Gjest Timari Skrevet 22. august 2005 Skrevet 22. august 2005 sitter her og griner. studieleder ringte meg og fortalte om sensuren. hadde fått en C, ikke noe dårlig resultat men trengte en B eller bedre for å komme inn på førsteønsket. Vet at dette må høres ut som luksusproblemer for andre men jeg er bare så forferdelig skuffa at jeg stortutet hele veien hjem.Bare så deprimerende å tenke på at jeg må skrive en ny bacheloroppgave + seks mappeoppgaver for å prøve meg på nytt neste gang. For det var jo førstevalget jeg ville på fant jeg ut. trøst mottas gjerne 0 Siter
Gjest Mali32 Skrevet 22. august 2005 Skrevet 22. august 2005 *trøste* jobb hardere med studiene så går det nok bra. 0 Siter
Gjest trøstetrøst Skrevet 22. august 2005 Skrevet 22. august 2005 Sender litt trøst... Kom du inn på 2. valget? Kan ikke det være spennende å ta dette året? Ellers lykke til med ny oppgave. 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 22. august 2005 Skrevet 22. august 2005 Sender over masse trøst og sympati til Timari! Klart du har lov og være skuffet! 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 22. august 2005 Skrevet 22. august 2005 Sender litt trøst... Kom du inn på 2. valget? Kan ikke det være spennende å ta dette året? Ellers lykke til med ny oppgave. var i utgangspunktet positiv til å begynne på andrevalget, men så var jeg innom førstevalget og fant ut at det var det jeg egentlig ville. og begynner jeg på andrevalget som forsåvidt var spennende det også så mister jeg retten til å ta førstevalget senere. så... 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 22. august 2005 Skrevet 22. august 2005 Sender over masse trøst og sympati til Timari! Klart du har lov og være skuffet! takker så mye. Hun dama fra studiet som ringte måtte jo sikkert føle at hun hadde gitt melding om et dødsbudskap, tror ikke at hun hadde ventet at jeg skulle bli SÅ lei meg. men.. 0 Siter
Gemini Skrevet 22. august 2005 Skrevet 22. august 2005 Uff, så kjipt det må føles... Men kanskje ikke andrevalget blir så ille allikevel? Hva er 1.- og 2.-valget da? Hvis du vil fortelle. 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 22. august 2005 Skrevet 22. august 2005 Uff, så kjipt det må føles... Men kanskje ikke andrevalget blir så ille allikevel? Hva er 1.- og 2.-valget da? Hvis du vil fortelle. førstevalget var logopedi, andre valget var spesifikke lærevansker. Det var bare de to som interessert meg, derfor søkte jeg ikke på noe annet. nå prøver jeg å se om jeg kommer inn på noen andre fag så jeg har noe å gjøre denne høsten 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 22. august 2005 Skrevet 22. august 2005 Uff, så kjipt det må føles... Men kanskje ikke andrevalget blir så ille allikevel? Hva er 1.- og 2.-valget da? Hvis du vil fortelle. noe av problemet er at disse fagene utelukker hverandre litt, sier jeg først ja til andrevalget så kan det bli vanskelig å komme inn på førstevalget senere. Derfor er jeg litt rådvill i forhold til hva jeg skal gjøre 0 Siter
Gemini Skrevet 22. august 2005 Skrevet 22. august 2005 førstevalget var logopedi, andre valget var spesifikke lærevansker. Det var bare de to som interessert meg, derfor søkte jeg ikke på noe annet. nå prøver jeg å se om jeg kommer inn på noen andre fag så jeg har noe å gjøre denne høsten Er andrevalget helt uaktuelt da? Synes det høres spennende ut jeg... Særlig om IKT i spesialpedagogigisk arbeid. Det interesserer meg veldig! Jeg har litt lyst til å begynne å studere det. Men vet bare ikke hvordan jeg skal klare å kombinere det med full jobb og lang reisevei mm... Om det i det hele tatt er mulig. Å bruke IKT som verktøy for å hjelpe de som mangler språk (tale eller annet fungerende språk) til å få mulighet til å uttrykke seg er så fascinerende og interessant...! Det er en verden full av muligheter! 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 22. august 2005 Skrevet 22. august 2005 Er andrevalget helt uaktuelt da? Synes det høres spennende ut jeg... Særlig om IKT i spesialpedagogigisk arbeid. Det interesserer meg veldig! Jeg har litt lyst til å begynne å studere det. Men vet bare ikke hvordan jeg skal klare å kombinere det med full jobb og lang reisevei mm... Om det i det hele tatt er mulig. Å bruke IKT som verktøy for å hjelpe de som mangler språk (tale eller annet fungerende språk) til å få mulighet til å uttrykke seg er så fascinerende og interessant...! Det er en verden full av muligheter! ja det er masse muligheter der også, men det virker som om studiet mest handler om matematikkvansker og dysleksi og at de utfordringene som du nevner går mest under logopedstudiet. Derfor er jeg litt i tvil. har alltid ønsket å bli logoped å jobbe med språk og gjerne litt IKT kompetanse også. Men det spørs om jeg ikke må et valg her også da? nei, er bare så forvirra for tiden. kunne tenkt meg et hvileår også. Det er bare for mange ting å ta stilling til for tiden... 0 Siter
Gemini Skrevet 22. august 2005 Skrevet 22. august 2005 ja det er masse muligheter der også, men det virker som om studiet mest handler om matematikkvansker og dysleksi og at de utfordringene som du nevner går mest under logopedstudiet. Derfor er jeg litt i tvil. har alltid ønsket å bli logoped å jobbe med språk og gjerne litt IKT kompetanse også. Men det spørs om jeg ikke må et valg her også da? nei, er bare så forvirra for tiden. kunne tenkt meg et hvileår også. Det er bare for mange ting å ta stilling til for tiden... Det er jo du og ikke jeg som har peil på dette studiet, men når jeg har kikket på nettsidene til spes.ped. på universitetet, så ser det ut til at IKT hører inn under den spesialiseringen med spesifikke vansker? Det står i alle fall noe på nettsidene: http://www.uio.no/studier/emner/uv/isp/SPED4400/ Nå vet jeg ikke om det er riktig studie/fag ift. dine studier da. Er det masterstudier du er igang med? 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 22. august 2005 Skrevet 22. august 2005 Det er jo du og ikke jeg som har peil på dette studiet, men når jeg har kikket på nettsidene til spes.ped. på universitetet, så ser det ut til at IKT hører inn under den spesialiseringen med spesifikke vansker? Det står i alle fall noe på nettsidene: http://www.uio.no/studier/emner/uv/isp/SPED4400/ Nå vet jeg ikke om det er riktig studie/fag ift. dine studier da. Er det masterstudier du er igang med? jepp det er masterstudier. Spørsmålet er jo bare om det blir for tøft å begynne på noe sånt, samtidig som jeg skal forbrede en bacheloroppgave for å komme inn på logopedi neste år igjen. Må høre om man kan få fritak fra visse moduler og heller ta dem oopp igjen om jeg skulle komme inn på førstevalget neste år. Det er litt flere ting som står på spill her, blant annet helse og andre greier som gjør det litt vanskelig for meg å vite hva jeg skal satse på. 0 Siter
Gemini Skrevet 22. august 2005 Skrevet 22. august 2005 jepp det er masterstudier. Spørsmålet er jo bare om det blir for tøft å begynne på noe sånt, samtidig som jeg skal forbrede en bacheloroppgave for å komme inn på logopedi neste år igjen. Må høre om man kan få fritak fra visse moduler og heller ta dem oopp igjen om jeg skulle komme inn på førstevalget neste år. Det er litt flere ting som står på spill her, blant annet helse og andre greier som gjør det litt vanskelig for meg å vite hva jeg skal satse på. Jeg skjønner dilemmaet, og har ingen gode råd... Men tenk deg i alle fall nøye om før du tar et friår. Det er ofte vanskelig å komme igang igjen etterpå... 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 22. august 2005 Skrevet 22. august 2005 Jeg skjønner dilemmaet, og har ingen gode råd... Men tenk deg i alle fall nøye om før du tar et friår. Det er ofte vanskelig å komme igang igjen etterpå... har snakket med hun som leder dette andrevalgstudiet og hun sier at man lærer så mye IKT så man kan jobbe med mennesker som har store kommunikasjonsvansker, selv det i seg selv ikke er en del av studiet. må innrømme at jeg ser litt lysere på det nå etter å ha pratet med henne. Tenkte ikke egentlig på å ta et friår, men å velge et fag som ikke var så stressende som master så jeg var opptatt med noe, og samtidig hadde nok tid til å gjenoppta en eventuell ny bacheloroppgave, hvis jeg følte for det. men "veien blir til mens man går sies det". 0 Siter
Gemini Skrevet 22. august 2005 Skrevet 22. august 2005 har snakket med hun som leder dette andrevalgstudiet og hun sier at man lærer så mye IKT så man kan jobbe med mennesker som har store kommunikasjonsvansker, selv det i seg selv ikke er en del av studiet. må innrømme at jeg ser litt lysere på det nå etter å ha pratet med henne. Tenkte ikke egentlig på å ta et friår, men å velge et fag som ikke var så stressende som master så jeg var opptatt med noe, og samtidig hadde nok tid til å gjenoppta en eventuell ny bacheloroppgave, hvis jeg følte for det. men "veien blir til mens man går sies det". Håper du finner en løsning som gjør at du både trives og klarer det i forhold til helsa. Det er et langt løp da, det er vel mest det som hindrer meg. Har etablert meg med hus, mann og alt, så det vil bli ganske krevende å gå løs på et så langt studium... 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 22. august 2005 Skrevet 22. august 2005 Håper du finner en løsning som gjør at du både trives og klarer det i forhold til helsa. Det er et langt løp da, det er vel mest det som hindrer meg. Har etablert meg med hus, mann og alt, så det vil bli ganske krevende å gå løs på et så langt studium... ja det er krevende, men absolutt ikke umulig. har blitt kjent med flere gjennom studiene som har hatt mann og barn og ikke har hatt noen utdanning fra før (unntatt vgs), men som har kommet inn på studiet og fullført et bachelorløp. Har man relevant erfaring fra før så tilegner man seg studiet mye enklere:) 0 Siter
Gemini Skrevet 22. august 2005 Skrevet 22. august 2005 ja det er krevende, men absolutt ikke umulig. har blitt kjent med flere gjennom studiene som har hatt mann og barn og ikke har hatt noen utdanning fra før (unntatt vgs), men som har kommet inn på studiet og fullført et bachelorløp. Har man relevant erfaring fra før så tilegner man seg studiet mye enklere:) Men hvordan er det å kombinere studiet med full jobb, er det gjennomførbart? Jeg tviler vel egentlig, det er vel et fulltidsstudium. Men det er flere veier til Rom, så kanskje veien via vernepleier med senere påbygning med spes.ped. kan bli aktuelt på et noe senere tidspunkt... 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 22. august 2005 Skrevet 22. august 2005 Men hvordan er det å kombinere studiet med full jobb, er det gjennomførbart? Jeg tviler vel egentlig, det er vel et fulltidsstudium. Men det er flere veier til Rom, så kanskje veien via vernepleier med senere påbygning med spes.ped. kan bli aktuelt på et noe senere tidspunkt... nå har jo studiene endret seg litt siden jeg begynte, da kunne man nærmest komme og gå som man ville, bare man dukket opp til eksamen nå er det nok mer obligatorisk så jeg tror nok ikke at du kan ha full jobb. Men å komme deltid, eller event jobbe slik at du kan jobbe kveldsvakter er jo også mulig. Man må finne ut hva som er obligatorisk av undervisning, kanskje det er en dag i uka og resten fri feks. Vet iallefall at mange av mine medstudenter har jobbet mye ved siden av, så det er absolutt mulig om man er fleksibel ja det finnes flere veier til Rom. Akkurat det med vernepleier vet jeg ikke om du får inpass på, men en del andre studier som sosionom, barnevernspedagog og ergoterapeut får man innpass direkte eller delvis til master Men det er bare å spørre der, det er utrolig hva som går an:) 0 Siter
Gemini Skrevet 22. august 2005 Skrevet 22. august 2005 nå har jo studiene endret seg litt siden jeg begynte, da kunne man nærmest komme og gå som man ville, bare man dukket opp til eksamen nå er det nok mer obligatorisk så jeg tror nok ikke at du kan ha full jobb. Men å komme deltid, eller event jobbe slik at du kan jobbe kveldsvakter er jo også mulig. Man må finne ut hva som er obligatorisk av undervisning, kanskje det er en dag i uka og resten fri feks. Vet iallefall at mange av mine medstudenter har jobbet mye ved siden av, så det er absolutt mulig om man er fleksibel ja det finnes flere veier til Rom. Akkurat det med vernepleier vet jeg ikke om du får inpass på, men en del andre studier som sosionom, barnevernspedagog og ergoterapeut får man innpass direkte eller delvis til master Men det er bare å spørre der, det er utrolig hva som går an:) Med sosionom-, ergoterapeut eller vernepleier kommer man inn på 3. året på bachelor, ikke på master. Det er kun lærer, førskolelærer, faglærer og barnevernspedagog som gir innpass på master. *har lest på uio sine sider* :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.