Gå til innhold

Vet dere blodtypen deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

0 rh+ (det er vel rh+ som er det vanlig og ikke rh-? er det rh- som er vanlig så er det det jeg er).

Poden er B tror jeg, mener jeg så det i journalen hans en gang. Lilletuppa vet jeg ikke.

Jeg fant dette hos Røde kors:

• Prosentvis fordeling av blodtyper i Norge:

A 49%

0 39%

B 8%

AB 4%

85% er RhD+pos

15% er RhD-neg

Så da er nok du rh+ hvis du vet at du har det vanligste.

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Åsemor

5

• fresja

3

• bb71

3

• MsSophie

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg har AB rh+ (relativt sjelden tror jeg).

Ungene har jeg ikke peiling på.

Skrevet

Vi testet både blodtype og rhesusfaktor i biologien på gymnaset. Dessuten har jeg gitt blod sånn dann og vann.

Hehe....jeg er så pysete at jeg var den eneste som ikke torde stikke meg i fingeren når vi skulle gjøre det...., dette var på ungdomsskolen.

:)

Skrevet

Det vet jeg vel! Men jeg hadde vel neppe husket det hadde det ikke vært for at det hadde betydning i fht graviditet. Er O rehsus negativ.

Skrevet

Visste det ikke før jeg var gravid, men da fikk jeg jo vite det. Barnas blodtype vet jeg ikke, og det er heller ikke noe vi går rundt og tenker på..?? Skulle ulykken være ute og vi skulle trenge en blodoverføring, så finner de det kjapt ut på sykehus/sykebil/lege -whatever...og det er vel også kun der det er snakk om å overføre...blod... :-)

Skrevet

Jeg fant dette hos Røde kors:

• Prosentvis fordeling av blodtyper i Norge:

A 49%

0 39%

B 8%

AB 4%

85% er RhD+pos

15% er RhD-neg

Så da er nok du rh+ hvis du vet at du har det vanligste.

Altså er jeg 0 rh+. :o)

Skrevet

Jeg har 0+. Jeg vet at mannen min har 0- siden han er blodgiver og hans blod kan gis til alle.

Siden både jeg og min mann har 0, må nødvendigvis barna våre også være 0, men jeg vet ikke om de er + eller -.

Mannen min stod klar med blodgiverkortet sitt engang jeg var i en dramatisk operasjon i tilfelle jeg skulle trenge blodoverføring. Nå ble det heldigvis ikke nødvendig tross stort blodtap.

Men i det tilfellet var det jo nyttig å vite hans blodtype i hvert fall.

Du, det nicket ditt...Jeg tror alltid at du er en mann! Ulf er jo mannenavn.... Men nå husker jeg sikkert at du er dame, blodtype 0+....

Skrevet

Jeg har 0+. Jeg vet at mannen min har 0- siden han er blodgiver og hans blod kan gis til alle.

Siden både jeg og min mann har 0, må nødvendigvis barna våre også være 0, men jeg vet ikke om de er + eller -.

Mannen min stod klar med blodgiverkortet sitt engang jeg var i en dramatisk operasjon i tilfelle jeg skulle trenge blodoverføring. Nå ble det heldigvis ikke nødvendig tross stort blodtap.

Men i det tilfellet var det jo nyttig å vite hans blodtype i hvert fall.

Du, det nicket ditt...Jeg tror alltid at du er en mann! Ulf er jo mannenavn.... Men nå husker jeg sikkert at du er dame, blodtype 0+....

Skrevet

Nei. Har spurt noen ganger, bl.a. da jeg lå på sykehus for lenge siden, men har ikke fått vite det. Nå koster det noen hundre, men jeg var villig til å betale.Sist jeg målte kolesterol, ba jeg om samtidig å få målt blodtypen. Hun som tappet blod av meg kunne ikke sjekke, men hun regnet med at bioingeniøren som kom senere kunne gjøre det. Da jeg ringte noen dager senere fikk jeg bare kolesteroltallene. Jeg hadde ikke betalt nok...

Skrevet

Nei. Har spurt noen ganger, bl.a. da jeg lå på sykehus for lenge siden, men har ikke fått vite det. Nå koster det noen hundre, men jeg var villig til å betale.Sist jeg målte kolesterol, ba jeg om samtidig å få målt blodtypen. Hun som tappet blod av meg kunne ikke sjekke, men hun regnet med at bioingeniøren som kom senere kunne gjøre det. Da jeg ringte noen dager senere fikk jeg bare kolesteroltallene. Jeg hadde ikke betalt nok...

Du får kjøpt blodtypebestemmelsesutstyr på apoteket, så da kan du sjekke det enkelt selv. :)

Skrevet

Men hvorfor vil du vite det?

Skrevet

De sjekket det nok da du var gravid :-)

Jeg visste min blodtype fra før, vi testet det i en biologitime på vdg.

Skrevet

De sjekket det nok da du var gravid :-)

Jeg visste min blodtype fra før, vi testet det i en biologitime på vdg.

Ja, det står jo på papiret. Fant det fram i går og sjekket, men nå husker jeg det jo ikke lenger. Sånne ting fester seg ikke oppi hodet mitt, og jeg har aldri tenkt over at jeg bør vite det, før jeg leste et innlegg her i går hvor en visste både blodtype på seg selv og samboeren sin... trodde liksom ikke det var noe man gikk rundt og bare visste liksom. ;)

Skrevet

Ja, det står jo på papiret. Fant det fram i går og sjekket, men nå husker jeg det jo ikke lenger. Sånne ting fester seg ikke oppi hodet mitt, og jeg har aldri tenkt over at jeg bør vite det, før jeg leste et innlegg her i går hvor en visste både blodtype på seg selv og samboeren sin... trodde liksom ikke det var noe man gikk rundt og bare visste liksom. ;)

Jeg er litt nerd jeg da, og synes slike ting er morsomme å vite. Defor går jeg rundt og husker på at jeg er Null. Eller O. (Er det null eller O..?)

Skrevet

Jeg er litt nerd jeg da, og synes slike ting er morsomme å vite. Defor går jeg rundt og husker på at jeg er Null. Eller O. (Er det null eller O..?)

På Akutten sier de O iallefall.

Skrevet

På Akutten sier de O iallefall.

Akutten har sikkert rett. ;-)

Skrevet

Det er faktisk 0 men vi sier O. Jeg vet ikke hvorfor.

Skrevet

Men hvorfor vil du vite det?

Tenkte å kikke på blodtypedietten. Eller det kan være greitt å vite blodtypen om jeg må ha blodoverføring i full fart. Er det kke noen som har blodtype i en kjede rundt halsen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...