Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest ettbarnsmor

Vet ikke om dette er riktig forum, men forsøker. Mannen min ble sterilisert for ti år siden. Han fikk et barn til etter det. Han husker ikke helt hvor lang tid det gikk etter sterilisasjonen, så det kan jo være at han fortsatt hadde sædceller igjen i kanalen? For noen år siden lurte han på om dette var datteren hans, og han tok en sædprøve på sykehuset. Han forstod ikke helt svaret han fikk, men meneer å huske at det stod at det var påvist sædceller der. (Han finner ikke dette papiret). Hvor stor tror du sannsynligheten er for at han kan få flere barn? Må han gjøre et nytt inngrep i såfall? Har du hørt om mislykkede steriliasjoner?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195340-kan-han-f%C3%A5-flere-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det _hender_ at sterilisering er mislykket i den betydning at mannen fortsatt er fruktbar etterpå. Han bør ta en ny sædprøve.

Er han steril, går det an å forsøke reversering, altså en ny operasjon for å gjøre ham fruktbar igjen. Jeg mener å ha lest et sted at det er ca. 25% sjanse for at dette lykkes.

Mette Moen, Gynekolog

Steriliseringsinngrep er ikke 100% vellykkede (feilraten er i promillestørrelse), og det kan danne seg ny kanal. Eneste måte å undersøke om han er fruktbar, er ved å få undersøkt en sædprøve. Legen kan mikroskopere og se etter sædceller, eller man kan henvise til spesial-laboratorium. Hvis det ikke har vært effektivt, må kan opereres på nytt på begges dier. Jeg vil tro at dere da slipper egenandel.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Gjest ettbarnsmor

Steriliseringsinngrep er ikke 100% vellykkede (feilraten er i promillestørrelse), og det kan danne seg ny kanal. Eneste måte å undersøke om han er fruktbar, er ved å få undersøkt en sædprøve. Legen kan mikroskopere og se etter sædceller, eller man kan henvise til spesial-laboratorium. Hvis det ikke har vært effektivt, må kan opereres på nytt på begges dier. Jeg vil tro at dere da slipper egenandel.

Jeg var visst ikke tydelig nok :-) Problemstillingen er at vi ønsker et barn til. Hvis han ikke er steril, tror du han har liten evne til å befrukte meg med denne nye kanalen?

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Hvis det er sædceller i sædvæsken skulle det være mulighet for befruktning. Bare en sædanalyse kan gi svar.

vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...