Gå til innhold

mp3 og kapasitet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte en Sony mp3-spiller for en tid siden, passet på å kjøpe en med 512 Mb minne. Nå har jeg lagt inn 85 sanger og har fremdeles rundt 280 Mb igjen! Utrolig.

Skrevet

Har du rippet musikkfilene til mp3-format da, eller har du brukt Windows Media Player sine standard-innstillinger, med WMA-format?

Man kan også velge ulik kvalitet om man ripper til mp3, jo lavere filstørrelse, jo dårligere lydkvalitet, og om vendt. En gjennomsnittlig lang mp3-låt bør vel ligge på rundt 4 MB i filstørrelse. Dine filer er på 2,7 MB i snitt, hvis jeg ikke blingset for ille på tallene du oppga (gidder ikke gå tilbake for å sjekke nå).

Men wma-formatet gir mindre filstørrelse enn mp3 (forutsatt samme lydkvalitet), så enten har du litt vel små mp3-låter, eller så har du rippet til wma (ikke noe galt i det, så lenge mp3-spilleren din ikke er så sær på det). :-)

Skrevet

Har du rippet musikkfilene til mp3-format da, eller har du brukt Windows Media Player sine standard-innstillinger, med WMA-format?

Man kan også velge ulik kvalitet om man ripper til mp3, jo lavere filstørrelse, jo dårligere lydkvalitet, og om vendt. En gjennomsnittlig lang mp3-låt bør vel ligge på rundt 4 MB i filstørrelse. Dine filer er på 2,7 MB i snitt, hvis jeg ikke blingset for ille på tallene du oppga (gidder ikke gå tilbake for å sjekke nå).

Men wma-formatet gir mindre filstørrelse enn mp3 (forutsatt samme lydkvalitet), så enten har du litt vel små mp3-låter, eller så har du rippet til wma (ikke noe galt i det, så lenge mp3-spilleren din ikke er så sær på det). :-)

Både og. :o) De første 50 omtrent er i wma-format, resten i mp3. Tok litt tid før jeg fant ut av det der.

Skrevet

"En gjennomsnittlig lang mp3-låt bør vel ligge på rundt 4 MB i filstørrelse."

Faktisk bør den ligge på 2-3 ganger den størrelsen hvis den skal ha en skikkelig samplingsrate. Men rundt 4 er nok den vanligste størrelsen.

"...................................."

Skrevet

Faktisk bør den ligge på 2-3 ganger den størrelsen hvis den skal ha en skikkelig samplingsrate. Men rundt 4 er nok den vanligste størrelsen.

Mange av mine ligger nok på 8-12 MB etter jeg gjorde en liten endring i rippings-innstillingene.

Men med liten mp3-spiller ble det plass til litt vel få låter, så inntil videre blir det et OK kompromiss mellom lydkvalitet og filstørrelse om filene er på 4-5 MB sånn ca. :-)

Men det har kanskje noe med hvor kresen man er på lyd også?

Skrevet

Mange av mine ligger nok på 8-12 MB etter jeg gjorde en liten endring i rippings-innstillingene.

Men med liten mp3-spiller ble det plass til litt vel få låter, så inntil videre blir det et OK kompromiss mellom lydkvalitet og filstørrelse om filene er på 4-5 MB sånn ca. :-)

Men det har kanskje noe med hvor kresen man er på lyd også?

Det har i aller høyeste grad å gjøre med hvor kresen man er, ja :-)

For "normale folk" holder det med 4-5.

"....................................."

Skrevet

Bryter inn i tråden her jeg, hvis det er greit :o)

- En grei "tommelfing regel" er at ant. MB bør være minst like mye som ant. minutt sangen er på. Altså hvis en melodi er ca. 4 min. lang så bør mp3 filen være minst 4MB :) - Men som andre sier over her; jo større filen er desto bedre kvalitet på lyden.

Skrevet

Det har i aller høyeste grad å gjøre med hvor kresen man er, ja :-)

For "normale folk" holder det med 4-5.

"....................................."

Hm... Begynner å ane meg hvorfor jeg ikke har vært 100% fornøyd med lyden på spilleren min...

Nåja, det får duge så lenge! Kjøpte et par skikkelige øretelefoner forleden og det var som å komme til himmelen! Koss PortaPro.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...