Gå til innhold

Besseggen - pust og pes...?

Anbefalte innlegg

fuji1365380447
Skrevet

Jeg har blitt invitert til å være med å gå Besseggen til helga.

Jeg er ikke i spesielt god form om dagen (har ikke trent på et halvt år pga oppussing), så jeg er litt skeptisk.

Dessuten så har jeg ofte problemer med å gå i nedforbakke - det gjør vondt i knærne..

Dere som har gått Besseggen: er det veldig mye nedover?

Klarer en relativt utrent person å gå denne turen? Hvor lang tid må jeg regne med at det tar?

Hvilken rute er best?

Gjest vatthjerte
Skrevet

Man bør være i ganske grei form, det ER slitsom, men en fin tur. Selv gikk jeg på 6 timer i år, og jeg trener ikke. Men er ikke i dassform for det da.

Vet noen som brukte 10 timer, mye pga at de fikk sinnsyke knesmerter, det tar på knæren så det holder, mine også ble vonde noen dager etterpå.

Selvsagt er det mye nedover, man går jo 1 km opp og så 1 km ned, sånn litt etter litt, så det tar på skikkelig i knærne, er vel de det går hardest ut over.

Personlig liker jeg best å gå eggen opp, dvs ta båten til Memurubu og gå tilbake til Gjendesheim.

Skrevet

Man bør være i ganske grei form, det ER slitsom, men en fin tur. Selv gikk jeg på 6 timer i år, og jeg trener ikke. Men er ikke i dassform for det da.

Vet noen som brukte 10 timer, mye pga at de fikk sinnsyke knesmerter, det tar på knæren så det holder, mine også ble vonde noen dager etterpå.

Selvsagt er det mye nedover, man går jo 1 km opp og så 1 km ned, sånn litt etter litt, så det tar på skikkelig i knærne, er vel de det går hardest ut over.

Personlig liker jeg best å gå eggen opp, dvs ta båten til Memurubu og gå tilbake til Gjendesheim.

Enig i det vatthjerte skriver, både mht. selve turen og hvilken rute som er best.

:)

fuji1365380447
Skrevet

Uff, jeg føler liksom at det er for dårlig å skulle si nei til å bli med på noe slikt fordi jeg har for dårlige knær..!

I en alder av 32 år skulle man da fremdeles klare å være en ekte nordkvinne...

Sukk, jeg tror ikke at mine knær tåler denne turen. Jeg har ikke noe problmer med å gå oppover (bortsett fra at jeg puster som en hval..) men nedover så får jeg ofte problemer dersom det er for bratt.

Skrevet

Uff, jeg føler liksom at det er for dårlig å skulle si nei til å bli med på noe slikt fordi jeg har for dårlige knær..!

Sukk, jeg tror ikke at mine knær tåler denne turen. Jeg har ikke noe problmer med å gå oppover (bortsett fra at jeg puster som en hval..) men nedover så får jeg ofte problemer dersom det er for bratt.

Jeg skal ikke uttale meg om denne turen konkret, men kanskje det kan hjelpe deg å gå med gangstaver, for å avlaste knærne?

Gjest vatthjerte
Skrevet

Tror faktisk du gjør best i å avslå, hvis knærne dine ikke liker bratte nedoverbakker. Der må du regne med å gå timesvis i strekk nedover, i dårlig bakke, med masse steiner og hardt underlag. Til slutt kjennes det ut som all "fjæring" inne i kneet er borte, og det er vondt.

Det er ikke et nederlag å ikke greie det da, er bedre det enn å bli båret ned;)

men du får avgjøre selv. Det er utrolig mange ulike folk som går der, gamle og unge, og tykke og utrente. Det går greit å komme seg over, men ikke alltid helt smerteløst.

Gjest vatthjerte
Skrevet

Jeg skal ikke uttale meg om denne turen konkret, men kanskje det kan hjelpe deg å gå med gangstaver, for å avlaste knærne?

Sikkert ikke et dumt tips egentlig, det avlater jo knærene enormt, men vet ikke helt hvor praktisk det er der. Så noen som hadde det og det er litt vanskelig å finne feste til stavene og det kan være skummelt, det er tross alt bratt og langt ned der.

Stien der det er sti er veldig steinete.

Skrevet

Jeg har visst utviklet en stadig mer seriøs høydeskrekk, men tente likevel på kjærestens forslag forleden om tur over Besseggen.

Et skikkelig dustespørsmål:

Hvor bredt er det der man går?

Gjest vatthjerte
Skrevet

Jeg har visst utviklet en stadig mer seriøs høydeskrekk, men tente likevel på kjærestens forslag forleden om tur over Besseggen.

På det smaleste er det vel noen gå meter bredt, men der er det litt klatring som må til, litt lange, høye skritt, og har man høydeskrekk kan man nok bli litt bekymret der oppe, det er jo veldig langt ned, og man får ikke like godt tak av og til.

Har sett noen som bare satte seg ned og ikke ville mer der, selv kjente jeg det litt i magen, men det går helt greit.

Gjest Besseggen er SMALT!
Skrevet

Min høydeskrekk er slik at føttene ikke klarer å bevege seg selv om jeg vil, samt at brystet snører seg sammen. Det er slik når høyden blir høyere enn 2. etasje i et hus.

Har du det i nærheten av noe sånt, må du ikke finne på å gå over Besseggen. Det er smalt på det smaleste, knapt 2 meter bredt ifølge min kollega på nabokontoret (vi diskuterte dette for noen dager siden, faktisk). Og det er flere hundre meter rett ned på begge sider.

Gjest Besseggen bør oppleves!!
Skrevet

BLI MED!! Det er en utrolig fin tur.

Men siden du er litt plaget med kneet, bør du bruke god tid og ta mange pauser underveis. Nyt det istedetfor å haste avgårde slik mange gjør. Du bør også være bevisst på hvor du setter foten...og du bør gå eggen opp og ikke ned.

Ellers vil jeg råde deg til å ha en god treningsbukse, gjerne ettersittende - som gjør bevegelsene lettere for deg.

Og husk: ALLTID en sekk med varmt/tørt tøy (pakket i plast), mat og drikke. :o)

Skrevet

Min høydeskrekk er slik at føttene ikke klarer å bevege seg selv om jeg vil, samt at brystet snører seg sammen. Det er slik når høyden blir høyere enn 2. etasje i et hus.

Har du det i nærheten av noe sånt, må du ikke finne på å gå over Besseggen. Det er smalt på det smaleste, knapt 2 meter bredt ifølge min kollega på nabokontoret (vi diskuterte dette for noen dager siden, faktisk). Og det er flere hundre meter rett ned på begge sider.

Jeg får nesten pustevansker bare av å LESE dette, jeg!!!

Tror ikke jeg skal begi meg dithen ihvertfall! ;-)

Ørkenvandreren
Skrevet

Med dårlige knær?

Sorry, glem det.

Du får heller se på bildene etterpå. :-)

Forøvrig er det _mange_ flotte fjellturer og -destinasjoner hvor man kan gå bortover, og ikke bare oppover&nedover....

Jeg skal avgårde med kjærst'en til helgen og jobben om èn mnd - gleder meg som en unge til høstfjellet. Og hvem vet, kanskje det blir reindsyrjakt i høst også, hvis XXXX husker hva han lovte i fylla... *s*

fuji1365380447
Skrevet

BLI MED!! Det er en utrolig fin tur.

Men siden du er litt plaget med kneet, bør du bruke god tid og ta mange pauser underveis. Nyt det istedetfor å haste avgårde slik mange gjør. Du bør også være bevisst på hvor du setter foten...og du bør gå eggen opp og ikke ned.

Ellers vil jeg råde deg til å ha en god treningsbukse, gjerne ettersittende - som gjør bevegelsene lettere for deg.

Og husk: ALLTID en sekk med varmt/tørt tøy (pakket i plast), mat og drikke. :o)

Etter jeg har hørt hvor mye nedoverbakke det faktisk er, så tror jeg at jeg melder pass...

Forrige helg var jeg ute på tur i østmarka, og jeg fikk vondt i knærne bare av å gå ned fra Østmarkskapellet... Det stikker som kniver i det ene kneet når jeg når det er en viss stigning på bakken, og da er det ingenting jeg kan gjøre for å få det bedre. Har gått med tåre i øyene på mange fjellturer, og jeg tror ikke at jeg orker Besseggen.

Jeg trodde at det var mest oppoverbakke, jeg da...

Skrevet

2 meter bredt!!?? Ulp.

Men det er jo noe med risikosportmomentet også, dah... Jeg kan jo krype forsiktig over. Høydeskrekken er ikke så sterk at jeg bokstavelig talt blir lammet.

Er forresten fyrspotter ved anledning og var i toppen av et stort fyr i sommer. Etter de noenoghundre trinnene rundt og rundt og rundt oppover kom vi da endelig til toppen, smalt og jæ..., men rekkverk heldigvis. Jeg panikket da ungene ropte seeee! og stormet til kanten.

Takk for svar!

Gjest Besseggen bør oppleves!!
Skrevet

Det er ikke MANGE menter, men bredere enn du tror, og den delen av eggen som er smalest - er veldig veldig kort.

På den ene siden er det langt og bratt ned til Gjendevannet. På den andre siden har du Bessevannet og det ligger ved foten av selve eggen - og altså ikke høyt. Dersom du fokuserer på denne siden av eggen, har du ingenting å bekymre deg for.

DETTE KLARER DU FINT!

Skrevet

Sikkert ikke et dumt tips egentlig, det avlater jo knærene enormt, men vet ikke helt hvor praktisk det er der. Så noen som hadde det og det er litt vanskelig å finne feste til stavene og det kan være skummelt, det er tross alt bratt og langt ned der.

Stien der det er sti er veldig steinete.

Man bruker jo staver på asfaltunderlag også, da med gummitupp.

Men som sagt, jeg har ikke greie på om det er egnet for tur til Besseggen altså.

Skrevet

På det smaleste er det vel noen gå meter bredt, men der er det litt klatring som må til, litt lange, høye skritt, og har man høydeskrekk kan man nok bli litt bekymret der oppe, det er jo veldig langt ned, og man får ikke like godt tak av og til.

Har sett noen som bare satte seg ned og ikke ville mer der, selv kjente jeg det litt i magen, men det går helt greit.

Men det er akkurat sånt som er bra for meg, som er verdens minste lille pyse på alt mulig. Jeg har veldig godt av å komme i kontakt med det skumle.

Besseggen og noen få meter bredt høres kult ut. På skjermen ;-)

Takk for svar!

Gjest vatthjerte
Skrevet

Etter jeg har hørt hvor mye nedoverbakke det faktisk er, så tror jeg at jeg melder pass...

Forrige helg var jeg ute på tur i østmarka, og jeg fikk vondt i knærne bare av å gå ned fra Østmarkskapellet... Det stikker som kniver i det ene kneet når jeg når det er en viss stigning på bakken, og da er det ingenting jeg kan gjøre for å få det bedre. Har gått med tåre i øyene på mange fjellturer, og jeg tror ikke at jeg orker Besseggen.

Jeg trodde at det var mest oppoverbakke, jeg da...

Hvordan kunne du tro at det å gå over en topp var bare oppover? Man må jo ned igjen også...

fuji1365380447
Skrevet

Med dårlige knær?

Sorry, glem det.

Du får heller se på bildene etterpå. :-)

Forøvrig er det _mange_ flotte fjellturer og -destinasjoner hvor man kan gå bortover, og ikke bare oppover&nedover....

Jeg skal avgårde med kjærst'en til helgen og jobben om èn mnd - gleder meg som en unge til høstfjellet. Og hvem vet, kanskje det blir reindsyrjakt i høst også, hvis XXXX husker hva han lovte i fylla... *s*

javvist - jeg er veldig glad i å gå på tur i fjellet, men jeg pleier å holde meg til turer som ikke har så mange høydemeter...

Får nok holde meg hjemme og gå på tur i nordmarka..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...