Gå til innhold

Når begynner de å lære noe i 1.klasse?


Anbefalte innlegg

Den nye læreplanen kommer ikke før neste år. Da har det blitt regjeringsbytte og kanskje den blir stoppet likevel.

Vår skole har valgt å starte på den nye læreplanen allerede i år.

Den største forskjellen jeg merker i forhold til når eldstejenta startet for 5 år siden, er at de allerede første uka starter med bokstav og tallopplæring. I dag lærte de bokstaven L og på torsdag skal de jobbe med 1-tallet.

Da eldstejenta begynte i 1. klasse begynte de ikke med innlæring av bokstavene før på vårhalvåret.

Fortsetter under...

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Knotten

    8

  • morsan

    4

  • Lisabeth

    4

  • serendipity

    3

Mest aktive i denne tråden

Det blir etterhvert.

Nå de første ukene er det bånd som skal knyttes,barna skal føle seg trygge,bli kjent med alle de nye ansiktene,lære seg navn på hverandre.

Mange barn trenger litt tid for å tilpasse seg.

Skjønner at hun begynner å bli utålmodig ja!!

Litt ut i skoleåret så begynner de litt med bokstaver.

1 klasse er basert på mye leik!

så de blir ikke bomardert med lekser og fag.

Gjest Elextra

Nei, der er jeg dypt uenig med deg, altså!

Den første tida skal ungene sosialiseres. Du må huske på at enkelte unger aldri har satt sine bein i en barnehage, og trenger tid til å venne seg til skoledagen. For barnehagebarn vil dette som oftest gå raskere.

Så, etterhvert, kommer tall og bokstaver "lekende" inn.

Gi tål, 1. klasse er utrolig viktig, synes

Fordi det finnes enkelte unger som aldri har gått i barnehage, må hele klassen bruke lang tid på å lære å sosialisere?

Tradisjonell norsk skolepolitikk i et nøtteskall...

Hos oss begynte de med bokstavene etter høstferien. Før det drev de med lese- og skriveforberedende trening, bla. opptrening av finmotorikken. Vi så stor forskjell på han på de første ukene på skolen, men selv synes han ikke han lærte noe særlig. Jeg husker han gråt etter noen uker og sa vi måtte skaffe han en ny lærer for hun han hadde kunne jo ikke lære bort noen ting :-)

Men alle lærte å lese i 1. klasse.

Annonse

Fordi det finnes enkelte unger som aldri har gått i barnehage, må hele klassen bruke lang tid på å lære å sosialisere?

Tradisjonell norsk skolepolitikk i et nøtteskall...

Alle nye skolebarn trenger en del tid på å lære seg skolens kjøreregler. Det er utrolig viktig å lære å holde ro og orden i timene, ellers blir det helt umulig lære noe. Jeg synes ikke det er gammeldags å lære ungene å ta hensyn til andre.

Ungene lærer noe nytt hele tida. En del av skoledagen går med til sosialisering og å tilpasse seg overgangen fra barnehagebarn til skolebarn. De aller første dagene i første klasse må man regne med at dette tar ekstra mye tid. Barnet ditt og alle de andre må finne sin plass i klasserommet, slik at læringsmiljøet i løassen blir best mulig.

Jeg synes vi som foreldre har et visst ansvar for at ungene får et positivt læringsmiljø i klassen. Dersom vi går rundt med holdningen at ungene ikke lærer noe, tror jeg _ikke_ vi gir ungene noe godt utgangspunkt.

Barna lærer både bokstaver, tall, om natur og miljø, KRL, kunst og håndtverk, de syges og spiller, baker og leker i første klasse. De rekker bare ikke gjennom hele pensum på to dager ;o)

Veldig enig!

Det er mye som skal læres - og alt kan ikke måles på kvanitativt vis som antall tall eller bokstaver!

Man skal også lære seg hvordan hele "læresituasjonen" fungerer, rett og slett lære seg å være skolebarn!:-)

Jeg husker den aller første leksa som min nå 3. klassing fikk for to år siden - de skulle tegne noe om sommerferien sin.

Dette hadde han ikke lyst til - hvorfor kunne han ikke få tegne akkurat det han ville?

Og sett fra et "tegne-ståsted" så er det jo ikke noen forskjell på om han tegner sommer eller om han tegner romskip.

Men poenget med å begynne med denne leksa var jo at han skulle følge akkurat den oppgaven som ble gitt - og det er også læring! :-)

Her har jenta vært på skolen i 5 dager. Har lært bokstaven B. Så på ukeplan at ho skal lære 1-tallet i løpet av neste uke.

Tror de bruker mye tid på hvordan man skal omgås andre mennesker. (Mobbing m.m.)

Blir nok litt trått i starten frykter jeg. Vesla mi kan i hvertfall halve alfabetet og tall opp til 20.

1.trinn har fått to timer til i år og læring skal ha en vesentlig større plass enn tidligere, sa læreren til oss.

Blant annet skal de allerede i 1. klasse lære å lese og skrive. Tidligere lå det på 2.trinn.

Men når, ja...

En far spurte poden ved henting i dag; "Nå, har læreren lært deg noe i dag, da?" Poden;"Neeei....ikke noe særlig.."

Lærer;"Fortell Pappa om den fine sangen du har lært!"

Håper ikke det er betegnende for fortsettelsen, for jeg har også en som veldig gjerne vil lære masse NÅ!!!

"En far spurte poden ved henting i dag; "Nå, har læreren lært deg noe i dag, da?" Poden;"Neeei....ikke noe særlig.." Lærer;"Fortell Pappa om den fine sangen du har lært!""

Jeg synes det er feil av foreldrene å spørre slike spørsmål til en fersk førsteklassing! Klart barnet blir skuffet og ikke får innfridd sine forventninger når foreldrene har lagt opp til at her skal det læres MASSE!

Kanskje han både hadde lært å rekke opp hånden og vente på tur? *S*

Gjest Elextra

Alle nye skolebarn trenger en del tid på å lære seg skolens kjøreregler. Det er utrolig viktig å lære å holde ro og orden i timene, ellers blir det helt umulig lære noe. Jeg synes ikke det er gammeldags å lære ungene å ta hensyn til andre.

Det har du nok rett i. Men det synes også klart at mange småbarn har blitt desillusjonert og demotivert av at de må gå såpass lenge på skolen før de lærer noe av det de forventer.

"En far spurte poden ved henting i dag; "Nå, har læreren lært deg noe i dag, da?" Poden;"Neeei....ikke noe særlig.." Lærer;"Fortell Pappa om den fine sangen du har lært!""

Jeg synes det er feil av foreldrene å spørre slike spørsmål til en fersk førsteklassing! Klart barnet blir skuffet og ikke får innfridd sine forventninger når foreldrene har lagt opp til at her skal det læres MASSE!

Kanskje han både hadde lært å rekke opp hånden og vente på tur? *S*

Jepp, kunne ikke vært mer enig! Det vrenger seg i meg, men en får jo liksom ikek gjort annet enn å _ikke_ stille samme spørsmålet selv :)

Annonse

Det har du nok rett i. Men det synes også klart at mange småbarn har blitt desillusjonert og demotivert av at de må gå såpass lenge på skolen før de lærer noe av det de forventer.

Men hvorfor forventer barna så mye, da? Er det fordi foreldrene (og evt andre voksne) har snakket om at bare de begynner på skolen, så skal de lære ditt og datt?

Gjest Elextra

Men hvorfor forventer barna så mye, da? Er det fordi foreldrene (og evt andre voksne) har snakket om at bare de begynner på skolen, så skal de lære ditt og datt?

Godt spørsmål.

Ikke så rart at de venter på å lære å skrive og lese, fireåringen min gleder seg veldig til han kan det. Jeg lærer ham jo litt, men forteller ham at han skal lære det på skolen. Kanskje jeg burde presisere at han skal lære det i andre klasse ;).

Fordi det finnes enkelte unger som aldri har gått i barnehage, må hele klassen bruke lang tid på å lære å sosialisere?

Tradisjonell norsk skolepolitikk i et nøtteskall...

Det er ikke så tradisjonelt lenger!

På vår skole vil de, allerede fra 1.klasse, bruke mye tid på grupper som blir delt inn etter interesse og kunnskapsnivå.

De nye kravene fra myndighetene muliggjør en større satsning på tilrettelagt undervisning også for dem som kan mer enn snittet i et fag. Tidligere har alt dreid seg om å få med seg de svakere elevene, men vår lærers store glede var at det nå ble større rom for å ta ekstra hånd om de flinkeste.

De vil bruke tiden frem til høstferien med å bli kjent og sondere interesser og kunnskaper hos elevene. Deretter vil de bruke mer tid på selve grupperingene.

Dette synes jeg er interessant!

Gjest Elextra

Det er ikke så tradisjonelt lenger!

På vår skole vil de, allerede fra 1.klasse, bruke mye tid på grupper som blir delt inn etter interesse og kunnskapsnivå.

De nye kravene fra myndighetene muliggjør en større satsning på tilrettelagt undervisning også for dem som kan mer enn snittet i et fag. Tidligere har alt dreid seg om å få med seg de svakere elevene, men vår lærers store glede var at det nå ble større rom for å ta ekstra hånd om de flinkeste.

De vil bruke tiden frem til høstferien med å bli kjent og sondere interesser og kunnskaper hos elevene. Deretter vil de bruke mer tid på selve grupperingene.

Dette synes jeg er interessant!

Ja, dette høres lovende ut.

Godt spørsmål.

Ikke så rart at de venter på å lære å skrive og lese, fireåringen min gleder seg veldig til han kan det. Jeg lærer ham jo litt, men forteller ham at han skal lære det på skolen. Kanskje jeg burde presisere at han skal lære det i andre klasse ;).

Apropos leseopplæringen så er det nå sånn at barna skal lære å lese og skrive i 1. klasse.

Du har helt rett i at ungene ble desillusjonerte, og så viste det seg jo at leseferdigheten til en 9-åring faktisk var dårligere enn da de startet som 7-åringer på skolen!

Det er vel det som er tatt tak i nå, blant annet ved å utvide timetallet fra 1. klasse med to timer i uka.

På info-møtet vi var her om dagen, ble vi forklart at det fra i fjor av - og enda mer uttalt i år - skal det være vesentlig mer læring i 1.klasse og mye mindre lek/leke inn lærdom.

Det ser jeg også av timeplanen vi har fått utdelt. Det er en skikkelig timeplan, altså :)

Barnehagene tar seg av leseforberedende trening ved å organisere skolegrupper for 5-åringene.

Men hvorfor forventer barna så mye, da? Er det fordi foreldrene (og evt andre voksne) har snakket om at bare de begynner på skolen, så skal de lære ditt og datt?

Her er jeg helt enig med deg. Jeg har inntrykk av at dette er et mest foreldreproblem. I fjor snakket lærer om dette med foreldregruppa allerede første skoledag,. Det synes jeg var en god ide.

Selv om barnet vet at 2+5=7 er det viktig å øve på grunnbegrepene i matematikken. Dersom du ikke får mengdefølelse etc i kroppen, blir det fort vanskelig når oppgavene krever mer enn å pugge. Samme med språktrening. Å få følelse for språk, rytmer, bruk av ord og bokstaver er et viktig tillegg til det å knekke selve lesekoden.

Ungene våre er ikek veldig glad i å tegne

og fargelegge. Leksene i første klasse består mye av det, men da har vi tatt det som en trening på å gjøre lekser man ikke synes er veldig moro. Det er også viktig kunnskap å ha med seg; at man må jobbe med fag man ikke liker aller best på lik linje med det som er gøy.

Apropos leseopplæringen så er det nå sånn at barna skal lære å lese og skrive i 1. klasse.

Du har helt rett i at ungene ble desillusjonerte, og så viste det seg jo at leseferdigheten til en 9-åring faktisk var dårligere enn da de startet som 7-åringer på skolen!

Det er vel det som er tatt tak i nå, blant annet ved å utvide timetallet fra 1. klasse med to timer i uka.

På info-møtet vi var her om dagen, ble vi forklart at det fra i fjor av - og enda mer uttalt i år - skal det være vesentlig mer læring i 1.klasse og mye mindre lek/leke inn lærdom.

Det ser jeg også av timeplanen vi har fått utdelt. Det er en skikkelig timeplan, altså :)

Barnehagene tar seg av leseforberedende trening ved å organisere skolegrupper for 5-åringene.

"Barnehagene tar seg av leseforberedende trening ved å organisere skolegrupper for 5-åringene."

Men skolen kan ikke drope denne biten. Ikke så lenge det ikke er pliktig å gå i barnehage.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...