Gå til innhold

Fra hus til leilighet for samme leie?

Anbefalte innlegg

Gjest takk for synspunkter
Skrevet

Ville du betalt det samme som du betaler nå i leie for MYE mindre leilighet om du da slapp å være nabo med familie? Altså; vi leier av familie og har god plass her vi bor. MEN de blander seg og jeg begynner å bli lei dette. Nå bor vi i et hus med mange rom, og for 300 kroner mer i måneden kan vi leie en liten leilighet i kjeller. Ville det vært verdt det? Fra hus til 75m2.... Vi har barn.

Skrevet

Jeg hadde ikke flyttet til en kjellerleilighet, ikke med unger nei.

Jeg skjønner frustrasjonen din og det er vel nytteløst å snakke med familien også? Men drøy det til du finner en mer egnet bolig enn en kjellerleilighet.

Skrevet

Det ville blitt veldig trangt.... Kanskje vi skal vente og prøve å se om vi snart har råd til å kjøpe noe?

Skrevet

Jeg hadde ikke flyttet til en kjellerleilighet, ikke med unger nei.

Jeg skjønner frustrasjonen din og det er vel nytteløst å snakke med familien også? Men drøy det til du finner en mer egnet bolig enn en kjellerleilighet.

Jeg håper vi snart har råd til å kjøpe vårt eget, så det er nok best å vente. Jeg har veldig liten stilling nå. Her har barna god uteplass også... Men det sliter litt med innblanding og mas.

Skrevet

Ja det kan være verdt det, meg og eksen hadde til sammen veldig god inntekt, betalte 8000 på lånet hver måned og hadde 6000 inn på kjellerleilighet. Det vil si at vi hadde kr 2000 i faktiske utgifter på et forholdsvis nytt hus på 300 kvm. Nå bor jeg alene med barna, har bare min egen inntekt, betaler 8000 i månden, og har mye mindre plass. Men det er så absolutt verdt det!

Hvis ikke det er en mulighet å snakke med dem som blander seg da, få dem til å innse hvordan dere føler. Uansett er det viktigste at man trives og har det bra!

Skrevet

Hadde heller brukt tid og energi på å få et bedre forhold til familien slik at de er villige til å respektere de grenser som er ok for deg og din familie.

Skrevet

Kan dere ikke vurdere å kjøpe noe da? Det er ofte ikke så store forskjellen på å kjøpe noe og leie. Se litt på det og trekk i fra skattefordelen så kanskje forskjellen er svært liten.

Dere kan jo vurdre å bygge selv også og leie ut en hybel eller tre eller eventuelt ha en utleie leilighet.

Men det kommer jo an på leiemarkedet der du bor og i hvilken situasjon dere er i.

Skrevet

Kan dere ikke vurdere å kjøpe noe da? Det er ofte ikke så store forskjellen på å kjøpe noe og leie. Se litt på det og trekk i fra skattefordelen så kanskje forskjellen er svært liten.

Dere kan jo vurdre å bygge selv også og leie ut en hybel eller tre eller eventuelt ha en utleie leilighet.

Men det kommer jo an på leiemarkedet der du bor og i hvilken situasjon dere er i.

Vi har ikke mer enn ca 21.000 utbetalt i alt, og her er det veldig dyrt å kjøpe egen bolig nå. Hvordan er det med skattelette når man kjøper bolig? Vi har noe på BSU.

Skrevet

Vi har ikke mer enn ca 21.000 utbetalt i alt, og her er det veldig dyrt å kjøpe egen bolig nå. Hvordan er det med skattelette når man kjøper bolig? Vi har noe på BSU.

Dere får igjen 28 % av de rentene dere betaler. Nå er jo rentedelen liten, så det blir ikke all verden, men nå er jo heller ikke lånene så dyre.

Inntekten er jo ikke så stor, men det koster å leie også. Dere kan jo finne ut hvor mye dere kan låne ved å regne om den leiesummen dere betaler nå i lån pr. måned.

Skrevet

Jeg ville betalt hva som helst for å slippe å bodd hos en familie som blandet seg inn i alt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...