Gjest prust Skrevet 23. august 2005 Skrevet 23. august 2005 Dette gjelder da ikke samtale med en tenåring - men det gjelder meg selv :-) Er 34 år, har fått tre barn, og vi har vel blitt enige om at vi setter en stopper for videre barneproduksjon her i familien nå. Jeg har brukt p-piller og minipiller de siste 14 årene. nå har jeg fått time hos legen til torsdag der jeg skal diskutere litt om videre form for prevensjon. Har ikke lyst til å fortsette med p-piller i det uendelige, kondomer fungerer dårlig for oss. Spiral høres nifst ut. Sannsynligvis kommer en av oss til å sterilisere oss en eller annen gang. Noen som har noen tips å komme med? 0 Siter
flisa Skrevet 23. august 2005 Skrevet 23. august 2005 Jeg vil VARMT anbefale hormonspiralen som du har i 5 år og som ikke gir deg det samme hormon"sjokket" som P-piller,- du minsker - eller mister blødningene helt og det er ingen plager! For ordens skyld: Jeg har brukt kobberspiral før -og det var for meg BARE pyton - smerter og blødninger. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 23. august 2005 Skrevet 23. august 2005 Hvorfor synes du spiral høres så nifst ut, da? Jeg er inne i mitt 5.år med hormonspiralen, og er veldig fornøyd. Ingen blødninger, lav hormondose, kun lokal virkning og det sikreste prevensjonsmiddelet på markedet. 0 Siter
Gjest javeldå Skrevet 23. august 2005 Skrevet 23. august 2005 Jeg har brukt kobberspiral i mer enn 10 år nå, og er bare fornøyd. Vanlig mens og ingen ubehag i det hele tatt. Merker ikke at den er der. 0 Siter
Lillemus Skrevet 23. august 2005 Skrevet 23. august 2005 Brukte hormonspiral i 1 1/2 år (i påvente av sterilisering) og var storfornøyd! Lette blødninger de 3 første mnd og deretter veldig sjeldent. Ingen hormonsvigninger, ingen pms, ingen vektøkning, lite påvirket sexlyst (i motsetning til på pillen!), ikke noe som måtte huskes hver dag - bare positivt for min del. 0 Siter
amber sun Skrevet 23. august 2005 Skrevet 23. august 2005 Jeg anbefaler også hormonspiralen. Den virker supert, ingen blødninger, ingen smerter, trenger ikke tenke på prevensjon i det hele tatt i 5 år. Ikke masse hormonelle bivirkninger siden hormondosen er liten og kun virker lokalt. Hvorfor syns du spiral er nifst? 0 Siter
Gjest papirtiger Skrevet 23. august 2005 Skrevet 23. august 2005 Jeg er strålende fornøyd med kobberspiral. Og for ordens skyld, det er slettes ikke uvanlig å få bivirkninger av hormonspiral, selv om denne virker lokalt. 0 Siter
Gjest lurulf Skrevet 23. august 2005 Skrevet 23. august 2005 Jeg ser at det er mange som skryter av hormonspiral her. Men for meg fungerte den dårlig siden den tok knekken på all sex-lyst. Og da hjelper det lite å slippe mens-blødninger... 0 Siter
Mirabell Skrevet 23. august 2005 Skrevet 23. august 2005 Som mange andre her skriver, anbefaler jeg å spørre om hormonspiral. Jeg er kjempefornøyd. Den er på resept, så du kan f.eks. be om en resept hos legen. Så kan du tenke på om du vil ha den før du evt. går og kjøper spiralen. (Nå du skal sette den inn, tar du med spiralen til en ny legetime. Det kan være vondt å sette inn, avh. av legen og om det er lenge siden fødsel.) 0 Siter
nilia Skrevet 23. august 2005 Skrevet 23. august 2005 Heisann! Her er en side med info. om div. prevensjon. Jeg vurderte implantat for et par år siden, men jeg kunne ikke få det. Det var så nytt den gangen at ingen på legesenteret hadde "lov" til å sette dette pga mangel på opplæring I dag tror jeg nok det er blitt mer vanlig. http://www.prevensjon.net/ 0 Siter
Gjest for det gjorde jeg! Skrevet 23. august 2005 Skrevet 23. august 2005 Jeg anbefaler også hormonspiralen. Den virker supert, ingen blødninger, ingen smerter, trenger ikke tenke på prevensjon i det hele tatt i 5 år. Ikke masse hormonelle bivirkninger siden hormondosen er liten og kun virker lokalt. Hvorfor syns du spiral er nifst? Kanskje hun leste historien din om innsettelsen av den? :-) 0 Siter
amber sun Skrevet 23. august 2005 Skrevet 23. august 2005 Kanskje hun leste historien din om innsettelsen av den? :-) oj...kanskje det var det som skremte henne ja. Men - jeg hadde gjort det igjen! Selv om det var jævlig, for det var verdt det! 0 Siter
flisa Skrevet 23. august 2005 Skrevet 23. august 2005 Jeg har brukt kobberspiral i mer enn 10 år nå, og er bare fornøyd. Vanlig mens og ingen ubehag i det hele tatt. Merker ikke at den er der. Tror du den er det da? - etter 10 år? :-) *blaut* 0 Siter
Gjest javeldå Skrevet 23. august 2005 Skrevet 23. august 2005 Tror du den er det da? - etter 10 år? :-) *blaut* Jepp,, den er der. Det vet jeg ;-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 23. august 2005 Skrevet 23. august 2005 Heisann! Her er en side med info. om div. prevensjon. Jeg vurderte implantat for et par år siden, men jeg kunne ikke få det. Det var så nytt den gangen at ingen på legesenteret hadde "lov" til å sette dette pga mangel på opplæring I dag tror jeg nok det er blitt mer vanlig. http://www.prevensjon.net/ På mitt legekontor var det ingen av legene som kunne å sette inn P-implantatet (Implanon) for snart ett år siden. Jeg ble da henvist til en privat gynekolog. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 23. august 2005 Skrevet 23. august 2005 Ser mange skryter av hormonspiralen, men det var ikke noe for meg... Tror nok de fleste er fornøyde med den, men jeg hadde blødninger i ni mnd etter spiralen ble satt inn. Dessuten følte jeg meg uggen og rar i kroppen, spesielt i underlivet og magen. Når jeg bestemte meg for å fjerne spiralen satt den fast! Jeg ble henvist til gynekolog på sykehuset og der fjerna de den heldigvis greit. Mannen min tenker å sterilisere seg, men siden han er bare 34 år gammel vil de helst ikke gjøre dette. Det er visst lettere å få det "godkjent" når man er over 35... 0 Siter
Gjest prust Skrevet 23. august 2005 Skrevet 23. august 2005 Jeg vil VARMT anbefale hormonspiralen som du har i 5 år og som ikke gir deg det samme hormon"sjokket" som P-piller,- du minsker - eller mister blødningene helt og det er ingen plager! For ordens skyld: Jeg har brukt kobberspiral før -og det var for meg BARE pyton - smerter og blødninger. Det høres jo deilig ut å slippe mensen da :-) har den nå, og det er noe herk! 0 Siter
Gjest prust Skrevet 23. august 2005 Skrevet 23. august 2005 Hvorfor synes du spiral høres så nifst ut, da? Jeg er inne i mitt 5.år med hormonspiralen, og er veldig fornøyd. Ingen blødninger, lav hormondose, kun lokal virkning og det sikreste prevensjonsmiddelet på markedet. Synes at det å ha et fremmedlegeme inni kroppen høres litt ekkelt ut... 0 Siter
Gjest prust Skrevet 23. august 2005 Skrevet 23. august 2005 Jeg har brukt kobberspiral i mer enn 10 år nå, og er bare fornøyd. Vanlig mens og ingen ubehag i det hele tatt. Merker ikke at den er der. Hmmm. Har hørt om folk som blør ekstremt med kobberspiral. Min mor glemte sin. Gynekologen fant den årevis etter at den skulle vært fjernet. Huff! 0 Siter
Gjest prust Skrevet 23. august 2005 Skrevet 23. august 2005 Brukte hormonspiral i 1 1/2 år (i påvente av sterilisering) og var storfornøyd! Lette blødninger de 3 første mnd og deretter veldig sjeldent. Ingen hormonsvigninger, ingen pms, ingen vektøkning, lite påvirket sexlyst (i motsetning til på pillen!), ikke noe som måtte huskes hver dag - bare positivt for min del. Det med dårligere sexlyst er et minus med de p-pillene jeg har brukt. Har brukt Yasmin og Trionetta. de tre gangene jeg har sluttet med dem for å bli gravid, har jeg merket øket sexlyst, men det kan jo selvfølgelig også ha sammenheng med at jeg ønsket å bli gravid... Det med å huske pillen hver kveld er ikke no problem - har gjort det nesten uten unntak i 14 år (minus graviditetene) :-) Men er hormoninnholdet lavere i hormonspiralen enn i p-pillene? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.