Gå til innhold

HJELP! Kirsebærlikøren min mugler!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er bare åtte dager siden jeg med stolthet laget min første kirsebærlikør, eller rettere sagt morellikør. Brukte 50% sprit, men litt mindre enn i oppskriften fordi glasset var litt for lite...

Det har vært så moro å kikke bort på det røde glasset i vinduskarmen, snu litt på det, godsnakke med likøren og bare glede seg til å prøvesmake :-)

I går så jeg til min forferdelse at det har dannet seg et hvitt hårliknende lag på morellene og krydderne oppi glasset (vanlijestang, kanel og nellikspiker).

Hva skjer? Er spriten for svak? Har jeg brukt for mye bær? Burde jeg ikke snudd på glasset?

KRISE!

Skrevet

Hei

Jeg reagerte litt på at du hadde satt glasset i vinduskarmen. Jeg har laget flere slike likører tidligere, og da satte jeg bare glassene i kjøleskapet. Temperaturen fikk vel blandinga di til å gjære.

Hilsen

Skrevet

Hei

Jeg reagerte litt på at du hadde satt glasset i vinduskarmen. Jeg har laget flere slike likører tidligere, og da satte jeg bare glassene i kjøleskapet. Temperaturen fikk vel blandinga di til å gjære.

Hilsen

Moren min satte da alltid kirsebærlikøren fremme på benken i et stort Norges-glass. Dog ikke midt i sola, men innerst på benken i skygge. Likefullt romtemperatur da.

Skrevet

Hmm.. hvorfor i vinduskarmen?

Jeg pleide å lage kirsebærlikør hver sommer før (helt til noen kappet ned treet...). Oppbevarte alltid glassene i kjøleskapet og snudde dem ukentlig. Alt i glasset skal jo også være dekket med sprit, så jeg skjønner ikke hvordan du får det til å mugne? :-) Høres ut som om du ikke har fyllt glasset helt?

Skrevet

Hei

Hilsen

Det stod i poppskriften at likøren skulle stå i vinduskarmen.

Skrevet

Hmm.. hvorfor i vinduskarmen?

Jeg pleide å lage kirsebærlikør hver sommer før (helt til noen kappet ned treet...). Oppbevarte alltid glassene i kjøleskapet og snudde dem ukentlig. Alt i glasset skal jo også være dekket med sprit, så jeg skjønner ikke hvordan du får det til å mugne? :-) Høres ut som om du ikke har fyllt glasset helt?

Ja, det er fylt helt opp. Likevel er det litt muggel på. Er det farlig å drikke? Burde vi drikke det opp nå i stedet for å kaste alt om en måned?

Skrevet

Moren min satte da alltid kirsebærlikøren fremme på benken i et stort Norges-glass. Dog ikke midt i sola, men innerst på benken i skygge. Likefullt romtemperatur da.

Min har stått i sola, i sørvindu i åtte dager... burde sikkert hatt den på benken ja, i skygge :-(

Skrevet

Ja, det er fylt helt opp. Likevel er det litt muggel på. Er det farlig å drikke? Burde vi drikke det opp nå i stedet for å kaste alt om en måned?

Den er jo ikke på langt nær ferdig enda, så jeg ville ikke drukket den. Den er jo bare bedre jo lengre den står. Når jeg lager på sommeren pleier jeg å servere første smak til jul :-)

Hva med å prøve på nytt? Jeg bruker verdens enkleste "oppskrift"... Først fyller jeg opp så mye bær som det går i glasset... Deretter fyller jeg opp så mye sukker det går oppi glasset med bær... Til slutt fyller jeg opp så mye sprit det går i glasset med bær og sukker.

Glassene står i kjøleskapet på et brett og vendes med jevne mellomrom.

Skrevet

Hei

Hilsen

I oppskriften min står det at de skal stå i romtemperatur. Men vinduskarmen kan vel kanskje bli litt vel hett.

Skrevet

Det som slår meg er at bærene ikke kan være helt dekket av sprit. Er de det så burde de ikke mugle.

En annen ting, er glasset tildekket? Er det ikke det så fordamper jo spriten i sola. Kirsebærene er jo væskeholdige og danner saft, så det kan også være en mulighet for at de har vært veldig saftige og tynnet ut spriten så mye at den ikke har hatt konserverende effekt. Men jeg tror det er lite trolig at det siste har skjedd om glasset har vært tildekket.

Skrevet

Det som slår meg er at bærene ikke kan være helt dekket av sprit. Er de det så burde de ikke mugle.

En annen ting, er glasset tildekket? Er det ikke det så fordamper jo spriten i sola. Kirsebærene er jo væskeholdige og danner saft, så det kan også være en mulighet for at de har vært veldig saftige og tynnet ut spriten så mye at den ikke har hatt konserverende effekt. Men jeg tror det er lite trolig at det siste har skjedd om glasset har vært tildekket.

Likøren står på et Norges-glass med gummiring, så det skal være lufttett. Men bærene flyter jo påå, så de øverste er jo i kontakt med den lille luftlomma som er helt øverst...

Skrevet

Den er jo ikke på langt nær ferdig enda, så jeg ville ikke drukket den. Den er jo bare bedre jo lengre den står. Når jeg lager på sommeren pleier jeg å servere første smak til jul :-)

Hva med å prøve på nytt? Jeg bruker verdens enkleste "oppskrift"... Først fyller jeg opp så mye bær som det går i glasset... Deretter fyller jeg opp så mye sukker det går oppi glasset med bær... Til slutt fyller jeg opp så mye sprit det går i glasset med bær og sukker.

Glassene står i kjøleskapet på et brett og vendes med jevne mellomrom.

Det jeg ikke skrev i stad var at jeg brukte bær som hadde vært frosne. Vi reiste til Danmark akkurat da vi hadde plulket inn bærene og hadde verken tid til å lage det til eller sprit tilgjengelig da bærene var nyplukket. Jeg brukte altså halvtinte bær. Har det noe å si?

Men vi har mange kilo frosne bær i frysen, så jeg kunne jo prøvd på nytt med et nytt glass, etter din oppskrift. Må bare kjøpe ei flaske til med sprit da...

Skrevet

Likøren står på et Norges-glass med gummiring, så det skal være lufttett. Men bærene flyter jo påå, så de øverste er jo i kontakt med den lille luftlomma som er helt øverst...

Det skal vel ikke bli noen som helst luftlomme, om du fyller HELT opp med sprit?

Skrevet

Det skal vel ikke bli noen som helst luftlomme, om du fyller HELT opp med sprit?

Har aldri gjort dette før. Glasset skal altså fylles HELT opp til lokket? Da har jeg trolig gjort en feil der. Det er en liten luftlomme der...

Men det store spørsmålet er: Kan vi drikke dette? Skal vi drikke det nå? Er det helt ødelagt? Skal vi bare la det stå? Blir det bedre etterhvert eller verre?

Skrevet

Har aldri gjort dette før. Glasset skal altså fylles HELT opp til lokket? Da har jeg trolig gjort en feil der. Det er en liten luftlomme der...

Men det store spørsmålet er: Kan vi drikke dette? Skal vi drikke det nå? Er det helt ødelagt? Skal vi bare la det stå? Blir det bedre etterhvert eller verre?

Tror nok det er skummelt å drikke når det har kommet mugg. Mugg er en levende organisme som det bare vil bli mer av, og det kan være tråder av mugg nedover selv om du fjerner den synlige muggen... :-(

Tror rett og slett du bør satse på å lage ny.

Men om det med luftlomme eller ei, så sjekk med andre her, jeg har aldri gjort dette sjøl, så jeg burde vel helst holdt kjeft... hihi :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...