Gå til innhold

Formattering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg kjøpte ny Dell-maskin for vel et år siden, satte jeg mye inn på å få den levert med Windows på egen partisjon, slik at data ikke skulle gå tapt ved en eventuell formattering. Etter litt om og men, lovet Dell halvveis dette. Senere tilbød de i stedet å utstyre maskinen - uten tillegg i prisen - med hardisk type 120GB SATA RAID 1 Mirror (2x120GB 7200rpm), som de opplyste ville gi samme effekt som den ønskede partisjoneringen. Jeg aksepterte (dessverre) derfor denne løsningen.

Uheldigvis har det nå oppstått visse problemer som ifølge Dell-support gjør at operativsystemet må reinnstalleres. Men nå sier de at

a) forannevnte HD ikke forhindrer tap av data.

Da jeg derfor luftet tanken om å kjøpe et Partition Magic-program for å foreta en partisjonering, var Dells svar at

B) en slik partisjonering ville jeg ikke få til pga. den spesielle harddisken.

Jeg frykter at Dell har rett i sitt utsagn a), dvs. at deres salgsavdeling har kommet med uriktige opplysninger.

Når det gjelder utsagnet under B), stiller jeg meg imidlertid litt tvilende. Kan HD-typen virkelig spille noen rolle her?

Jeg ville være takknemlig for å få synspunkter fra dere på dette.

Skrevet

Det er ikke disken som er spesiell, men RAID-oppsettet. RAID kan være så mangt, du kan lese om de ulike oppsettene her: http://www.webopedia.com/TERM/R/RAID.html

Dersom disken er satt opp i RAID 1 (speiling) skal du kunne formattere den ene disken og så speile dataene tilbake. Men dette kan du ikke gjøre helt rett fram, du må først stoppe speilingen slik at ikke også formatteringen speiles til den andre disken. Forlang å få snakke med noen hos Dell som vet hva de driver med for å få hjelp til dette.

Skrevet
  citoyen skrev (På 24.8.2005 den 8.30):

Det er ikke disken som er spesiell, men RAID-oppsettet. RAID kan være så mangt, du kan lese om de ulike oppsettene her: http://www.webopedia.com/TERM/R/RAID.html

Dersom disken er satt opp i RAID 1 (speiling) skal du kunne formattere den ene disken og så speile dataene tilbake. Men dette kan du ikke gjøre helt rett fram, du må først stoppe speilingen slik at ikke også formatteringen speiles til den andre disken. Forlang å få snakke med noen hos Dell som vet hva de driver med for å få hjelp til dette.

Takk for hjelpen, jeg skal følge ditt råd.

• 3 uker senere...
Skrevet
  citoyen skrev (På 24.8.2005 den 8.30):

Av forskjellige grunner har jeg ikke fått fulgt opp rådet ditt overfor Dell ennå. Magefølelsen sier meg imidlertid at de kanskje ikke har den ekspertisen som skal til i dette tilfellet. Om så er, hva mener du om Dells svar på mitt spørsmål om partisjonering? Se mitt første innlegg (hvis du har mer tid å avse til dette temaet da).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...