Gå til innhold

Mange religiøse, eller bare noen få høyrøstede?

Anbefalte innlegg

Gjest Halling
Skrevet

Er religion så viktig som det gis inntrykk av i media?

Eller har vi bare en liten gjeng som er forferdelig aktive og skriker høyt overalt?

På meg virker det som ikke en jævel kommer i kirken, og ikke en jævel jeg kjenner er kristen, men likevel skrives det så mye om religion.

Der jeg har vært i verden hvor jeg trodde det skulle være så mange, møter jeg bare moralister og konservative "kulturskruller", ikke religiøse. De maser bare om moral og ydmykhet for å få makt over andre og betvinge dem.

I flere tilfeller finner jeg også damer som skryter av at de har funnet en "kristen mann" som jeg mistenker å utgi seg for kristen for å komme i buksa på henne?

Senere viser det seg at den kristne mannen er en større drittsekk enn de som ikke utgir seg for noe. Det ser ut for meg som slike har overrepresentasjon av drittsekker. Vel, er han så lur at han bløffer, så følger sikkert flere dårlige egenskaper med på kjøpet.

Igjen vil jeg presisere at ordet "alle" ikke er nevnt.

Gjest Halling
Skrevet

Glemte:

Får man noen nye egenskaper når man blir religiøs, eller er det bare en "tilfukt" eller en måte å hevde seg på?

En som presiserer at hun er kristen, forlanger å sees annerledes på enn de som ikke er det, liksom en ny person. Det er litt underlig.

Noen hevder at de har fått nye egenskaper som psykolog eller terapeut, mens de bare er blitt kristne.

Når jeg hører noen si at de er kristne, så blir jeg mistenksom /vaktsom, hvorfor det?

Gjest Sålomon
Skrevet

Du har noen poeng.

Jeg tror imidlertid at det finnes drittsekker overalt, religion eller ikke. Det er bare det at det legges så mye mer merke til det når en prektig kristen(utad!) blir avslørt som en med mange svin på skogen.

Kristne er også bare mennesker, med de feil og mangler det innebærer.

Predikanten høvler gjerne over hele menigheta med tilbedende og siklende kvinnfolk, like mye som en vanlig(ikke-kristen) mann ville gjort med tilsvarende kvinnelig fan-club:)

Hvorfor tror du predikanter flytter så ofte på seg? de kaller det at de har fått et kall fra Gud, men sannheten er nok mer skitten enn som så!

Skrevet

Mye av det du skriver stemmer veldig godt, desverre.

Det er så mange overivrige, fordømmende, prektige, innsmigrende og arrogante kristne som ødelegger for oss vanlige som har et moderat forhold til kristendom.

Men jeg tror nok at veldig mange mennesker har som jeg - en tro på en gud - uten at man renner ned dørene i noe religiøst samfunn eller må kringkaste meningene sine eller tre de ned over hodet på andre.

Overkonservative kristne som striholder på meningene sine er noe av det mest irriterende og provoserende jeg vet om!

Gjest Halling
Skrevet

Du har noen poeng.

Jeg tror imidlertid at det finnes drittsekker overalt, religion eller ikke. Det er bare det at det legges så mye mer merke til det når en prektig kristen(utad!) blir avslørt som en med mange svin på skogen.

Kristne er også bare mennesker, med de feil og mangler det innebærer.

Predikanten høvler gjerne over hele menigheta med tilbedende og siklende kvinnfolk, like mye som en vanlig(ikke-kristen) mann ville gjort med tilsvarende kvinnelig fan-club:)

Hvorfor tror du predikanter flytter så ofte på seg? de kaller det at de har fått et kall fra Gud, men sannheten er nok mer skitten enn som så!

De stikker før de blir rulla i tjæere og fjør?

Gjest Halling
Skrevet

Mye av det du skriver stemmer veldig godt, desverre.

Det er så mange overivrige, fordømmende, prektige, innsmigrende og arrogante kristne som ødelegger for oss vanlige som har et moderat forhold til kristendom.

Men jeg tror nok at veldig mange mennesker har som jeg - en tro på en gud - uten at man renner ned dørene i noe religiøst samfunn eller må kringkaste meningene sine eller tre de ned over hodet på andre.

Overkonservative kristne som striholder på meningene sine er noe av det mest irriterende og provoserende jeg vet om!

Kristne samfunn er også det mest udemokratiske jeg vet om.

Skrevet

Kristne samfunn er også det mest udemokratiske jeg vet om.

Og, at kristne samfunn skal være så _tolerante_ er en stor vits! Det finnes ikke noe mere u-tolerant. Å fordømme folk er det første de gjør.

Det er synd slike folk skal være kristendommens ansikt utad.

Gjest Halling
Skrevet

Og, at kristne samfunn skal være så _tolerante_ er en stor vits! Det finnes ikke noe mere u-tolerant. Å fordømme folk er det første de gjør.

Det er synd slike folk skal være kristendommens ansikt utad.

En jente herfra kom fra kristen ungdomsleir med psykisk sammenbrudd.

Sammenbruddet ble sett på som et kall fra guden, og en naturlig reaksjon eller frelse. Hun skulle vært hos psykolog, ikke i en menighet.

Gjest Sålomon
Skrevet

De stikker før de blir rulla i tjæere og fjør?

Ja, sannsynligvis :)

Det brenner bokstavelig talt under føttene på dem...

Gjest Sålomon
Skrevet

En jente herfra kom fra kristen ungdomsleir med psykisk sammenbrudd.

Sammenbruddet ble sett på som et kall fra guden, og en naturlig reaksjon eller frelse. Hun skulle vært hos psykolog, ikke i en menighet.

Jeg synes det virker omvendt nå, at de erkekristne foreldrene har de mest utagerende og lettsindige ungdommene.

De er dypt kristne selv, men lar ungdommene sine drikke, røyke gå utfordrende kledd og være lettsindige.Først utpå med alt liksom!

Kansje de tror at de må igjennom dette før de kommer tilbake til menigheten?

Gjest Halling
Skrevet

Jeg synes det virker omvendt nå, at de erkekristne foreldrene har de mest utagerende og lettsindige ungdommene.

De er dypt kristne selv, men lar ungdommene sine drikke, røyke gå utfordrende kledd og være lettsindige.Først utpå med alt liksom!

Kansje de tror at de må igjennom dette før de kommer tilbake til menigheten?

Før var det slik det jeg så at foreldre sendte umulige unge på kristen folkehøyskole for å få dem på bedre tanker. Dermed ble "alle" umulige samlet der, og de ble enda mer umulige :-)

Gjest Sålomon
Skrevet

Før var det slik det jeg så at foreldre sendte umulige unge på kristen folkehøyskole for å få dem på bedre tanker. Dermed ble "alle" umulige samlet der, og de ble enda mer umulige :-)

Ja, akkurat! da fant de nok på mye artig faenskap sammen, mens foreldrene trodde de var DE englene;)

Jeg tror ikke det går an å stenge ungdommene ute fra den STORE STYGGE VERDEN, men du trenger ikke å være kristen for å ha lyst til det.

Så mye svineri og vold nå for tida, spesielt all dritten som har samla seg i Oslo.

Gjest Halling
Skrevet

Ja, akkurat! da fant de nok på mye artig faenskap sammen, mens foreldrene trodde de var DE englene;)

Jeg tror ikke det går an å stenge ungdommene ute fra den STORE STYGGE VERDEN, men du trenger ikke å være kristen for å ha lyst til det.

Så mye svineri og vold nå for tida, spesielt all dritten som har samla seg i Oslo.

Mange har flyttet ja.

Skrevet

Tror du har rett i at det ikke er så mange jævler som er rksitne... - men kanskje noen som ikke er det?

;-)

Gjest borger av et annet rike
Skrevet

Unnskyld meg, men veit du/dere egentlig hva kristendom er? Hva det bygger på? Hvem som er kjernen i kristendommen? Hva budskapet går ut på?

Hvis dere hadde visst det, hadde dere skjønt at kristne ikke kan være enige med verden i mange saker, men dog er det viktig at de innser at de lever i verden, at verden er et sted der livet skal leves, men kristne er borgere av et annet rike!

Nå kommer jeg helt sikkert til å få en haug med sarkastiske svar, men det ha'kke jeg tenkt å bry meg om! ;-)

M.v.h.

Gjest Halling
Skrevet

Unnskyld meg, men veit du/dere egentlig hva kristendom er? Hva det bygger på? Hvem som er kjernen i kristendommen? Hva budskapet går ut på?

Hvis dere hadde visst det, hadde dere skjønt at kristne ikke kan være enige med verden i mange saker, men dog er det viktig at de innser at de lever i verden, at verden er et sted der livet skal leves, men kristne er borgere av et annet rike!

Nå kommer jeg helt sikkert til å få en haug med sarkastiske svar, men det ha'kke jeg tenkt å bry meg om! ;-)

M.v.h.

Jeg er ikke kristen, men føler meg velplassert, harmonisk og møter velvilje fra nesten alle.

De problemer jeg har kan ikke løses av religion, men av rå handlekraft.

Gjest borger av et annet rike
Skrevet

Jeg er ikke kristen, men føler meg velplassert, harmonisk og møter velvilje fra nesten alle.

De problemer jeg har kan ikke løses av religion, men av rå handlekraft.

Møter du like mye velvilje i r.l.med de holdningene der??

Hm...

;-)

Gjest Halling
Skrevet

Møter du like mye velvilje i r.l.med de holdningene der??

Hm...

;-)

Ikke hos alle, men det er naturlig. En overgriper vil nok føle sterk motvilje når jeg tar tak i øra på'n, men det følger liksom med.

Når det bebatteres vil jeg si min mening, men jeg løper ikke rundt og maser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...