Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 25 år. Har gått på Yasmin i 2 år, og sluttet med disse i des-04. Har siden det hatt sykluser på 35-45 dager. De siste syklusene har vart 45 dager. Har prøvd å bli gravid siden mai, men har ikke lykkes. Leste et sted at hvis du har lengre sykluser enn 35 dager, så har man sannsynligvis ikke eggløsning?!Stemmer det???Føler jeg har kjent på kroppen at jeg har hatt eggløsning, men ble usikker da jeg leste dette. Hva er i tilfelle grunnen til at man ikke har eggløsning ved så lange sykluser?Er det p-pillene som har gjort syklusene så lange??

Håper jeg kan få litt grundige svar...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195451-manglende-eggl%C3%B8sning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

For det første, så er det ikke p-pille som har skylden, men den har skjult en mulig hormonforstyrrelse hos deg ved at den overtar ’styringen’ og innfører regelmessige blødninger (dog uten eggløsning).

Man kan godt ha eggløsning, selv om det går mer enn 35 dager imellom. Dere har nå forsøkt i 9 måneder så kanskje dere skulle henvises til gynekolog? Det er jo ofte ventetid, så det kan lett bli det ’obligatoriske året’ før dere kommer til.

En av de vanligste årsaker til ujevn eller sviktende eggløsning er tilstanden PCOS hvor det danner seg små cyster på eggstokkene, men uten eggløsning. Det kan også være unormalt stoffskifte hos deg og andre sjeldnere årsaker.

Vennlig hilsen Mette H Moen

For det første, så er det ikke p-pille som har skylden, men den har skjult en mulig hormonforstyrrelse hos deg ved at den overtar ’styringen’ og innfører regelmessige blødninger (dog uten eggløsning).

Man kan godt ha eggløsning, selv om det går mer enn 35 dager imellom. Dere har nå forsøkt i 9 måneder så kanskje dere skulle henvises til gynekolog? Det er jo ofte ventetid, så det kan lett bli det ’obligatoriske året’ før dere kommer til.

En av de vanligste årsaker til ujevn eller sviktende eggløsning er tilstanden PCOS hvor det danner seg små cyster på eggstokkene, men uten eggløsning. Det kan også være unormalt stoffskifte hos deg og andre sjeldnere årsaker.

hei..

Nå ble jeg veldig bekymret..Føler tydelig at jeg kjenner eggløsning ca. 14 dager før mens. Har ingen symptomer på PCOS utenom 45 dagers syklus. Kan det bare oppdages ved UL?Har flere ganger vært hos fastlegen min, hvor hun har sagt at alt har vært bra og at 45 dagers syklus ikke er så uvanlig.

Hvilke andre sjeldne hormonelle sykdommer kan det evt være?

nikoline80

Mette Moen, Gynekolog

hei..

Nå ble jeg veldig bekymret..Føler tydelig at jeg kjenner eggløsning ca. 14 dager før mens. Har ingen symptomer på PCOS utenom 45 dagers syklus. Kan det bare oppdages ved UL?Har flere ganger vært hos fastlegen min, hvor hun har sagt at alt har vært bra og at 45 dagers syklus ikke er så uvanlig.

Hvilke andre sjeldne hormonelle sykdommer kan det evt være?

nikoline80

Jeg foreslår at du gjennom en måned måler din temperatur hver dag. Etter eggløsning stiger den med et par streger som tegn på at du nå produserer progesteron, hormonet som dannes etter eggløsning. Nivået kan man måle mer nøyaktig ved en blodprøve, en uke før ventet menstruasjon, men med ujevne eggløsninger er det ikke så lett å ramme. Du kan bli gravid i en periode på seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen, altså før temperaturen stiger.

Hvis du sjeldne eggløsninger har du selvsagt færre sjanser for å bli gravid i løpet av et år.

Hvis det viser seg at eggløsning svikter, er det som regel lett å sette i gang med tabletter (pergotime).

Jeg foreslår at du gjennom en måned måler din temperatur hver dag. Etter eggløsning stiger den med et par streger som tegn på at du nå produserer progesteron, hormonet som dannes etter eggløsning. Nivået kan man måle mer nøyaktig ved en blodprøve, en uke før ventet menstruasjon, men med ujevne eggløsninger er det ikke så lett å ramme. Du kan bli gravid i en periode på seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen, altså før temperaturen stiger.

Hvis du sjeldne eggløsninger har du selvsagt færre sjanser for å bli gravid i løpet av et år.

Hvis det viser seg at eggløsning svikter, er det som regel lett å sette i gang med tabletter (pergotime).

hei igjen.

tusen takk for svar!det var kjempefint. jeg skal må temp daglig fra nå. du skrev til meg at det muligens var PCO eller andre stoffskiftesykdommer. jeg har ingen symptomer på hverken høyt eller lavt stoffskifte. har også tatt bl.pr som indikerer at jeg ikke har det. er det bare PCO som gjenstår da?må det være det?siden mensen bare kommer hver 45.dag??

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...