Gå til innhold

desi.no ble for drøy kost?

Anbefalte innlegg

Gjest Halling
Skrevet

Absolutt enig at det er drøyt, men så absolutt til stede og virkelig.

Gjest Moderator
Skrevet

Det finnes ulike måter å reise debatt om fenomener på. Tråder som startes for primært å kunne snakke nedsettende om muslimer, ønsker vi ikke å gi rom for i våre fora.

Gjest konsekvent ?
Skrevet

Det finnes ulike måter å reise debatt om fenomener på. Tråder som startes for primært å kunne snakke nedsettende om muslimer, ønsker vi ikke å gi rom for i våre fora.

Kun nedsettende om muslimer ? Hva da med andre livssyn ?

Se f.sks. tåden

Mange religiøse, eller bare noen få høyrøstede? - Halling (2005.08.24 15:28)

Etter min mening nokså støtende stigmatisering. Får vil oppleve konskvent håndtering av DOLs regler ?

Gjest Halling
Skrevet

Da får desi ta seg av alt absurd nedsettende om vantro og kvinner, uimotsagt?

Vi rakka skikkelig ned på kristne og deres kultur her,

men DET er OK?

Det er en svært betenkelig holdning og kalles kulturrelativisme, svært utbredt i dette landet og begynner å bli litt plagsomt.

Gjest Halling
Skrevet

Se f.sks. tåden

Etter min mening nokså støtende stigmatisering. Får vil oppleve konskvent håndtering av DOLs regler ?

Bra!

Sånn skal det være.

Skrevet

men DET er OK?

Det er en svært betenkelig holdning og kalles kulturrelativisme, svært utbredt i dette landet og begynner å bli litt plagsomt.

*blander meg*

Men omvendt kan muslimer si hvor stygge og nedsettende ting de vil om "oss og våre kvinner"(og sine egne kvinner også for den saks skyld), der finnes det ingen lovparagraf som regulerer eller forbyr.

Jeg synes det burde vært ulovlig å drive slike sider som desi-siden, for en syk propaganda, like frastøtende som rasisme jo!Det krenker menneskerettighetene og likestillingsloven.

Gjest Halling
Skrevet

*blander meg*

Men omvendt kan muslimer si hvor stygge og nedsettende ting de vil om "oss og våre kvinner"(og sine egne kvinner også for den saks skyld), der finnes det ingen lovparagraf som regulerer eller forbyr.

Jeg synes det burde vært ulovlig å drive slike sider som desi-siden, for en syk propaganda, like frastøtende som rasisme jo!Det krenker menneskerettighetene og likestillingsloven.

Jeg er mest opptatt av konsekvensene: et stinkende kvinnesyn som faktisk går ut over kvinnene i meget stor grad. Et åpent og uttalt hat mot vantro som er svært urovekkende.

Noen kristne har også dette hatet mot annerledestenkende, og det er ikke mye tiltalende.

Jehovas vitner har en holdning overfor vantro som også er usympatisk, men de har skjerpa seg kraftig i medias lys.

Scientologikirken fikk så øra flagra i flere land, og har skjerpa seg.

Homofilidebatten i Norge har stoppa kjeften på en del fordomsfulle inngrodde knarker som vi ikke har bruk for meningen til. Og de har fått oppdatert kunnskapene sine ganske kraftig.

Det nytter.

Jeg skrev kristeninnlegget bare for å se om noen ville komme med kulturrelatisvisme. Til slutt skjedde det.

En felle, javel.

Gjest Moderator
Skrevet

men DET er OK?

Hvis vi sammenligner anntatt antall tråder startet for å snakke nedsettende om hhv. muslimer og kristne her det siste halve året, så er det ingen tvil om hva som har overvekt. Trådene startes også gjerne av de samme brukerne, og vi forbeholder oss vår rett til å fjerne tråder vi ikke anser som ønskelige.

Vi leser langt fra alt som postes på doktoronline, så det at noe ikke slettes betyr ikke at vi anser det som ok.

Gjest konsekvent ?
Skrevet

Se f.sks. tåden

Kritikk mot mennesker som sprer hat, bør man ta alvorlig. Det er _ikke_ forhold til slik ekstremisme jeg vil kritisere deg for.

For det er _lang_ vei fra kritikk av et relativt lite antall ekstremister (religiøse og politiske) til det du gjør. Mye av skrivingen din går ut på å mane frem fiendebilder av mennesker du ikke kan fordra: religiøse, både muslimer og kristne. Jeg påstår du i tillegg til kritikk av ekstremisme (naturlig, berettiget) også trekker frem usanne/forvridde forestillinger (helt uberettiget) mot fredelige mennesker med et annet livssyn enn du selv har. Men uansett kan umulig noen få lite positive tilfeller du selv påstår å ha opplevd, være representativt for 2 milliard kristne mennesker. For de aller fleste mennesker, enten de er religiøse eller ikke, er fredelige gode mennesker.

I tråden Mange religiøse, eller bare noen få høyrøstede? - Halling (2005.08.24 15:28)

klarte du virkelig å få liret av deg forakt for kristne og fordømme dem. Gjorde det godt ? Du fikk i det minste demonstrert ekstra tydelig din egen holdning. Og den vil jeg ikke skryte av. Du må tåle at mennesker med et annet livssyn enn deg vil leve annerledes enn deg og bruke sine demokratiske rettigheter. Det tar du ikke skade av.

Gjest konsekvent ?
Skrevet

Bra!

Sånn skal det være.

Kritikk mot mennesker som sprer hat, bør man ta alvorlig. Det er _ikke_ forhold til slik ekstremisme jeg vil kritisere deg for.

For det er _lang_ vei fra kritikk av et relativt lite antall ekstremister (religiøse og politiske) til det du gjør. Mye av skrivingen din går ut på å mane frem fiendebilder av mennesker du ikke kan fordra: religiøse, både muslimer og kristne. Jeg påstår du i tillegg til kritikk av ekstremisme (naturlig, berettiget) også trekker frem usanne/forvridde forestillinger (helt uberettiget) mot fredelige mennesker med et annet livssyn enn du selv har. Men uansett kan umulig noen få lite positive tilfeller du selv påstår å ha opplevd, være representativt for 2 milliard kristne mennesker. For de aller fleste mennesker, enten de er religiøse eller ikke, er fredelige gode mennesker.

I tråden Mange religiøse, eller bare noen få høyrøstede? - Halling (2005.08.24 15:28) klarte du virkelig å få liret av deg forakt for kristne og fordømme dem. Gjorde det godt ? Du fikk i det minste demonstrert ekstra tydelig din egen holdning. Og den vil jeg ikke skryte av. Du må tåle at mennesker med et annet livssyn enn deg vil leve annerledes enn deg og bruke sine demokratiske rettigheter. Det tar du ikke skade av.

Gjest Halling
Skrevet

I tråden Mange religiøse, eller bare noen få høyrøstede? - Halling (2005.08.24 15:28) klarte du virkelig å få liret av deg forakt for kristne og fordømme dem. Gjorde det godt ? Du fikk i det minste demonstrert ekstra tydelig din egen holdning. Og den vil jeg ikke skryte av. Du må tåle at mennesker med et annet livssyn enn deg vil leve annerledes enn deg og bruke sine demokratiske rettigheter. Det tar du ikke skade av.

Kritikk må alle tåle, og de som har en anstendig adferd, men tilfeldigvis samme religion trenger ikke forsvare ekstremister av den grunn, eller føle seg truffet eller stille opp som martyrer eller "ofre" for kritikken som ikke er myntet på dem. Hvis de stiller opp som martyrer for ekstremister, så sår det mistnke om sympati for ekstremisme.

HVIS de skal føle noe, må det være avsky, og engasjement for å stoppe det. De som best kan stoppe det er de som kjenner og forstår. Men de som kjenner og forstår vil ofte ikke motarbeide ekstremisme, kanskje fordi de er som alle oss andre: feige som høns. De har ikke støre ansvar, men større MULIGHET FOR Å STOPPE DET.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...