Gå til innhold

Carl I Hagen-tilhengere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man forsøker å stemple f.eks innvandrere på den samme måten, og avslutter med samme type forbehold som du gjør her - mener du det også er OK?

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• sheba

8

• Dorthe

6

• flisa

5

• musikeren

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg omgås på en måte to forskjellige miljøer.Det er spennende og interesant. Man legger godt merke til forskjellene.

En av de jeg kjenner, har en vennegjeng som jeg treffer bare en til to ganger i året. Samtalene der er på et helt annet nivå enn hva jeg er vant til fra et annet miljø. Sier ikke at de er noe dårligere mennesker eller noe. Men samtalene går stort sett på hvor billig øl de får kjøpt i Tyskland og hvor mye de har greid å smugle over. Og så har de vondt her og vondt der, og litt problemer med alkohol og stadig symeldt noen av dem. Søker attføring osv. Og så er de veldig Carl I Hagen-tilhengere da.

Huff, jeg har visst litt fordommer.

Fordommer har alle.

Den store forskjellen er vel egentlig at noen fordommer er "ikke politisk akseptable", mens andre godt kan være det:-)

Merkelig det der egentlig.....

Gjest Nettopp
Skrevet

"Et av sosialistenes minst sympatiske trekk er deres hang til kategorisering av medmennesker og især deres nedrakking av mindre bemidlede, ufaglærte, uskolerte og folk som har havnet "utpå" på forskjellig vis"

Det er fremskrittspartifolk du beskriver der.

Jeg blir irritert fordi dem som kritiserer andre som mottar hjelp, gjerne er folk som utnytter systemet.

"Sosialistene raljerer med fattigfolk og mener at de ikke skjønner sitt eget beste siden de ikke stemmer SV . Kanskje har de skjønt det enkle faktum at Økte skatter og avgifter aldri har hjulpet småkårsfolk"

Jeg stemmer ikke SV lenger, men uten skatter og avgifter blir det ikke mye til de svake i samfunnet.

Det har aldri vært snakk om å FJERNE skatter og avgifter - bare REDUSERE dem. Dette er to vidt forskjellige ting. Med lavere skatter for folk (BÅDE de som tjener mye OG de som tjener lite) mer å rutte med. Med lavere avgifter får ALLE (BÅDE de som tjener mye OG de som tjener lite) MER for pengene sine. Da vil færre trenge tilskudd fra det offentlige. Høyresiden har aldri gått inn for å fjerne velferdsstaten - det er lite tjenelig for alle. Selvfølgelig skal man hjelpe de som har det vanskelig økonomisk, men det er et poeng å gjøre færrest mulig avhengig av statlige tilskudd. Da hjelper det ikke å øke skatter og avgifter - tvert imot.

Gjest Hildegard B.
Skrevet

Nei, jeg har ikke tenkt å forsøke selv. Jeg vil ikke være med på å ødelegge for dem som virkelig trenger det.

Jeg vil fortsette å jobbe, jeg vil betale min skatt. En dag kan det hende at jeg trenger det. Akkurat nå er det min sønn som nyter godt av det.

"Hva vet du om de som "rettmessig" går på trygd, og de "som snylter til seg" ?

Jeg er som alle andre at jeg observerer folk, og man får visse intrykk.

Gjør ikke du også det?

Selvfølgelig er det ikke sikkert at de alltid er like riktig.

Men de som mottar trygd på riktig grunnlag, de vet det selv.Derfor kan de ha god samvittighet. Det er ikke dem jeg kritiserer.

Jeg vil gjerne betale skatt, men jeg vil at det skal gå til Fru Johnsen som trenger sykhjemsplass og ikke til Kåre som synes det er mer behagelig å ligge på sofaen enn å finne enn jobb ha godt kunne klart å fungere i.

Jeg vet om en jente som ikke er eldre enn meg selv, som ikke har jobbet på 17 år.Ikke siden tidlig i 20-års alder.

Jeg er ikke den eneste som mener, at hun godt kunne klart å finne en jobb hun fint kan fungere i.

Når man har et velferdssystem som her i Norge, så godtar man at slik er det. Hvis ikke så bør man jobbe for å avskaffe det.

Å sitte som "Lekmann" å tro og synse på den måten, om folk som "fortjener" trygd eller ikke. Det er i beste fall hykleri.

HELE landet kan sånne historier som du drar frem om den jenta. Og det er alt det er, historier!

Skapt for å stigmatisere en allerede utsatt gruppe. Og tvinge dem til å bøye nakken i skam og ydmyk takknemlighet.

Sånn vil ikke jeg være med på. Så kan jo du tro akkurat hva du vil om folk.

Gjest Halling
Skrevet

Når man har et velferdssystem som her i Norge, så godtar man at slik er det. Hvis ikke så bør man jobbe for å avskaffe det.

Å sitte som "Lekmann" å tro og synse på den måten, om folk som "fortjener" trygd eller ikke. Det er i beste fall hykleri.

HELE landet kan sånne historier som du drar frem om den jenta. Og det er alt det er, historier!

Skapt for å stigmatisere en allerede utsatt gruppe. Og tvinge dem til å bøye nakken i skam og ydmyk takknemlighet.

Er det ikke rart at eksemplifisering punkterer debatten?

En debatt om maurtuer i norge blir til en debatt om det ene bakbeinet til den ene mauren?

:-)

Gjest Hildegard B.
Skrevet

Er det ikke rart at eksemplifisering punkterer debatten?

En debatt om maurtuer i norge blir til en debatt om det ene bakbeinet til den ene mauren?

:-)

:0)

Gjest Halling
Skrevet

:0)

Eksempli-fisering er det enkleste å ty til, men det er bare å overse eller si javel.

Jeg gjør det også, og det er opp til enhver å høre eller la være.

Mer naturlig når debatten er slutt med noen anekdoter. Jeg er ikke så flink til å følge mine egne råd.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

"Skapt for å stigmatisere en allerede utsatt gruppe. Og tvinge dem til å bøye nakken i skam og ydmyk takknemlighet"

Jeg har ikke sagt et kleiva ord til henne.

Og noen bøyer aldri nakken i skam.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...