Gå til innhold

Hvis man bråbremser med sykkelen skal man da kunne tippe over?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hadde en ulykke på sykkelen idag. mobilen ringte og jeg bremset sykkelen i en nedoverbakke.hadde ikke spesielt stor fart. så ramler jeg forover og sykkelen tipper på hodet. Så der lå jeg og hadde en mobilsamtalen:). nesten til å flire av

Skal sykkelen være konstruert slik at man tipper over på denne måten?

Skrevet

Ting som er i bevegelse og som plutselig blir stoppet vil naturlig forsøke å fortsette å bevege seg. Hvis du låste forhjulet når du bremset, er det natulig at bakparten ville fortsette ned bakken :o)

Skrevet

*ler* Mrsomt

Var det noen der og tok bilde av deg?

Du skal vel nesten være glad at den tippet. Alternativet hadde vært levende prosjektil.

Gjest papirtiger
Skrevet

Du spør om sykkelen, men egentlig er dette fysikk :) Så ja, det kan fint skje.

Skrevet

Om du bruker forbremsen (bremser på forhjulet) ja.

Derfor er det som oftest lurest å bruke bakbremsen, evt. begge. ALDRI bare forbremsen.

Skrevet

Derfor er det som oftest lurest å bruke bakbremsen, evt. begge. ALDRI bare forbremsen.

har bare forbrems jeg, kanskje jeg er mer utsatt for dette da?

Skrevet

*ler* Mrsomt

Var det noen der og tok bilde av deg?

Du skal vel nesten være glad at den tippet. Alternativet hadde vært levende prosjektil.

ja det hadde vel blitt ukens blinkskudd i Se og hør:)

Så utrolig tåpelig, mobilen ringer og man blir så opptatt at man forsetter å prate selv om man ligger forslått på bakken:)

Skrevet

ja det hadde vel blitt ukens blinkskudd i Se og hør:)

Så utrolig tåpelig, mobilen ringer og man blir så opptatt at man forsetter å prate selv om man ligger forslått på bakken:)

En veldig viktig samtale kanskje?....

Blir nesten som på "fest" - alt går til h...og det første man spør etter er: "hvordan gikk det med flaska?".

*ler virkelig*

Skrevet

Selvsagt, se Cumbrias forklaring.

Men det var veldig merkelig at du ikke har noen brems på bakhjulet.

Mulig at man kan få ettermontert noe slikt, jeg aner ikke...

Skrevet

Selvsagt, se Cumbrias forklaring.

Men det var veldig merkelig at du ikke har noen brems på bakhjulet.

Mulig at man kan få ettermontert noe slikt, jeg aner ikke...

har iallefall fått en påminnelse om at jeg må kjøpe meg en sykkelhjelm. Hadde jeg vært virkelig uheldig og landet med hodet rett først kunne jeg risikert hodeskader og det som verre er.

Skrevet

En tråsykkel bør ha både forbrems og bakbrems, siden du får best effekt ved å bruke begge når du raskt må stoppe.

Avhengig av "vær og føreforhold" så vil det kunne variere vilken av de to bremsene som er best egnet å bruke - også når det gjelder dosering av begge samtidig.

Jeg tviler på om din sykkel kun er konstruert med forbrems?

Skrevet

En veldig viktig samtale kanskje?....

Blir nesten som på "fest" - alt går til h...og det første man spør etter er: "hvordan gikk det med flaska?".

*ler virkelig*

De ringte fra instituttet ang studieplass, og jeg bare MÅTTE ta den telefonen og trodde jeg klarte det greit samtidig som jeg skulle sykle. Men jeg skal iallefall aldri ha mobilen rundt halsen når jeg sykler lenger iallefall.

Skrevet

En tråsykkel bør ha både forbrems og bakbrems, siden du får best effekt ved å bruke begge når du raskt må stoppe.

Avhengig av "vær og føreforhold" så vil det kunne variere vilken av de to bremsene som er best egnet å bruke - også når det gjelder dosering av begge samtidig.

Jeg tviler på om din sykkel kun er konstruert med forbrems?

jepp det er den, en i hver ende av styret.

Skrevet

En i hver ende av styret - der begge går til forbremsen??

Da tror jeg du tar grundig feil:-)

Jeg vil sterkt misstenke at den ene går på forhjulet, og den andre på bakhjulet - selv om begge sitter på styret.

Det er vanlig på alle "moderne" sykler.

Skrevet

Jeg vil sterkt misstenke at den ene går på forhjulet, og den andre på bakhjulet - selv om begge sitter på styret.

håper du har rett der, og at det er jeg som er totalt inkompetent når det gjelder sykler, for hvis jeg har rett i dette så må jeg ha kjøpt katta i sekken!!

Skrevet

håper du har rett der, og at det er jeg som er totalt inkompetent når det gjelder sykler, for hvis jeg har rett i dette så må jeg ha kjøpt katta i sekken!!

Skrevet

Du får sjekke, men jeg blir svært overrasket om det ikke er riktig.

Skrevet

Selvsagt er det en i hver ende av styret. Altså en du bruker høyre hånd for å bremse med, og en med venstre.

Bakbrems i form av navbrems (slik at man kan trå pedalene bakover for å bremse) finnes bare på noen sykkelmodeller (oftest de med forholdsvis få gir).

Følg bare wire'ene fra styret, så ser du hvilken som går til forhjulet og hvilken som går bak til bakhjulet.

Og så legg deg på minnet hvilken som er bakbrems, og bruk denne mer enn forbremsen. I alle fall ikke bare forbremsen, som sagt. :-)

Skrevet

får unnskylde meg med at jeg har hatt en eldgammel sykkel i mange år og først nå har opplevd gleden med å sykle, så det er nok en del ting jeg ikke vet og burde visst om sykler

men jeg skal sjekke hvilken brems som er hvem

Skrevet

Det har igenting med sykkelens konstruksjon å gjøre, men med elementær fysikk (legeme, masse, bevegelse, kraft, retning). Eneste måten å unngå slikt på er å ha så høyt styre at det holder deg igjen :-) Evt. kan du holde deg godt fast og la hele sykkelen tippe rundt. (eller du kan holde deg fast og lene deg bakover, slik at du bare skreser med forhjulet)

"......................................"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...