Lillemus Skrevet 23. august 2005 Skrevet 23. august 2005 Kjøpte en Sony mp3-spiller for en tid siden, passet på å kjøpe en med 512 Mb minne. Nå har jeg lagt inn 85 sanger og har fremdeles rundt 280 Mb igjen! Utrolig. 0 Siter
Gemini Skrevet 23. august 2005 Skrevet 23. august 2005 Har du rippet musikkfilene til mp3-format da, eller har du brukt Windows Media Player sine standard-innstillinger, med WMA-format? Man kan også velge ulik kvalitet om man ripper til mp3, jo lavere filstørrelse, jo dårligere lydkvalitet, og om vendt. En gjennomsnittlig lang mp3-låt bør vel ligge på rundt 4 MB i filstørrelse. Dine filer er på 2,7 MB i snitt, hvis jeg ikke blingset for ille på tallene du oppga (gidder ikke gå tilbake for å sjekke nå). Men wma-formatet gir mindre filstørrelse enn mp3 (forutsatt samme lydkvalitet), så enten har du litt vel små mp3-låter, eller så har du rippet til wma (ikke noe galt i det, så lenge mp3-spilleren din ikke er så sær på det). :-) 0 Siter
Lillemus Skrevet 23. august 2005 Forfatter Skrevet 23. august 2005 Har du rippet musikkfilene til mp3-format da, eller har du brukt Windows Media Player sine standard-innstillinger, med WMA-format? Man kan også velge ulik kvalitet om man ripper til mp3, jo lavere filstørrelse, jo dårligere lydkvalitet, og om vendt. En gjennomsnittlig lang mp3-låt bør vel ligge på rundt 4 MB i filstørrelse. Dine filer er på 2,7 MB i snitt, hvis jeg ikke blingset for ille på tallene du oppga (gidder ikke gå tilbake for å sjekke nå). Men wma-formatet gir mindre filstørrelse enn mp3 (forutsatt samme lydkvalitet), så enten har du litt vel små mp3-låter, eller så har du rippet til wma (ikke noe galt i det, så lenge mp3-spilleren din ikke er så sær på det). :-) Både og. ) De første 50 omtrent er i wma-format, resten i mp3. Tok litt tid før jeg fant ut av det der. 0 Siter
Prozak Skrevet 23. august 2005 Skrevet 23. august 2005 Har du rippet musikkfilene til mp3-format da, eller har du brukt Windows Media Player sine standard-innstillinger, med WMA-format? Man kan også velge ulik kvalitet om man ripper til mp3, jo lavere filstørrelse, jo dårligere lydkvalitet, og om vendt. En gjennomsnittlig lang mp3-låt bør vel ligge på rundt 4 MB i filstørrelse. Dine filer er på 2,7 MB i snitt, hvis jeg ikke blingset for ille på tallene du oppga (gidder ikke gå tilbake for å sjekke nå). Men wma-formatet gir mindre filstørrelse enn mp3 (forutsatt samme lydkvalitet), så enten har du litt vel små mp3-låter, eller så har du rippet til wma (ikke noe galt i det, så lenge mp3-spilleren din ikke er så sær på det). :-) "En gjennomsnittlig lang mp3-låt bør vel ligge på rundt 4 MB i filstørrelse." Faktisk bør den ligge på 2-3 ganger den størrelsen hvis den skal ha en skikkelig samplingsrate. Men rundt 4 er nok den vanligste størrelsen. "...................................." 0 Siter
Gemini Skrevet 23. august 2005 Skrevet 23. august 2005 "En gjennomsnittlig lang mp3-låt bør vel ligge på rundt 4 MB i filstørrelse." Faktisk bør den ligge på 2-3 ganger den størrelsen hvis den skal ha en skikkelig samplingsrate. Men rundt 4 er nok den vanligste størrelsen. "...................................." Mange av mine ligger nok på 8-12 MB etter jeg gjorde en liten endring i rippings-innstillingene. Men med liten mp3-spiller ble det plass til litt vel få låter, så inntil videre blir det et OK kompromiss mellom lydkvalitet og filstørrelse om filene er på 4-5 MB sånn ca. :-) Men det har kanskje noe med hvor kresen man er på lyd også? 0 Siter
Prozak Skrevet 23. august 2005 Skrevet 23. august 2005 Mange av mine ligger nok på 8-12 MB etter jeg gjorde en liten endring i rippings-innstillingene. Men med liten mp3-spiller ble det plass til litt vel få låter, så inntil videre blir det et OK kompromiss mellom lydkvalitet og filstørrelse om filene er på 4-5 MB sånn ca. :-) Men det har kanskje noe med hvor kresen man er på lyd også? Det har i aller høyeste grad å gjøre med hvor kresen man er, ja :-) For "normale folk" holder det med 4-5. "....................................." 0 Siter
Gjest tjohoo Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 "En gjennomsnittlig lang mp3-låt bør vel ligge på rundt 4 MB i filstørrelse." Faktisk bør den ligge på 2-3 ganger den størrelsen hvis den skal ha en skikkelig samplingsrate. Men rundt 4 er nok den vanligste størrelsen. "...................................." Bryter inn i tråden her jeg, hvis det er greit ) - En grei "tommelfing regel" er at ant. MB bør være minst like mye som ant. minutt sangen er på. Altså hvis en melodi er ca. 4 min. lang så bør mp3 filen være minst 4MB - Men som andre sier over her; jo større filen er desto bedre kvalitet på lyden. 0 Siter
Lillemus Skrevet 24. august 2005 Forfatter Skrevet 24. august 2005 Det har i aller høyeste grad å gjøre med hvor kresen man er, ja :-) For "normale folk" holder det med 4-5. "....................................." Hm... Begynner å ane meg hvorfor jeg ikke har vært 100% fornøyd med lyden på spilleren min... Nåja, det får duge så lenge! Kjøpte et par skikkelige øretelefoner forleden og det var som å komme til himmelen! Koss PortaPro. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.