Gå til innhold

Mer om fartsgrenser i Norge


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var ikke mange her på DOL som var enig med meg i at fartsgrensene burde økes på en del norske veier, når dette ble diskutert for en stund tilbake.

Men heldigvis ble det gjennomført, dog ikke i den utstrekning det burde vært gjort....

Nå skal Svenskene innføre 120 km/t på en del motorveier, og Skogsholm sier det ikke blir aktuelt i Norge.

Nok en gang er jeg sterkt uenig med Skogsholm. Men jeg ser at Trygg trafikk er enig med meg.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ostfold/4986086.html

Hva mener du?

Og er det noen som har endret synspunkt her på DOL siden sist gang?

Ulykkesstatistikken viser kun positiv utvikling på de veier der det ble økt til 100 km/t.....

  • Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • gripp

    11

  • mrxx

    9

  • Goliath

    8

  • favn

    8

Mest aktive i denne tråden

Gjest vatthjerte
Skrevet

Selvsagt burde farten kunne økes på endel norske veier. Men like viktig er vel å bygge bedre veier rundt omkring, noe som igjen kan gjøre at man kan øke fartsgrensen.

Skrevet

Dette gjelder jo bare firefelts vei, og som kjent er det kun noe få mil av slikt her i landet....og der kjører vi 120 km/t ++ allerede, ikke sant?

Så Trygg Trafikk burde engasjere seg mer i å få fortgang i utbyggingen av firefelts veier. Da kommer farten av seg selv.

Ørkenvandreren
Skrevet

E6-strekningen gjennom Østfold kjenner jeg godt, og vet at det går helt greit å kjøre i 120 km/t på den - det gjorde jeg senest sist onsdag...

Når jeg lå i 120 kjørte jeg forbi 3 av 4 biler, mens 1 av 4 biler kjørte forbi meg.

Og der er vel kjerneproblemet - at folk alltid ligger (litt) over fartsgrensen. Settes fartsgrensen til 120, vil mange deretter ligge i 130, eller kanskje nærmere 140. På den annen side, å ha en fartsgrense som er langt lavere enn hva veien er laget for, gir ikke akkurat økt respekt for fartsgrensene.

På den ene siden....på den andre siden....osv... Det var lettere når jeg var 18, og alt var svart/hvitt, _da_ hadde jeg klare meninger da... :-)

Nei, jeg går for et kompromiss - vi sier 110 km/t , da er grensen mer reell ift veiens beskaffenhet, samtidig som folks respekt for fartsgrensen ihvertfall ikke blir dårligere enn den er.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg er enig med deg og Trygg Trafikk. Kunne vært kjekt å greie holde meg innenfor fartsgrensa. :-D

Skrevet

Enig i at fartsgrensen bør økes på flere strekninger.

Ta f.eks strekningen Oslo - Lillehammer, den har fått nedsatt hastighet til 80 km/h.

Det er søvndyssende å kjøre, stort sett alle oppfatter dette som svært sakte fordi veien er jo knallbra.

I tillegg til at vi må kjøre i maks 80, så er det alltid noen tullinger som av en eller annen merkelig grunn skal kjøre 10 km eller saktere under fartsgrensen. Dette skaper livsfarlige situasjoner, fordi alle blir irritert og vil forbi.

Jeg har alltid lurt på hva som rører seg i hode på en slik en som lager uendelige køer. Skjønner de ikke hvorfor det blir køer, selv om de ligger først? Hva er årsaken til at de ikke holder fartsgrensen og hvorfor kjører de ikke tilside?

Alle som kjenner denne veien hyler om 4-felts vei, men etter min mening kunne fartsgrensen har vært 100 km på denne strekningen. Det er ikke veien det er noe galt med her, men billistene som utrolig dårlig til å kjøre og eier ikke trafikkforståelse. Det er så mye rar kjøring, at jeg lurer på om det er mulig å være så sløv og elendig bilfører, som ganske mange er.

Det kjøres uten lys, ikke brukes det blinklys, ligger for nære hverandre, fikler med mb og cd/radio. Legger seg ikke riktig å kjørebanen når de skal svinge av, de som kommer bak har ikke vett til å svinge ut og kjøre forbi heller, om det er plass. Snakker med passasjerene og følger ikke med. Lager køer og bruker ikke speil. I tillegg er noen så vannvittig dårlig til å håndtere en bil, så hvis det skjer det minste utover det vanlige, så går det galt.

Skrevet

Jeg er enig med deg og Trygg Trafikk. Kunne vært kjekt å greie holde meg innenfor fartsgrensa. :-D

Eg synes ikkje pengane skal brukast på større veier på østlandet! Me har veier her som er smalare enn sykkel og gongstiane på østlandet. Ulykkene skjer ofte på grunn av høg fart.....

Her er det sjelden (utrulig nok) ulykker på veiene...

Skrevet

Enig i at fartsgrensen bør økes på flere strekninger.

Ta f.eks strekningen Oslo - Lillehammer, den har fått nedsatt hastighet til 80 km/h.

Det er søvndyssende å kjøre, stort sett alle oppfatter dette som svært sakte fordi veien er jo knallbra.

I tillegg til at vi må kjøre i maks 80, så er det alltid noen tullinger som av en eller annen merkelig grunn skal kjøre 10 km eller saktere under fartsgrensen. Dette skaper livsfarlige situasjoner, fordi alle blir irritert og vil forbi.

Jeg har alltid lurt på hva som rører seg i hode på en slik en som lager uendelige køer. Skjønner de ikke hvorfor det blir køer, selv om de ligger først? Hva er årsaken til at de ikke holder fartsgrensen og hvorfor kjører de ikke tilside?

Alle som kjenner denne veien hyler om 4-felts vei, men etter min mening kunne fartsgrensen har vært 100 km på denne strekningen. Det er ikke veien det er noe galt med her, men billistene som utrolig dårlig til å kjøre og eier ikke trafikkforståelse. Det er så mye rar kjøring, at jeg lurer på om det er mulig å være så sløv og elendig bilfører, som ganske mange er.

Det kjøres uten lys, ikke brukes det blinklys, ligger for nære hverandre, fikler med mb og cd/radio. Legger seg ikke riktig å kjørebanen når de skal svinge av, de som kommer bak har ikke vett til å svinge ut og kjøre forbi heller, om det er plass. Snakker med passasjerene og følger ikke med. Lager køer og bruker ikke speil. I tillegg er noen så vannvittig dårlig til å håndtere en bil, så hvis det skjer det minste utover det vanlige, så går det galt.

Den strekningen du nevner er blant de farligste i landet. Å sette opp fartsgrensen her er meningsløst, dels fordi faren for møteulykker er stor og dels fordi det nesten ikke lar seg gjøre å kjøre forbi (pga stor trafikk og veiens utforming i landskapet).

Det er kun ved å skille kjøreretningene at hastigheten kan økes og risikoen reduseres.

Enkelt steder på strekningen driver de nå og bygger fysiske veiskiller på tofelts vei (nord for Lillehammer). Det er jo tragisk, siden vi blir liggende bak en tysk bobil...fullstendig maktesløs.

Den finnes bare en løsning; fire felt.

Skrevet

Enig i at fartsgrensen bør økes på flere strekninger.

Ta f.eks strekningen Oslo - Lillehammer, den har fått nedsatt hastighet til 80 km/h.

Det er søvndyssende å kjøre, stort sett alle oppfatter dette som svært sakte fordi veien er jo knallbra.

I tillegg til at vi må kjøre i maks 80, så er det alltid noen tullinger som av en eller annen merkelig grunn skal kjøre 10 km eller saktere under fartsgrensen. Dette skaper livsfarlige situasjoner, fordi alle blir irritert og vil forbi.

Jeg har alltid lurt på hva som rører seg i hode på en slik en som lager uendelige køer. Skjønner de ikke hvorfor det blir køer, selv om de ligger først? Hva er årsaken til at de ikke holder fartsgrensen og hvorfor kjører de ikke tilside?

Alle som kjenner denne veien hyler om 4-felts vei, men etter min mening kunne fartsgrensen har vært 100 km på denne strekningen. Det er ikke veien det er noe galt med her, men billistene som utrolig dårlig til å kjøre og eier ikke trafikkforståelse. Det er så mye rar kjøring, at jeg lurer på om det er mulig å være så sløv og elendig bilfører, som ganske mange er.

Det kjøres uten lys, ikke brukes det blinklys, ligger for nære hverandre, fikler med mb og cd/radio. Legger seg ikke riktig å kjørebanen når de skal svinge av, de som kommer bak har ikke vett til å svinge ut og kjøre forbi heller, om det er plass. Snakker med passasjerene og følger ikke med. Lager køer og bruker ikke speil. I tillegg er noen så vannvittig dårlig til å håndtere en bil, så hvis det skjer det minste utover det vanlige, så går det galt.

Har du ikke hørt om han som kjøpte ny bil og kjørte så fort at han lå først i alle køene?

Skrevet

Den strekningen du nevner er blant de farligste i landet. Å sette opp fartsgrensen her er meningsløst, dels fordi faren for møteulykker er stor og dels fordi det nesten ikke lar seg gjøre å kjøre forbi (pga stor trafikk og veiens utforming i landskapet).

Det er kun ved å skille kjøreretningene at hastigheten kan økes og risikoen reduseres.

Enkelt steder på strekningen driver de nå og bygger fysiske veiskiller på tofelts vei (nord for Lillehammer). Det er jo tragisk, siden vi blir liggende bak en tysk bobil...fullstendig maktesløs.

Den finnes bare en løsning; fire felt.

det skulle vore eigne veier til tyske bobilar hehehe :-))

mil1365380270
Skrevet

Fortsatt enig! I Vestfold kan vi også trygt heve grensen.

Skrevet

Har du ikke hørt om han som kjøpte ny bil og kjørte så fort at han lå først i alle køene?

Hehe, jo har hørt om han

Skrevet

Den strekningen du nevner er blant de farligste i landet. Å sette opp fartsgrensen her er meningsløst, dels fordi faren for møteulykker er stor og dels fordi det nesten ikke lar seg gjøre å kjøre forbi (pga stor trafikk og veiens utforming i landskapet).

Det er kun ved å skille kjøreretningene at hastigheten kan økes og risikoen reduseres.

Enkelt steder på strekningen driver de nå og bygger fysiske veiskiller på tofelts vei (nord for Lillehammer). Det er jo tragisk, siden vi blir liggende bak en tysk bobil...fullstendig maktesløs.

Den finnes bare en løsning; fire felt.

Selvsagt er 4 felt vei sikrere, men problemet er ikke veien, men billistene. Enig i at det ikke er all verdens steder å kjøre forbi, men hadde alle ligget i farstgrensen og ikke under, så er det heller ikke behov for å kjøre forbi.

Jeg kjører ofte der og det jeg ser av farlige situasjoner er utført av noen tullinger av noen bilførere og da tenker jeg ikke bare på de som kjører svært fort, men såkalte vanlige billister som er livsfarlige. Billister som ikke er tilstede i sin egen situasjon. De gjør så mye rart at det er merkelig at det går så bra som det gjør. Dette er ikke veiens skyld, men for dårlige billister.

Det hyles om 4 felts vei fordi billistene ikke kan å kjøre. Bare det at vi kan ha førerkortet i 100 år uten nye tester og prøver er jo i seg selv galskap. De fleste legger seg til store uvaner som de ikke skjønner kan ha fatale følger for andre.

Skrevet

Selvsagt er 4 felt vei sikrere, men problemet er ikke veien, men billistene. Enig i at det ikke er all verdens steder å kjøre forbi, men hadde alle ligget i farstgrensen og ikke under, så er det heller ikke behov for å kjøre forbi.

Jeg kjører ofte der og det jeg ser av farlige situasjoner er utført av noen tullinger av noen bilførere og da tenker jeg ikke bare på de som kjører svært fort, men såkalte vanlige billister som er livsfarlige. Billister som ikke er tilstede i sin egen situasjon. De gjør så mye rart at det er merkelig at det går så bra som det gjør. Dette er ikke veiens skyld, men for dårlige billister.

Det hyles om 4 felts vei fordi billistene ikke kan å kjøre. Bare det at vi kan ha førerkortet i 100 år uten nye tester og prøver er jo i seg selv galskap. De fleste legger seg til store uvaner som de ikke skjønner kan ha fatale følger for andre.

Folk i trafikken vil alltid gjøre feil.

Noe kan kanskje oppnås ved ulike tiltak, men man må langt inn i SV for å tro at dette gjør så mye fra eller til.

Det "hyles" om fire felts vei (underlig ordbruk fra din side) fordi det tar unna langt større trafikkmengder og er langt sikrere.

Dine underlige skriverier tyder på at du vil øke hastigheten på landets farligste strekning og helst unngå fire felts veier...og forutsetter at bilister skal slutte å gjøre feil.

Mrxx...hvordan oppnår du en slik naivitet? Har du førerkort?

Skrevet

Folk i trafikken vil alltid gjøre feil.

Noe kan kanskje oppnås ved ulike tiltak, men man må langt inn i SV for å tro at dette gjør så mye fra eller til.

Det "hyles" om fire felts vei (underlig ordbruk fra din side) fordi det tar unna langt større trafikkmengder og er langt sikrere.

Dine underlige skriverier tyder på at du vil øke hastigheten på landets farligste strekning og helst unngå fire felts veier...og forutsetter at bilister skal slutte å gjøre feil.

Mrxx...hvordan oppnår du en slik naivitet? Har du førerkort?

Hehe, raring er du:-)

Neida, har ikke noe i mot at det bygges 4 felts vei og bestrider heller ikke at dette selvsagt er mye tryggere.

Men det jeg sier er at mye kan gjøres med dagens billister også. Hvis du ikke ser det, da setter jeg store spørsmål med din egen kjøreferdighet. Da skjønner du knapt hvordan du selv opptrer i trafikken.

Forresten så har jeg holdt på med motorsport en god stund også:-)

Skrevet

Hehe, raring er du:-)

Neida, har ikke noe i mot at det bygges 4 felts vei og bestrider heller ikke at dette selvsagt er mye tryggere.

Men det jeg sier er at mye kan gjøres med dagens billister også. Hvis du ikke ser det, da setter jeg store spørsmål med din egen kjøreferdighet. Da skjønner du knapt hvordan du selv opptrer i trafikken.

Forresten så har jeg holdt på med motorsport en god stund også:-)

I dei tider når eg tok "lappen" klaga sensorane på at dei nesten var redde og utrygge på elevane som sat bak rattet... :-))

Skrevet

Hehe, raring er du:-)

Neida, har ikke noe i mot at det bygges 4 felts vei og bestrider heller ikke at dette selvsagt er mye tryggere.

Men det jeg sier er at mye kan gjøres med dagens billister også. Hvis du ikke ser det, da setter jeg store spørsmål med din egen kjøreferdighet. Da skjønner du knapt hvordan du selv opptrer i trafikken.

Forresten så har jeg holdt på med motorsport en god stund også:-)

Ok..nå har myndighetene stort sett drevet holdningskampanjer de siste 50 årene. Noe har det kanskje hjulpet, men like forbanna vil mennesker selvsagt gjøre feil i trafikken.

Overdreven tro på slike kampanjer har lullet oss inn i en falsk forestilling om hva som kan oppnås (nullvisjon etc).

Når vi ferdes i trafikken er det aller viktigste å kunne forutse hvilke feil andre bilister (og vegfarende) kan komme til å gjøre, og handle deretter.

Når du foreslår 100 km/t på Gardermoen - Lillehammer og regner med at ulykker kan unngås gjennom holdningskampanjer, bør du kanskje holde deg til rallybanen :-)

Skrevet

Ok..nå har myndighetene stort sett drevet holdningskampanjer de siste 50 årene. Noe har det kanskje hjulpet, men like forbanna vil mennesker selvsagt gjøre feil i trafikken.

Overdreven tro på slike kampanjer har lullet oss inn i en falsk forestilling om hva som kan oppnås (nullvisjon etc).

Når vi ferdes i trafikken er det aller viktigste å kunne forutse hvilke feil andre bilister (og vegfarende) kan komme til å gjøre, og handle deretter.

Når du foreslår 100 km/t på Gardermoen - Lillehammer og regner med at ulykker kan unngås gjennom holdningskampanjer, bør du kanskje holde deg til rallybanen :-)

Hva er utført av holdningskampanjer i de siste 50 år?

Ingen lærer hvorfor de skal gjøre ditt og datt i trafikken, de lærer bare at de skal. Det de ikke forstår av dette, det gjøres heller ikke, fordi de skjønner ikke konsekvensene.

Hva med f.eks de som kjører i tussmørket med mørke biler med parklys eller ikke lys i det hele tatt? Ikke rart det blir møteulykker da.

Vi gjør alle feil i trafikken, men det får da være måte på hvilken feil som skal gjøres også. Noe er "barnelærdom" så de fleste burde skjønne det selv, men mange eier ikke trafikkforståelse i det hele tatt.

Når de i tillegg aldri får noe opplæring senere så blir jo dette ekstra ille.

Mulig at opplæringen når du tar førerkort er bra nok, men det hjelper lite når de ikke blir fulgt opp senere.

Selvsagt vil ikke bedre opplæring og ikke minst oppfølging erstatte noen 4 felst vei.

Skrevet

I dei tider når eg tok "lappen" klaga sensorane på at dei nesten var redde og utrygge på elevane som sat bak rattet... :-))

Ja akkurat, og det som er enda verre er at de slipper disse ut i trafikken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...