Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Halling
Skrevet

Det er sikkert en helt korrekt setning dersom man snakker til en prostituert!! *ondskapsfull latter*

Neida, spøk til side! ;-)

Selv har jeg blitt ledd av av norsk-amerikanere fordi jeg snakket om "queue" istedenfor "line". De mente jeg bare foretok en alt for direkte oversettelse av "kø". Men jeg flesket til og viste dem min engelske ordbok! ;-)

Men man bør også legge seg på sinnet at ikke alle innfødte sier og uttaler ting riktig heller, så man bør ikke blindt stile på at de innfødte sier det korrekt, noe vi har sett mange eksempler på i akkurat denne tråden.

Det var nettopp prostitusjon de tenkte på, grisene :-)

Det er ikke sikkert det som sies er korrekt, eller det som er korrekt sies. Slik er det mange steder i Norge og.

Jeg er mest oppgitt over en "bryggesjauer" av ei dame jeg kjenner som sier "morrrrarri" (mora di) enda, 20 år etter at hun flytta fra Lambertseter :-)

• Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

11

• Lillemus

7

• Katt-ja

6

• Aryane

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det var nettopp prostitusjon de tenkte på, grisene :-)

Det er ikke sikkert det som sies er korrekt, eller det som er korrekt sies. Slik er det mange steder i Norge og.

Jeg er mest oppgitt over en "bryggesjauer" av ei dame jeg kjenner som sier "morrrrarri" (mora di) enda, 20 år etter at hun flytta fra Lambertseter :-)

*S*

Men det hadde vært hakket verre om hun hadde sagt "mammaen din", da! ;-)

Heller harry en barnespråk! *S*

Gjest Halling
Skrevet

Er det riktig engelsk? Altså, jeg har jo hørt det mange ganger (særlig i australske filmer) - men jeg trodde det var slang,- sagt omvendt for å å være litt vittig?

Et annet eksempel er jo Willoch som sa "Good day" - og ble mobbet for det i årevis, selv om det var helt korrekt engelsk.

Legen her er opprinnelig "aussie" og sier "jaa" og "neii" på sitt språk i stedet for "yes" og "no". Hun vet ikke hvorfor det er slik.

Skrevet

åååh, kan jeg få være med?

Regissør og Ressigør!

Gud hjelpe meg, jeg blir helt tullete. Hva sier dere?

Jeg sier regissør fordi det skrives slik(hoho, håper jeg), men nesten over alt hører jeg folk si ressigør, enten det er på tv, radio, blant folk.

Ellers har jeg en venn som konsekvent snakker feil, for eksempel sier hun "Kotan"(kordan for oss bergensere) til hvordan, legimitasjon...argh.

Er du også bergenser? Trodde jeg var den enseste her inne

Skrevet

Det som irriterer meg grenseløst er når folk sier ekspresso til espresso.

Skrevet

Det som irriterer meg grenseløst er når folk sier ekspresso til espresso.

Ekspresso kunne kanskje bli et av våre nye ord, sammensatt av ekspress og espresso, altså "få hit kaffe'n i en flyende fart!!!!"

Og særlig om morgenen har jeg jo sansen for denslags krav! *he he*

Skrevet

Nesten like ille som at folk sier

baggUetter.... *fnatt*

Og for ikke å snakke om min kjære som kaller konfekten Sfinx for

- sniffniks -

:D

Gjest M.Angelica
Skrevet

*he he* I sommer overhørte jeg sønnen min si til en kompis på stranda at "det heter MANET, ikke magnet!"

He he..han skulle jeg ha truffet for noen år siden ;)

Gjest M.Angelica
Skrevet

Det er veldig mange som uttaler manet maneit. Det synes jeg er horribelt... Og så gjennom og mellom,da. Kaste en stein mellom vinduet f.eks. (Telemark)

Hehe..de versjonene der har jeg aldri hørt før =)

Gjest Halling
Skrevet

Nesten like ille som at folk sier

baggUetter.... *fnatt*

Og for ikke å snakke om min kjære som kaller konfekten Sfinx for

- sniffniks -

:D

En kollega kalte Respatex for "respapleks" så lenge jeg kan huske.

Skrevet

Knipse dem på fingrene du!

Jeg har nettop sluttet å si dekdektimen... Ellers prater jeg bedre enn jeg skriver - altså tilnærmet perfekt!

jeg sier dektektimen enda jeg, sånn bare for skøy :o)

Litt av barnet i seg må man få beholde...

Gjest kroppogsjel
Skrevet

og sensitive dokumenter skal markuleres.

Gjest Generalisering?
Skrevet

Det at noen begynte å si feil, og så har dette senere spredd seg slik at det har blitt en ting som mange gjør, er jo ikke det samme som å si at det er ens DIALEKT, da! ;-)

Man kan jo ikke skylde på dialekta når man ikke uttaler utenlandkse ord/navn korrekt! :-)

En annen sak er at det jo er lov å uttale ting "norsk", slik som at nordmenn sier Paris og ikke Pari. Men da burde man jo strengt tatt ha sagt påmm-es frit-es, og ikke påmm-fri! ;-)

"Hallo? Kven er du som kan seie kva som er feil og riktig uttale i fht språk og dialekt...? Nokon formell utdanning på området? Veldig uenig med deg her som du forstår.

Skrevet

"Hallo? Kven er du som kan seie kva som er feil og riktig uttale i fht språk og dialekt...? Nokon formell utdanning på området? Veldig uenig med deg her som du forstår.

*he he* Man trenger da ikke ha så fryktelig formell utdannelse på området for å si at det er forskjell på DIALEKT og FREMMEDSPRÅK! ;-)

Men der intet mer er å hente, har selv keiseren tapt sin rett, så hermed stopper jeg! ;-)

Hilsen en som OGSÅ snakker dialekt! *S*

Skrevet

Da bør du holde deg unna Trondheim, for der sier de fleste det :)

Vanskelig, siden jeg er født, oppvokst og bor akkurat der fremdeles:-) Skal nok klare å leve med det...

Gjest Mr. Pusten
Skrevet

Vanskelig, siden jeg er født, oppvokst og bor akkurat der fremdeles:-) Skal nok klare å leve med det...

Hehe, det er en del sånne uttrykk jeg ikke tenkte over da jeg bodde der selv (er fra Trondheim), men etter å ha bodd noen år i Oslo hører jeg det veldig godt og irriterer meg grønn over det :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...