periskop Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Da jeg kjøpte ny Dell-maskin for vel et år siden, satte jeg mye inn på å få den levert med Windows på egen partisjon, slik at data ikke skulle gå tapt ved en eventuell formattering. Etter litt om og men, lovet Dell halvveis dette. Senere tilbød de i stedet å utstyre maskinen - uten tillegg i prisen - med hardisk type 120GB SATA RAID 1 Mirror (2x120GB 7200rpm), som de opplyste ville gi samme effekt som den ønskede partisjoneringen. Jeg aksepterte (dessverre) derfor denne løsningen. Uheldigvis har det nå oppstått visse problemer som ifølge Dell-support gjør at operativsystemet må reinnstalleres. Men nå sier de at a) forannevnte HD ikke forhindrer tap av data. Da jeg derfor luftet tanken om å kjøpe et Partition Magic-program for å foreta en partisjonering, var Dells svar at en slik partisjonering ville jeg ikke få til pga. den spesielle harddisken. Jeg frykter at Dell har rett i sitt utsagn a), dvs. at deres salgsavdeling har kommet med uriktige opplysninger. Når det gjelder utsagnet under , stiller jeg meg imidlertid litt tvilende. Kan HD-typen virkelig spille noen rolle her? Jeg ville være takknemlig for å få synspunkter fra dere på dette. 0 Siter
citoyen Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Det er ikke disken som er spesiell, men RAID-oppsettet. RAID kan være så mangt, du kan lese om de ulike oppsettene her: http://www.webopedia.com/TERM/R/RAID.html Dersom disken er satt opp i RAID 1 (speiling) skal du kunne formattere den ene disken og så speile dataene tilbake. Men dette kan du ikke gjøre helt rett fram, du må først stoppe speilingen slik at ikke også formatteringen speiles til den andre disken. Forlang å få snakke med noen hos Dell som vet hva de driver med for å få hjelp til dette. 0 Siter
periskop Skrevet 24. august 2005 Forfatter Skrevet 24. august 2005 Det er ikke disken som er spesiell, men RAID-oppsettet. RAID kan være så mangt, du kan lese om de ulike oppsettene her: http://www.webopedia.com/TERM/R/RAID.html Dersom disken er satt opp i RAID 1 (speiling) skal du kunne formattere den ene disken og så speile dataene tilbake. Men dette kan du ikke gjøre helt rett fram, du må først stoppe speilingen slik at ikke også formatteringen speiles til den andre disken. Forlang å få snakke med noen hos Dell som vet hva de driver med for å få hjelp til dette. Takk for hjelpen, jeg skal følge ditt råd. 0 Siter
periskop Skrevet 9. september 2005 Forfatter Skrevet 9. september 2005 Det er ikke disken som er spesiell, men RAID-oppsettet. RAID kan være så mangt, du kan lese om de ulike oppsettene her: http://www.webopedia.com/TERM/R/RAID.html Dersom disken er satt opp i RAID 1 (speiling) skal du kunne formattere den ene disken og så speile dataene tilbake. Men dette kan du ikke gjøre helt rett fram, du må først stoppe speilingen slik at ikke også formatteringen speiles til den andre disken. Forlang å få snakke med noen hos Dell som vet hva de driver med for å få hjelp til dette. Av forskjellige grunner har jeg ikke fått fulgt opp rådet ditt overfor Dell ennå. Magefølelsen sier meg imidlertid at de kanskje ikke har den ekspertisen som skal til i dette tilfellet. Om så er, hva mener du om Dells svar på mitt spørsmål om partisjonering? Se mitt første innlegg (hvis du har mer tid å avse til dette temaet da). 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.