Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.nordlys.no/nyheter/article1708116.ece

Dette er et tydelig eksempel på en offentlig ansatt som ikke makter å se endringer uten å se bare problemer. Hvor i alledager får hun det fra at hun skal smøre maten?

Det finnes en betegnelse på sånne folk, det er utbrent. De bør finne seg noe helt annet å gjøre i stedet for å være bremsekloss for utviklingen.

Skrevet

Ledere som ikke ser muligheter eller løsninger, bare problemer, bør nok finne seg en annen jobb ja.

Gjest Printerikke
Skrevet

Enig!

Rektor har sikkert vært i den stillingen i alle år, og blir der sikkert til hun går av med pensjon. Slike folk tar drepen på nyutdannede, blomstrende og kreative lærere. Det er slike som forringer kvaliteten i skolen vår.

Det er derfor folk som har vært ansatt over lengre tid i en offentlig stilling burde blitt belønnet for å gå av tidlig, istedet for å bli sittende til de "mugner" av seg selv.

*s*

Gjest Må jo få lov å spørre
Skrevet

Hun stiller da bare et spørsmål om hvem som skal ordne med maten. Greit nok å få penger til selve maten, men den må jo tilberedes av noen.

Skrevet

Det er faktisk et relevant spørsmål. Det ville ikke vært ulikt enkelte andre stunts fra statens side om de ga midler til alt som trengs av varer, mens de later som om de ikke hører spørsmålet når skolene spør hvem som skal betale tilberednings- og serveringspersonalet.

".................................."

Skrevet

Rektoren stiller et utmerket spørsmål.

Skal vaktmesteren gjøre jobben? Lærerne? Rektor? Øvrig administrasjon?

Eller skal kommunene pålegge skolene nyansettelser for å ta seg av dette? Javisst, med :de: budsjettene...

Skrevet

Bra at det finnes offentlig ansatte som kan kritisere alt vrøvlet som serveres av sosialistene.

Økte bevilgninger må brukes på å forbedre kvaliteten i skolen, dvs undervisningen og det bygningsmessige. Ikke til å kjøpe og lage til mat.

Skrevet

Elevene kan vel smøre selv, iallfall ville jeg ha foretrukket det da jeg var skoleelev. Så kan de ta litt eller ikke smør...

fei1365380229
Skrevet

Vet ikke om jeg er helt enig i at hun er en surpomp jeg.

Hvem skal ordne med maten egentlig? I barnehagen hvor vi har barn sluttet de med smøremåltider fordi kommunen trakk tilbake tilskuddet til kjøkkenhjelpen og barnehageansatte burde vel heller se muligheter når det gjelder dette enn lærerne.

De kutter ut vaktmesteren på mange skoler fordi lærerne kan da gjøre mange ting av det de gjør :o(

De kutter ut vaskehjelpen for dette kan da elevene gjøre i samarbeid med lærerne :o(

Man har ikke budsjett til å sette inn vikarer når noen er på kurs derfor må foreldre steppe inn :o(

Hørte i en debatt at høyre (tror jeg) sa at man kunne ta i bruk frivillighet når det gjaldt matservering og det syns jeg blir helt bak mål :o(

Skrevet

Bra at det finnes offentlig ansatte som kan kritisere alt vrøvlet som serveres av sosialistene.

Økte bevilgninger må brukes på å forbedre kvaliteten i skolen, dvs undervisningen og det bygningsmessige. Ikke til å kjøpe og lage til mat.

Rektor kritiserer ikke, hun stiller et spørsmål som hun kunne svart på selv. Om hun bare hadde åpnet opp for litt kreativitet og nytenking.

Det er enkelt å skylde på sosialistene, når hun ikke greier å tenke sjæl. Forbedring av kvalitet kan også være å forbedre elevenes hverdag mht. sunt kosthold. Og det er helt klart et ansvar for skolen såvel som barnehagen.

Hvor pengene skal komme fra, det blir neste utfordring. Men at ungene selv kan smøre mat, det er ikke et dumt forslag. Det burde de kunne når de begynner på skolen. Tørrmat og pålegg, er det så mye arbeid da? Min unge lærer det allerede i barnehagen.

Ansvarsfraskrivelse fra skolens side, kaller jeg det.

*;-)*

Skrevet

Mange skoleelever ville gjøre det bedre på skolen dersom det ble innført slike skolemåltider - av den enkle grunn at hjernen trenger mat for å fungere, og altfor mange får ikke i seg nok mat (enten fordi de ikke har råd, eller fordi foreldrene ikke har tid til å gi dem det osv - kan være mange grunner til det). Da kan det jo hende at investeringen faktisk ikke blir en så stor utgift i sum når man ser alt under ett. Dessuten ville det være med på å utjevne en del av de sosiale forskjellene mellom skoleelevene (de forskjellene som en del ikke-sosialister helst fornekter at i det hele tatt finnes..)

Kunne forresten godt ha betalt litt på en matordning tilsvarende skolemelkordningen jeg, dersom det hadde hjulpet - det er ikke til å komme fra at maten smaker bedre når det er nyoppskåret brød og ferskt pålegg som står på bordet, enn når det er en matpakke med tørt brød og svett ost...

Skrevet

Hvem skal ordne med maten egentlig? I barnehagen hvor vi har barn sluttet de med smøremåltider fordi kommunen trakk tilbake tilskuddet til kjøkkenhjelpen og barnehageansatte burde vel heller se muligheter når det gjelder dette enn lærerne.

De kutter ut vaktmesteren på mange skoler fordi lærerne kan da gjøre mange ting av det de gjør :o(

De kutter ut vaskehjelpen for dette kan da elevene gjøre i samarbeid med lærerne :o(

Man har ikke budsjett til å sette inn vikarer når noen er på kurs derfor må foreldre steppe inn :o(

Hørte i en debatt at høyre (tror jeg) sa at man kunne ta i bruk frivillighet når det gjaldt matservering og det syns jeg blir helt bak mål :o(

Enda et ledd i planen med å få alle nordmenn på sosialhjelp slik at vi enten kan jobbe "frivillig" eller med oppmuntringspenger (20 kr dagen), og importere polakker til å ta over jobbene vi nordmenn anser oss som overutdannet til å ta (hvis det er noen igjen som ikke går på sosialhjelp da, siden alle stillinger er lagt ned og kan gjøres på "frivillig" basis).

Skrevet

En ting er å være imot skolematordning - det finnes sikkert like mange argumenter mot denne ordningen som det finnes argumenter for.

Men å vri det til at landets rektorer skal smøre maten til barna synes jeg er å starte diskusjonen på feil nivå. Snakker om å være navlebeskuende!

Skrevet

Elevene kan vel smøre selv, iallfall ville jeg ha foretrukket det da jeg var skoleelev. Så kan de ta litt eller ikke smør...

Det er jeg jammen enig i.

Hvordan skulle det bli om det en dag ble satt frem et brett med skiver med gulost og smør. Så likte ikke Per smør, og Lisa likte ikke ost, Lotte likte ikke så grovt brød mens mammaen til Hans heller ville at han skulle få grøvere brød enn det som ble satt frem...

Jeg foretrekker faktisk å smøre maten selv, jeg, for da klarer jeg å ha en viss balanse i kostholdsregnskapet :)

Gjest sussilei
Skrevet

Jeg synes nok hun uttaler seg litt "surpompete", men er enig med henne i at forslaget om skolemat er lite gjennomtenkt. Forslagene nedenfor om at ungene kan smøre maten selv, er jo velmente, men skolematordning inneholder mye mer enn bare "smøringen". Hva med innkjøp, servering, rydding osv osv - rett og slett praktisk gjennomføring av ordningen? Mange skoler har jo 3 - 500 elever - det blir litt av en jobb å organisere måltidet for dem, hvis det ikke kommer ferdige matpakker, eller kantintordning med egne ansatte.

Jeg er i alle fall i mot at lærerne skal bruke sin tid på å gjennomføre skolemåltidsordning. Det er de både overkvalifisert og feilkvalifisert for!

Jeg tror skolen ville blitt atskillig bedre dersom lærerene kunne bruke tida på det de faktisk kan - nemlig å undervise. I stedet for å bruker masse tid på barnas sosiale problemer, ren oppdragelse og nå til og med sørge for maten deres - fordi vi foreldre ikke makter/gidder å gjøre det selv! Skolematordning burde da jammen være unødvendig!!

Og merk - jeg er IKKE lærer!

Skrevet

Jeg synes nok hun uttaler seg litt "surpompete", men er enig med henne i at forslaget om skolemat er lite gjennomtenkt. Forslagene nedenfor om at ungene kan smøre maten selv, er jo velmente, men skolematordning inneholder mye mer enn bare "smøringen". Hva med innkjøp, servering, rydding osv osv - rett og slett praktisk gjennomføring av ordningen? Mange skoler har jo 3 - 500 elever - det blir litt av en jobb å organisere måltidet for dem, hvis det ikke kommer ferdige matpakker, eller kantintordning med egne ansatte.

Jeg er i alle fall i mot at lærerne skal bruke sin tid på å gjennomføre skolemåltidsordning. Det er de både overkvalifisert og feilkvalifisert for!

Jeg tror skolen ville blitt atskillig bedre dersom lærerene kunne bruke tida på det de faktisk kan - nemlig å undervise. I stedet for å bruker masse tid på barnas sosiale problemer, ren oppdragelse og nå til og med sørge for maten deres - fordi vi foreldre ikke makter/gidder å gjøre det selv! Skolematordning burde da jammen være unødvendig!!

Jeg håper jo at det skal bli flere assistentstillinger i skolen med dette. Det er behov for arbeidsplasser for de med lite eller ingen utdanning.

Skrevet

Det er jeg jammen enig i.

Hvordan skulle det bli om det en dag ble satt frem et brett med skiver med gulost og smør. Så likte ikke Per smør, og Lisa likte ikke ost, Lotte likte ikke så grovt brød mens mammaen til Hans heller ville at han skulle få grøvere brød enn det som ble satt frem...

Jeg foretrekker faktisk å smøre maten selv, jeg, for da klarer jeg å ha en viss balanse i kostholdsregnskapet :)

Der sier du noe. Med mine to kresepinner (må bare innrømme det) så hadde de vel gått hele dagen uten mat...

Skrevet

HEELT enig!

Gjest For eller mot skolemat?
Skrevet

Jeg har ikke klart å bestemme meg helt for hva jeg mener om skolemat, men jeg klarer i alle fall å se for meg hvordan det godt kan organiseres.

I hvert klasserom må det stå et kjøleskap og en liten oppvaskmaskin. I kjøleskapet må det være pålegg. Når matpausen starter - en matpause som må utvides til 1 time, noe som også er mulig når skoledagen blir lenger - har 2-3 elever ansvaret for å sette utover pålegget på et bord.

Så forsyner elevene seg, smører sin egen mat og setter bestikk og tallerken inn i maskina etter bruk. Ordenselevene har ansvaret for å rydde inn maten og sette på maskina når måltidet er over.

Innkjøp foretas pr. internett eller lokalt tilpassede løsninger. Maten blir kjørt til skolen og levert i poser fordelt på de forskjellige klasserom.

Det vil ikke ta veldig mange ukene å finne ut hvor stor mengde mat man må ha i uka. En lokal baker leverer brød daglig, frukt og grønt leveres av egnede leverandører.

Det er ikke mye jobb, så det kan ikke være der argumentet skal ligge.

Jeg har nok mindre tro på store kantineløsninger, der vil mange stikke seg bort.

Matpausen til barna må være inkludert i lærerens arbeidstid, slik at ungene faktisk er i klasserommet når det spises.

Selvfølgelig vil dette koste penger, men det gjør nå engang alt i samfunnet vårt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...