Gå til innhold

Tips til samtale om prevansjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg anbefaler også hormonspiralen. Den virker supert, ingen blødninger, ingen smerter, trenger ikke tenke på prevensjon i det hele tatt i 5 år. Ikke masse hormonelle bivirkninger siden hormondosen er liten og kun virker lokalt.

Hvorfor syns du spiral er nifst?

Synes det virker litt ekkelt å ha noe fysisk og ikke bare kjemisk, inni kroppen...

Jeg husker ikke at jeg leste om hvordan du opplevde å sette spiralen inn :-) Er ikke noe engstelig for det. Etter tre fødsler med diverse komplikasjoner og x antall GU'er gjør ikke det meg noe særlig. Husker en GU der legen skulle ta prøve fra livmora - den var VOND. Var småkvalm i flere timer etterpå :-(

Skrevet

Jeg er strålende fornøyd med kobberspiral.

Og for ordens skyld, det er slettes ikke uvanlig å få bivirkninger av hormonspiral, selv om denne virker lokalt.

Veldig oK å vite både pluss og minus med begge typer spiral :-)

Skrevet

Det med dårligere sexlyst er et minus med de p-pillene jeg har brukt. Har brukt Yasmin og Trionetta. de tre gangene jeg har sluttet med dem for å bli gravid, har jeg merket øket sexlyst, men det kan jo selvfølgelig også ha sammenheng med at jeg ønsket å bli gravid...

Det med å huske pillen hver kveld er ikke no problem - har gjort det nesten uten unntak i 14 år (minus graviditetene) :-)

Men er hormoninnholdet lavere i hormonspiralen enn i p-pillene?

Ja, hormonnivået er mye lavere og virker bare lokalt.

Sexlysten er på topp, og som sagt har jeg heller ikke mensen lenger. :)

Med kobberspiral fikk jeg blødninger til stadighet, og smerter i magen. Måtte fjerne den tilslutt.

Skrevet

Jeg ser at det er mange som skryter av hormonspiral her.

Men for meg fungerte den dårlig siden den tok knekken på all sex-lyst. Og da hjelper det lite å slippe mens-blødninger...

Enig i det. Det med egen sexlyst har faktisk mye å si når en har en mann med sexlyst :-)

Skrevet

Som mange andre her skriver, anbefaler jeg å spørre om hormonspiral. Jeg er kjempefornøyd. Den er på resept, så du kan f.eks. be om en resept hos legen. Så kan du tenke på om du vil ha den før du evt. går og kjøper spiralen. (Nå du skal sette den inn, tar du med spiralen til en ny legetime. Det kan være vondt å sette inn, avh. av legen og om det er lenge siden fødsel.)

Hva mener du med lenge siden siste fødsel? 17 måneder siden min siste. Betyr det bedre eller verre...?

Skrevet

Det med dårligere sexlyst er et minus med de p-pillene jeg har brukt. Har brukt Yasmin og Trionetta. de tre gangene jeg har sluttet med dem for å bli gravid, har jeg merket øket sexlyst, men det kan jo selvfølgelig også ha sammenheng med at jeg ønsket å bli gravid...

Det med å huske pillen hver kveld er ikke no problem - har gjort det nesten uten unntak i 14 år (minus graviditetene) :-)

Men er hormoninnholdet lavere i hormonspiralen enn i p-pillene?

Tror det er lavere, det avgis jo hormoner lokalt der de skal være med spiralen, ikke i magesekken for så å måtte transporteres rundt i kroppen liksom.

Skrevet

Heisann!

Her er en side med info. om div. prevensjon.

Jeg vurderte implantat for et par år siden, men jeg kunne ikke få det. Det var så nytt den gangen at ingen på legesenteret hadde "lov" til å sette dette pga mangel på opplæring :)

I dag tror jeg nok det er blitt mer vanlig.

http://www.prevensjon.net/

Takk for nyttig link.

Ser med gru at jeg skrev prevensjon med A - jeg som er SÅ pirkete på rettskriving!

Skrevet

Ser mange skryter av hormonspiralen, men det var ikke noe for meg... Tror nok de fleste er fornøyde med den, men jeg hadde blødninger i ni mnd etter spiralen ble satt inn. Dessuten følte jeg meg uggen og rar i kroppen, spesielt i underlivet og magen. Når jeg bestemte meg for å fjerne spiralen satt den fast! Jeg ble henvist til gynekolog på sykehuset og der fjerna de den heldigvis greit.

Mannen min tenker å sterilisere seg, men siden han er bare 34 år gammel vil de helst ikke gjøre dette. Det er visst lettere å få det "godkjent" når man er over 35...

Huff - det hørtes fælt ut, både med blødningen og at den satt fast.

Men jeg visste ikke at 34 år for en mann var for ungt.... Virker jo merkelig da. Min mann er bare 33, så da får han vel nok et argument til at vi "drøyer det" :-)

Det er mulig jeg skal ta en underlivsoperasjon, og da kan det være de kan sterilisere meg med det samme. Skal spørre legen om det på torsdag.

Ellers togli, jeg gikk jo glipp av deg i går. Grrrr! Men jeg hadde forsåvidt god grunn: var på friskis&Svettis trening for første gang etter nyttår :-)

Skrevet

Synes at det å ha et fremmedlegeme inni kroppen høres litt ekkelt ut...

Skjønner.

For meg var vurderingen enkel: Jeg likte ikke tanken på å stappe hormoner i pilleform inn i kroppen.

Hormonspiralen holder seg på ett sted, og ettersom de virker lokalt, trenger man adskillig mindre doser hormoner. Den avgir en dose som tilsvarer ca 1-2 p-piller i måneden, så vidt jeg husker.

Det er ulemper med alle prevensjonsmidler, dessverre. Man må bare finne det som passer en selv best.

Skrevet

Huff - det hørtes fælt ut, både med blødningen og at den satt fast.

Men jeg visste ikke at 34 år for en mann var for ungt.... Virker jo merkelig da. Min mann er bare 33, så da får han vel nok et argument til at vi "drøyer det" :-)

Det er mulig jeg skal ta en underlivsoperasjon, og da kan det være de kan sterilisere meg med det samme. Skal spørre legen om det på torsdag.

Ellers togli, jeg gikk jo glipp av deg i går. Grrrr! Men jeg hadde forsåvidt god grunn: var på friskis&Svettis trening for første gang etter nyttår :-)

Det varte ikke mer enn noen få minutter, så du gikk nok ikke glipp av så mye ;-)

Ang. sterilisering så er det jo mye dyrere for kvinner å sterilisere seg enn det er for menn. Jeg mener å ha hørt at hvis man steriliserer seg samtidig med keisersnitt, så slipper man å betale? Kanskje dette kan gjelde i ditt tilfelle med underlivsoperasjon også?

Selv synes jeg kanskje det er litt tidlig for en mann å sterilisere seg før man er 40, men mannen min mener bestemt at det ikke er noe problem. Heldigvis mener han at nå er det hans "tur". Jeg har tross alt vært gjennom tre fødsler og årevis med prevensjon ;-)

Skrevet

Hva mener du med lenge siden siste fødsel? 17 måneder siden min siste. Betyr det bedre eller verre...?

Jeg satte inn min ca. 3mnd etter fødsel, og jeg kjente ingen ting. (Bortsett fra menssmerter resten av dagen.) Tror at livmorhalsen er litt mykere/åpnere hvis det er kort tid siden fødsel. Tror særlig det kan være vondt hvis man ikke har født barn.

Skrevet

På mitt legekontor var det ingen av legene som kunne å sette inn P-implantatet (Implanon) for snart ett år siden. Jeg ble da henvist til en privat gynekolog.

Åh, så greie de var da! Jeg fikk bare beskjed om at jeg måtte velge noe annet, for implantat kunne jeg ikke få...!

Nå ammer jeg og skal snart begynne på minipillen. Så snart ammeperioden er over, så kommer jeg til å spørre etter implantatet igjen :)

Skrevet

Åh, så greie de var da! Jeg fikk bare beskjed om at jeg måtte velge noe annet, for implantat kunne jeg ikke få...!

Nå ammer jeg og skal snart begynne på minipillen. Så snart ammeperioden er over, så kommer jeg til å spørre etter implantatet igjen :)

Implantatet kan du også bruke når du ammer!

Jeg ammer fortsatt og har snart hatt implantatet i ett år. Må legge til at jeg har vært plaget av småblødninger, noe endel implantatbrukere får...

Skrevet

Implantatet kan du også bruke når du ammer!

Jeg ammer fortsatt og har snart hatt implantatet i ett år. Må legge til at jeg har vært plaget av småblødninger, noe endel implantatbrukere får...

Ok, det var fint å vite.

Jeg er helt sikkert en av dem som kommer til å plages med blødninger da. Har hatt blødninger med alle prevensjonsmidler jeg har prøvd (p-plaster, kobberspiral og yasmin) bortsett fra trinordiol (som jeg jo ikke kan bruke nå).

Er veldig spent på om jeg kommer til å reagere på minipillen. Det hadde jo vært typisk :)

Skrevet

Ok, det var fint å vite.

Jeg er helt sikkert en av dem som kommer til å plages med blødninger da. Har hatt blødninger med alle prevensjonsmidler jeg har prøvd (p-plaster, kobberspiral og yasmin) bortsett fra trinordiol (som jeg jo ikke kan bruke nå).

Er veldig spent på om jeg kommer til å reagere på minipillen. Det hadde jo vært typisk :)

eh, "bli plaget med blødninger" skulle det stå. Plages er vel helst dialekt ja...

Skrevet

Ok, det var fint å vite.

Da er nok ikke Implanon noe for deg vil jeg tro..

Håper det går bra med minipillen da!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...