Gå til innhold

Politikere vil stakkarsliggjøre oss

Anbefalte innlegg

Gjest Halling
Skrevet

Vi skal reddes fra både det ene og det andre. Dumme er vi også.

Vi kan ta et enkelt tilfelle: vi klarer visst ikke smøre matpakke til unga, derfor skal det innføres skolematordning som koster milliarder av skattekroner. Sannheten er at bare et fåtall har det problemet, de trenger hjelp, ikke alle de andre.

Jeg finner det naturlig at noen velgere jakter på det partiet som kan frata dem mest mulig av livets plikter, utgifter og strev, og gi dem ytelser betalt av de andre.

Gjest Hildegard B.
Skrevet

Jeg har for meg at det ikke er fordi unga ikke FÅR mat, at de vil ha skolemat.

Men det at unga ikke gidder ete svett skive med tørr ost. Og da blir survete og ukonsa. Eller de kaster skiva og kjøper cola og boller, med samme resultat.

Husker sjøl at jeg hata svett matpakke. Endte opp med å ikke spise og gikk i tåka de siste to timene av skoledagen.

Skolemat er sosialt og sunt! Jeg stemmer for.

Gjest Bruk hodet
Skrevet

Men det at unga ikke gidder ete svett skive med tørr ost. Og da blir survete og ukonsa. Eller de kaster skiva og kjøper cola og boller, med samme resultat.

Husker sjøl at jeg hata svett matpakke. Endte opp med å ikke spise og gikk i tåka de siste to timene av skoledagen.

Jeg stemmer mot. Ta disse pengene og bruk de på helse og omsorg istedet. (At ungene foretrekker mat de tvinges på av skolen framfor mat de har med selv, tror jeg heller ikke stemmer.)

Gjest Hildegard B.
Skrevet

Jeg stemmer mot. Ta disse pengene og bruk de på helse og omsorg istedet. (At ungene foretrekker mat de tvinges på av skolen framfor mat de har med selv, tror jeg heller ikke stemmer.)

Tvinges??? Det er vel ingen som tvinger dem da... Dessuten er nettop skolemat et ledd i FOREBYGGENDE helse. Ja.

Gjest Bruk hodet
Skrevet

Tvinges??? Det er vel ingen som tvinger dem da... Dessuten er nettop skolemat et ledd i FOREBYGGENDE helse. Ja.

Vi må vel tvinge?!? Eller er meningen at de skal lage masse mat, og så kan den som føler for det, spise?

Skrevet

"Skolemat er sosialt og sunt!"

Det forutsetter at det settes av nok midler til å gi dem ordentlig mat. I f.eks England er det utrolig hva slags dritt de serverer ungene på skolen, fordi det er altfor lite midler å bruke på dette.

"....................................."

Skrevet

Vi må vel tvinge?!? Eller er meningen at de skal lage masse mat, og så kan den som føler for det, spise?

Har du sett noen steder hvor ungene _tvinges_ til å spise i kantinen? Jeg tviler på det.

"..................................."

Gjest mener jeg
Skrevet

God idé med skolemat, men jeg er redd det vil koste mer enn det smaker.

Tror ungene kommer til å kaste en hel god del, dersom de ikke har valgmuligheter.

Restmat bør gis til uteliggerene.

Skrevet

Helt enig med deg. Hvem liker egentlig svett brødskive? Ikke jeg og ikke noen av mine unger heller.

Jeg synes absolutt at ungene fortjener skolemat men da noe skikkelig, ikke tomatsuppe og grøt. De klarer det jo i Sverige, hvorfor skal vi ikke klare det her.

Gjest Halling
Skrevet

Matpakka koster 10 kr, skolematen vil jeg tippe koster 100 kr pr dag med alle driftskostnader, det kan vi se av non-profit kantinedrift i bedrifter. 3 000 kr mnd eller 36 000 i året pr elev.

Gjest mye matallergi
Skrevet

Jeg tror slik skolemat vil bli veldig mye jobb. Det er så mange i dag som ikke tåler det og ikke tåler det. Matallergi er et utbredt problem. Et slikt tiltak kan nok bli langt mer4e krevende enn hva politikerne tenker.

Gjest Halling
Skrevet

Helt enig med deg. Hvem liker egentlig svett brødskive? Ikke jeg og ikke noen av mine unger heller.

Jeg synes absolutt at ungene fortjener skolemat men da noe skikkelig, ikke tomatsuppe og grøt. De klarer det jo i Sverige, hvorfor skal vi ikke klare det her.

Jeg tror både foreldre og unger har godt av å lage mat selv. De får mer oppmerksomhet på mat og kosthold. Jeg tror ikke alle elevene kommer til å spise maten heller. Jeg tipper en tredel vil grine på nesa uansett hva som serveres og vil ikke møte. Å tvinge dem til å spise tror jeg ikke går heller. Jeg tipper også det blir et irritasjonsmoment som vil ta oppmerksomheten vekk fra undervisningen, og foreldra enda mer vekk fra unga.

Skrevet

Enig med deg Dorthe. De fleste land greier å servere ungene mat på skolen.

Gjest Halling
Skrevet

Jeg tror slik skolemat vil bli veldig mye jobb. Det er så mange i dag som ikke tåler det og ikke tåler det. Matallergi er et utbredt problem. Et slikt tiltak kan nok bli langt mer4e krevende enn hva politikerne tenker.

I forsvaret er dette svært tydelig, det koster svært mye og nesten halvparten misliker eller tåler ikke maten. Muslimer og jøder er uhyre sta på matkravene, og mange kantinesjefer er blitt svært irriterte etterhvert. I tillegg følger de andre på med krav etter som ledelsen gir etter for noen. Får Per velge mat, så skal Pål velge mat.

Skrevet

Jeg tror både foreldre og unger har godt av å lage mat selv. De får mer oppmerksomhet på mat og kosthold. Jeg tror ikke alle elevene kommer til å spise maten heller. Jeg tipper en tredel vil grine på nesa uansett hva som serveres og vil ikke møte. Å tvinge dem til å spise tror jeg ikke går heller. Jeg tipper også det blir et irritasjonsmoment som vil ta oppmerksomheten vekk fra undervisningen, og foreldra enda mer vekk fra unga.

For meg kan ungene få et brødmåltid slik som i barnehagen + frukt. Det er matpakka som er bøygen her, matpakke er ekkelt.

Men helst hadde jeg sett at de fikk et skikkelig varmt måltid. At noen unger er kresne, får foreldrene ta seg av, jeg har ikke slike problemer.

Gjest mener jeg
Skrevet

Det betyr forresten også økt sysselsetting, for noen voksne må jo sitte sammen med barna når de spiser.

Kantine?

Få fraktet mat til klasserommene?

Hente mat til klasserommene? Hvem henter, eventuelt? Læreren? Ekstraarbeid, mer lønn til han elle henne.

Gjest de bør få sunn mat
Skrevet

Forutsatt at de får servert sunn mat og drikke, så er jeg også for å innføre en ordning med skolemat. Da skal det ikke være snakk om pizza og annen junkfood, og ikke cola og sånt til drikke. Men skikkelig mat som gir ungene godt "brennstoff" å gå på resten av skoledagen, og vann til drikke (alternativt Farris eller lign.).

Man kan jo slå to fluer i en smekk og la ungene være med på å lage maten? Selvfølgelig må man ha noen voksne som har hovedansvaret på kjøkkenet. Men de kunne hatt det slik at hver klasse hadde ansvar hver sin uke for å være med på matlagingen.

Klart det vil koste, men det synes jeg vi har råd til. Det må satses mer på opplæring i matkultur i skolen, og da kan skolematen være et sted å starte.

Gjest Bruk hodet
Skrevet

For meg kan ungene få et brødmåltid slik som i barnehagen + frukt. Det er matpakka som er bøygen her, matpakke er ekkelt.

Men helst hadde jeg sett at de fikk et skikkelig varmt måltid. At noen unger er kresne, får foreldrene ta seg av, jeg har ikke slike problemer.

Hehe... du ser selvmotsigelsen her, ikke sant? ;-)

Gjest de bør få sunn mat
Skrevet

Det der tror jeg bare blir en overgangsperiode.

Jeg så et tv-program om hva Jamie Oliver fikk til i et skoledistrikt i England. Nå hadde de riktignok skolemat der fra før, men den var svært usunn. Han fikk igjennom et program for å servere ungene sunnere mat, og det var noen unger som grein på nesa i starten. Men det var bare i starten. Effekten var at elever som før var urolige, unkonsentrerte og "umulige", ble roligere og flinkere i skolearbeidet. Dette skyldtes bare at de fikk skikkelig, sunn mat.

Man hører jo stadig om elever som klager over dårlig inneluft i klasserommene og at de blir ukonsentrerte, får vondt i hodet osv. Men hva med maten da? Hvor mange av dem dropper ikke nistepakka til fordel for boller, skolebrød, sjokolade og cola fra kiosken på hjørnet? Jeg tror at et tilbud om skolemat vil få dem til å yte bedre på skolen og bli mer opplagte.

Vi bør ikke tenke slik at "siden vi måtte klare oss med matpakke på skolen, så kan jammen denne generasjonen også gjøre det". Vi vet stadig mer om riktig ernæring og hva det betyr for kroppen, og vi vet også stadig mer om hva et sunt kosthold betyr i helseforebyggende forstand. Skal vi ikke unne ungene det?

Gjest Bruk hodet
Skrevet

Har du sett noen steder hvor ungene _tvinges_ til å spise i kantinen? Jeg tviler på det.

"..................................."

Og da er vi like langt...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...