiler nærmeste familie. Og uansett mine, dine og våre barn, så er det du og barnas far som er barnas nærmeste, ikke din nye mann.

Men det er mitt syn på saken da...

"Du beholder ditt navn, men tar din nye manns navn som mellomnavn. Han kan velge samme rekkefølge på navnene som deg."

- Det er jo en mulighet ja. Min "nye" mann har et etternavn, Svendsen, så da ville det blitt X Svendsen Jensen på meg. Eller motsatt om jeg ville ha mitt i midten.

"Jeg ville IKKE endret barnas navn til mors nye mann, med mindre det var null kontakt med far, eller andre grunner til at man ønsket å fjerne fars navn."

- Det er ikke snakk om å fjerne fars navn men å fjerne mitt. Nå har de fars navn i midten og mitt til sisst. Hvis jeg skulle fjerne mitt så ser jeg liksom ikke noen grunn til at de skulle bære det videre heller. Derfor kom ideen på fars navn i midten og "nyes" sisst, evnt. motsatt.

- Enig, derfor er det ikke aktuellt å fjerne fars. Mitt kan gå om jeg bestemmer meg for å "gi det fra meg selv".

Det er pga. familiehistorie aktuellt å gi fra meg etternavnet mitt. Ser ikke noen grunn til at barna skal bære det hvis ikke jeg gjør. Vi har ingen kontakt med familie med samme navn. Dette er min fars navn og min mors navn er heller ikke aktuellt.

Vet ikke om jeg vil at barna skal bære bare fars etternavn siden deres da blir forskjellig fra mitt, derfor tanken på å legge til "nyes" e.navn.

Liten kabal dette her :)

Takk for innspill.

Skrevet

La barna beholde sine etternavn, medmindre de er store nok til å komme med ønsker selv. Det kan endre etterrnavn selv, trolig når de er 18 år.

Joda, men så var det dette med videre bæring av mitt da.

Om ikke jeg velger å bære det videre så ser jeg liksom ikke poenget med at de skal. De har kun navnet pga. meg, ingen kontakt med familie på min side hvor navnet kommer fra.

Hvis jeg fjerner mitt så kan jeg jo kutte ut det hos dem også, men da vil vi ha forskjellige etternavn og det liker jeg ikke helt.

Derfor kom ideen om "nyes" etternavn.

Vi lever jo lykkelige som familie nå og det er jo litt trist at jeg skal hete noe annet når vi gifter oss men ikke de...tenker på deres tanker nå altså...vi gifter jo oss liksom alle sammen da :)

Vil ikke at ungene skal føle det bare er noe mellom "nye" og meg, det gjelder jo oss alle.

:)

Skrevet

Jeg beholdt mitt pikenavn da jeg giften meg men barna fikk farens. Da vi ble separet skiftet jeg etternavnet til ungene til mitt. De var 3 mnd og 3 år og har ikke hatt noen kontakt med faren etterpå. Minstemann har farens etternavn og det skal han fortsette å ha. Tror neppe han ønsker å skifte når han blir atten.

Var slik for oss også.

Ble alene med barn på 3 mnd. og 3 år jeg også, og barna skiftet rekkefølgen på navnene for å ha likt som meg.

Derfor heter de nå "fars navn" "mitt navn".

Jeg har bare "mitt navn".

Hvis jeg beholder mitt videre så kunne jo de hete det de heter, men hvis jeg gir fra meg mitt så ser ikke jeg noe poeng i at de bærer det videre. (Fam.historie)

Tar jeg bort mitt fra oss alle så har barna og jeg forskjellige etternavn og det vil jeg jo liksom ikke da.

Kabal...takk for innspill :)

Skrevet

Det enkleste ville være at din mann tar ditt etternavn, slik at dere alle får samme etternavn på den måten.

Skrevet

Det enkleste ville være at din mann tar ditt etternavn, slik at dere alle får samme etternavn på den måten.

Det ville vært enkelt, det har du rett i :)

Men han har vel et forhold til sitt etternavn, noe jeg absorlutt ikke har så jeg setter nok mer "vekt" på hans enn mitt.

Blir litt sånn følelsesgreier dette her serru...har ikke noe forhold til min far, har ikke hatt det noen gang, så jeg føler at dette jeg har med min nye "fortjener" etternavnet mer enn mitt som ikke har ført noe godt med seg.

Litt sånn teatralsk sakt, men :)

Er derfor rede til å fjerne fortid for å si det sånn og det å ta et helt nytt etternavn er en god følelse.

Men så var det dette med knøtta mine da :)

Vil ikke at de skal bære navnet mitt om ikke jeg gjør det, men ønsker ikke at de bare har fars navn og jeg mitt nye, da får vi jo forskjellige.

Kabal dette her :)

Skrevet

Det ville vært enkelt, det har du rett i :)

Men han har vel et forhold til sitt etternavn, noe jeg absorlutt ikke har så jeg setter nok mer "vekt" på hans enn mitt.

Blir litt sånn følelsesgreier dette her serru...har ikke noe forhold til min far, har ikke hatt det noen gang, så jeg føler at dette jeg har med min nye "fortjener" etternavnet mer enn mitt som ikke har ført noe godt med seg.

Litt sånn teatralsk sakt, men :)

Er derfor rede til å fjerne fortid for å si det sånn og det å ta et helt nytt etternavn er en god følelse.

Men så var det dette med knøtta mine da :)

Vil ikke at de skal bære navnet mitt om ikke jeg gjør det, men ønsker ikke at de bare har fars navn og jeg mitt nye, da får vi jo forskjellige.

Kabal dette her :)

Aller først så burde du sjekke om han du skal gifte deg med virklig er så sterkt knyttet til navnet sitt.

Jeg kjenner i hvertfall 4-5 par (rask opptelling) der han har tatt hennes navn.

Når det er avklart, kan dere se om det er andre etternavn i din slektshistorie som dere kan ønske å ha som felles etternavn i stedet for ditt nåværende som jeg forstår du ikke ønsker å bære.

For meg virker det galt om barna dine skal ta din nye manns etternavn i og med at de ikke er i slekt med han.

Skrevet

Aller først så burde du sjekke om han du skal gifte deg med virklig er så sterkt knyttet til navnet sitt.

Jeg kjenner i hvertfall 4-5 par (rask opptelling) der han har tatt hennes navn.

Når det er avklart, kan dere se om det er andre etternavn i din slektshistorie som dere kan ønske å ha som felles etternavn i stedet for ditt nåværende som jeg forstår du ikke ønsker å bære.

For meg virker det galt om barna dine skal ta din nye manns etternavn i og med at de ikke er i slekt med han.

Jeg har ingen familie jeg er knyttet til i den grad at etternavnene er "verdt" å ta.

Det er altså uaktuellt.

Alternativet er at jeg fortsetter å bære mitt eget samt min nyes slik at barna og jeg iallefall bærer et etternavn likt.

Skrevet

Jeg har ingen familie jeg er knyttet til i den grad at etternavnene er "verdt" å ta.

Det er altså uaktuellt.

Alternativet er at jeg fortsetter å bære mitt eget samt min nyes slik at barna og jeg iallefall bærer et etternavn likt.

Nå tenkte jeg ikke på om du var knyttet til noen i familien din, mer på om det var noen flotte/sjeldne navn blandt dine forfedre som det kunne være hyggelig å ta.

Jeg har hatt slektsgransking som hobby tidligere så jeg kom litt i de tankebaner :)

Skrevet

Nå tenkte jeg ikke på om du var knyttet til noen i familien din, mer på om det var noen flotte/sjeldne navn blandt dine forfedre som det kunne være hyggelig å ta.

Jeg har hatt slektsgransking som hobby tidligere så jeg kom litt i de tankebaner :)

He he...sånn å forstå.

Men da kunne jeg jo like godt tatt min nyes liksom...er jo like "ukjent" det :)

Er nok litt følelsesmenneske, også rundt det der. Ønsker liksom at det skal ha "noe mening".

Vurderte navnebytte for en del år siden, da ønsket jeg et navn som kunne være mitt og barna sitt (ved siden av deres pappas navn da) Lette rundt på nett og andre steder etter et "ukjent" og mer sjeldent navn.

Blei altså med tanken, og nå er jeg pån igjen.

Skrevet

Som en hovedregel er mitt syn at det skal meget vektige grunner for at ikke barn navnes etter mor og far. Det kunne ikke falt :meg: inn å gi mine barn navn etter en ny kjæreste - ikke for min del, men for barnas del.

Skrevet

Som en hovedregel er mitt syn at det skal meget vektige grunner for at ikke barn navnes etter mor og far. Det kunne ikke falt :meg: inn å gi mine barn navn etter en ny kjæreste - ikke for min del, men for barnas del.

Men la oss si at jeg av forskjellige grunner føler det er på tide å "kvitte meg med" mitt etternavn da.

Ser jo liksom igjen poeng i at barna heter det heller da, avsluttet kapittel liksom.

Da blir de jo værende med et navn (fars) og jeg et annet (nytt)

Har ikke lyst at vi skal bære forskjellig.

Skrevet

Men la oss si at jeg av forskjellige grunner føler det er på tide å "kvitte meg med" mitt etternavn da.

Ser jo liksom igjen poeng i at barna heter det heller da, avsluttet kapittel liksom.

Da blir de jo værende med et navn (fars) og jeg et annet (nytt)

Har ikke lyst at vi skal bære forskjellig.

Men om du kvitter deg med ditt navn og dermed vil at barna skal gjøre det samme, kan de vel fortsatt ha farens navn? Hvorfor fjerne hans navn?

Er du og faren enige om dette?

Skrevet

Hva syns forresten barnas biologiske far om at de skal få din nye manns navn? Han har kanskje noen følelser rundt dette han også? Min eksmann hadde iallefall ikke likt det, og jeg hadde heller ikke satt pris på om han hadde byttet navn på de til sin evt. nye kjærestes navn. Det er bare for drøyt for meg.

Skrevet

Men om du kvitter deg med ditt navn og dermed vil at barna skal gjøre det samme, kan de vel fortsatt ha farens navn? Hvorfor fjerne hans navn?

Er du og faren enige om dette?

Jeg skal jo ikke fjerne barnas fars navn, men mitt.

De heter i dag x Hansen (far) Nilsen (meg)

Jeg heter Nilsen

Min nye mann heter Svendsen.

Det eneste jeg er sikker på er jo at barna skal i det minste bære sin fars navn og jeg skal bære minst min nyes navn.

Alt utenom det er det som jeg ikke er sikker på

Skrevet

Hva syns forresten barnas biologiske far om at de skal få din nye manns navn? Han har kanskje noen følelser rundt dette han også? Min eksmann hadde iallefall ikke likt det, og jeg hadde heller ikke satt pris på om han hadde byttet navn på de til sin evt. nye kjærestes navn. Det er bare for drøyt for meg.

Klart vi alle får ha våre tanker om slikt, men å kalle det drøyt er...ja drøyt :)

Vi skal gifte oss da, og siden jeg har den alderen jeg har så er det nok mest trolig første og siste gang jeg gjør det liksom uansett fremtid.

Far kommer godt over ens med min nye, barna er veldig glad i ham, han er veldig glad i dem.

Jeg vet at barnas far ønske at de bærer hans navn, først eller sisst er av mindre betydning. Og det skal de selvsakt gjøre.

Så det er stokkinga på alle disse andre navnene jeg ikke får helt greie på da.

Som sakt, det eneste jeg er sikker på er at barna skal bære minst sine fars navn, og jeg skal minst bære min nyes...utover det vet jeg ikke

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...