frosken Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Det er vel egentlig synd at foreldre lar 14 åringer få kjøpe så kostbare bukser? Det er nesten bare hjemmeboende tenåringer som har råd til bukser i den prisklassen, og de får et ganske pussig forhold til penger og verdier. Jeg sitter og lurer på om jeg nesten synes det er uetisk å være med på å støtte en trend som gjør at ungdom velger så dyre klær... 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Jeg liker unger som forhandler ) Likevel vil jeg si at det er galskap med så dyre bukser. Det finnes fine bukser som er billigere også. Jeg er også sær på bukser men har aldri betalt så mye. Jeg finner tilslutt en som passer til normal pris. Si det til henne du, og det hjelper ikke det spor;) Skal vi få en skikk på dette, tror jeg nesten vi må flytte herifra. Men ihvertfall er hun ikke så kravstor som noen av sine venninner. Jeg snakket med noen foredre i går, og det var krav om solbriller til over 1000-lappen og den slags. Hæææ, tenk det! Solbriller til over 1000, når du er 14 år??? Jeg spurte datteren min hva slags briller det kunne være og hun nevnte et par merker (husker ikke hva det var), men det synes til og med hun var galskap;) Hun har spesielt en venninne som får det hun peker på.Veske til 2-3000 og slikt. Helt sant. Jeg tror moren er litt nervøs av seg, og tror at hun greier å få et bedre forhold til barna på denne måten. Huff, jeg synes så synd på henne. Den eldste datteren har 5 prikker på rullebladet allerede i en alder av 16 år, og nå prøver hun å kjøpe ungene med å være "snill" Men akk, så misfortått. Hun var selv borti narkotika som ung, og er livredd for at ungene skal føle seg utafor og havne på kjøret. Stakkars henne skjønner jo ikke at det bare er hennes døtre som får så mye. Det blir visst verre og verre iflg. datteren min. Den søte og koselige jenta, men så synd at hun skal ødelegges på den måten. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 1400 kroner!! Var det en designbukse eller? Tror nesten ikke jeg har vært i en butikk hvor jeg har sett en bukse til 1400 kroner. Ta deg en tur i Bogstadveien, så skal du få se. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Det er vel egentlig synd at foreldre lar 14 åringer få kjøpe så kostbare bukser? Det er nesten bare hjemmeboende tenåringer som har råd til bukser i den prisklassen, og de får et ganske pussig forhold til penger og verdier. Jeg sitter og lurer på om jeg nesten synes det er uetisk å være med på å støtte en trend som gjør at ungdom velger så dyre klær... Jeg er ikke uenig, men det er to ganger i året da. Forrige gang var vel før jul. Hun har billige joggebukser og knebukser også. Bare dongeribukser hun er sinnsykt kresen på. 0 Siter
Gjest Hildegard B. Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 1400 kroner!! Var det en designbukse eller? Tror nesten ikke jeg har vært i en butikk hvor jeg har sett en bukse til 1400 kroner. *dåne* Kjøper ikke så dyre selskapsklær til meg selv engang! Ingen andre kjøper til meg heller. Selv om jeg tar husarbeidet hele året... :0( 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Ta deg en tur i Bogstadveien, så skal du få se. Mannen min kjøpte klær der når det var salg før, men det er lenge siden. Han syns Gant, Lacoste osv. er alt for gammelmodig for han ) Selv trives jeg godt på Exit, Vera Moda, Lindex, Cubus osv. Eller ikke godt da for jeg hater å handle ) 0 Siter
Gjest finnes det Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 1400 kroner!! Var det en designbukse eller? Tror nesten ikke jeg har vært i en butikk hvor jeg har sett en bukse til 1400 kroner. Designerbukse? Trenger ikke være det. Finnes da diesel bukser og Fornarina opp i den prisen, men jeg hadde aldri kjøpt en slik selv. Har betalt 1000 for FOrnarina ja, fordi jeg har problemer med å finne bukse som passer,men jeg går aldri mer opp i pris enn det altså. Det er _mange_ fjortenåringer som kjøper så dyre bukser,men det er jo noen som lar de gjøre det også da! 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Mannen min kjøpte klær der når det var salg før, men det er lenge siden. Han syns Gant, Lacoste osv. er alt for gammelmodig for han ) Selv trives jeg godt på Exit, Vera Moda, Lindex, Cubus osv. Eller ikke godt da for jeg hater å handle ) Da går du på de samme butikkene som meg. Men så er jeg ei jornær jente fra landet;) Jeg tror ungdommene her lever i sin egen verden. Vi prøver å holde igjen så godt vi kan, og tro meg, hun er ikke bortskjemt i forhold til hva som er vanlig her. Tror vi bor på feil sted. 0 Siter
damedame Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Registrerer at folk dåner omkring deg når du forteller om prisen på buksa. Synes ikke det er så ille pris, iom at jenta tydeligvis er veldig bevisst på hva hun vil ha, at hun jobber for det og at hun ikke i tillegg bruker mytji peng på bukser ellers. ...og til slutt må jeg si at det jo er likegyldig hva _vi_ mener om det. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Designerbukse? Trenger ikke være det. Finnes da diesel bukser og Fornarina opp i den prisen, men jeg hadde aldri kjøpt en slik selv. Har betalt 1000 for FOrnarina ja, fordi jeg har problemer med å finne bukse som passer,men jeg går aldri mer opp i pris enn det altså. Det er _mange_ fjortenåringer som kjøper så dyre bukser,men det er jo noen som lar de gjøre det også da! Det er egentlig hennes problem også å finne bukser som passer. Hun er så tynn, og buksa skal helst være pølseskinn. 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Si det til henne du, og det hjelper ikke det spor;) Skal vi få en skikk på dette, tror jeg nesten vi må flytte herifra. Men ihvertfall er hun ikke så kravstor som noen av sine venninner. Jeg snakket med noen foredre i går, og det var krav om solbriller til over 1000-lappen og den slags. Hæææ, tenk det! Solbriller til over 1000, når du er 14 år??? Jeg spurte datteren min hva slags briller det kunne være og hun nevnte et par merker (husker ikke hva det var), men det synes til og med hun var galskap;) Hun har spesielt en venninne som får det hun peker på.Veske til 2-3000 og slikt. Helt sant. Jeg tror moren er litt nervøs av seg, og tror at hun greier å få et bedre forhold til barna på denne måten. Huff, jeg synes så synd på henne. Den eldste datteren har 5 prikker på rullebladet allerede i en alder av 16 år, og nå prøver hun å kjøpe ungene med å være "snill" Men akk, så misfortått. Hun var selv borti narkotika som ung, og er livredd for at ungene skal føle seg utafor og havne på kjøret. Stakkars henne skjønner jo ikke at det bare er hennes døtre som får så mye. Det blir visst verre og verre iflg. datteren min. Den søte og koselige jenta, men så synd at hun skal ødelegges på den måten. Jeg er så imot dette kjøpepresset som gjerne foreldre legger på ungene, og da selvfølgelig andres unger. Har noen venner som bare kjøper merkeklær til ungene for at de ikke skal mobbes. Unger som får det de peker på blir bortskjemte krek som regel. De får ikke noe styring over økonomi i det hele tatt, har selv en sånn venninne, når pengene er slutt (hun er over 30 år) så er det bare å spørre pappa for de kule skoene MÅ hun jo bare ha. Har ikke fått så gamle barn som deg enda så jeg vet jo ikke hvordan det blir, men jeg tror nok ikke jeg kommer til å betale en bukse til 1400 kroner nei, da får de bruke bursdagspenger eller tjene pengene selv. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Registrerer at folk dåner omkring deg når du forteller om prisen på buksa. Synes ikke det er så ille pris, iom at jenta tydeligvis er veldig bevisst på hva hun vil ha, at hun jobber for det og at hun ikke i tillegg bruker mytji peng på bukser ellers. ...og til slutt må jeg si at det jo er likegyldig hva _vi_ mener om det. Ja, det er likegyldig hva andre mener, men jeg er enig med dem. Det er jo ille å kjøpe dyrere klær til henne enn til meg selv. Vi holder igjen så godt vi kan, men det er vanskelig når det kommer til bukser. 0 Siter
damedame Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Ja, det er likegyldig hva andre mener, men jeg er enig med dem. Det er jo ille å kjøpe dyrere klær til henne enn til meg selv. Vi holder igjen så godt vi kan, men det er vanskelig når det kommer til bukser. Når det bare gjelder bukser, så ville jeg - tror jeg - om det var mitt barn, la det være ok. Men, det er jo i tråd med hvordan jeg tenker selv: Kjøper få, anvendelige klær som jeg er FORNØYD med. Kjøper dermed sjelden og ikke noe jeg er halvfornøyd med. Så får det heller koste noe der og da, mens totalsummen i løpet av et år nok ikke blir mer enn hos dem som kjøper billigere og oftere. 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Da går du på de samme butikkene som meg. Men så er jeg ei jornær jente fra landet;) Jeg tror ungdommene her lever i sin egen verden. Vi prøver å holde igjen så godt vi kan, og tro meg, hun er ikke bortskjemt i forhold til hva som er vanlig her. Tror vi bor på feil sted. Dere bor nok på feil sted ja ), trist egentlig at man skal dømmes etter hva man har på seg. Diskuterte dette med dyre klær på barseltreff for 8 år siden og jeg må si at jeg er sjokkert over holdningen til enkelte foreldre. Det kom fram (før barnet var 1/2 år) at det var viktig at barnet ikke skulle bli mobbet derfor skulle de få merkeklær når de ble eldre, selvom det var rådyrt ), det verste var at de aller fleste av mødrene der var helt enige i det. Hvis buksen til 1400 kroner var et engangstilfelle og den på en måte var spart opp til så er det vel kanskje greit, men det er jo de som bare har dyre klær og sko og det er egentlig de jeg reagerer på. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Jeg er så imot dette kjøpepresset som gjerne foreldre legger på ungene, og da selvfølgelig andres unger. Har noen venner som bare kjøper merkeklær til ungene for at de ikke skal mobbes. Unger som får det de peker på blir bortskjemte krek som regel. De får ikke noe styring over økonomi i det hele tatt, har selv en sånn venninne, når pengene er slutt (hun er over 30 år) så er det bare å spørre pappa for de kule skoene MÅ hun jo bare ha. Har ikke fått så gamle barn som deg enda så jeg vet jo ikke hvordan det blir, men jeg tror nok ikke jeg kommer til å betale en bukse til 1400 kroner nei, da får de bruke bursdagspenger eller tjene pengene selv. Husker jeg sa det samme, men det er ikke så lett. Forøvrig er jeg enig med deg. 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Husker jeg sa det samme, men det er ikke så lett. Forøvrig er jeg enig med deg. Du gav henne vel ikke akkurat kortet og sa at det ikke var aktuelt å komme tilbake med en bukse til under 1300 kroner heller kanskje ) 0 Siter
damedame Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Jeg er så imot dette kjøpepresset som gjerne foreldre legger på ungene, og da selvfølgelig andres unger. Har noen venner som bare kjøper merkeklær til ungene for at de ikke skal mobbes. Unger som får det de peker på blir bortskjemte krek som regel. De får ikke noe styring over økonomi i det hele tatt, har selv en sånn venninne, når pengene er slutt (hun er over 30 år) så er det bare å spørre pappa for de kule skoene MÅ hun jo bare ha. Har ikke fått så gamle barn som deg enda så jeg vet jo ikke hvordan det blir, men jeg tror nok ikke jeg kommer til å betale en bukse til 1400 kroner nei, da får de bruke bursdagspenger eller tjene pengene selv. Tror reklamen og den aggressive markedsføring har mye mer påvirkning på den store hop av barn, enn foreldre som utsetter dem for dette (for å døyve sitt eget selvværd eller dårlige samvittighet). 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Dere bor nok på feil sted ja ), trist egentlig at man skal dømmes etter hva man har på seg. Diskuterte dette med dyre klær på barseltreff for 8 år siden og jeg må si at jeg er sjokkert over holdningen til enkelte foreldre. Det kom fram (før barnet var 1/2 år) at det var viktig at barnet ikke skulle bli mobbet derfor skulle de få merkeklær når de ble eldre, selvom det var rådyrt ), det verste var at de aller fleste av mødrene der var helt enige i det. Hvis buksen til 1400 kroner var et engangstilfelle og den på en måte var spart opp til så er det vel kanskje greit, men det er jo de som bare har dyre klær og sko og det er egentlig de jeg reagerer på. Det var ikke slik på barneskolen. Ingen var opptatt av merkeklær da. Så jeg tror det mer er ungene selv som legger et press på forldrene når de starter på ungdomskolen. Og når det gjelder klær er det kun bukser, hun er så kresen på. Overdeler er hun mest opptatt av at skal se kult ut, ikke prisen eller merke. Hun finner ofte klær i skapet mitt som liker. Dessuten koster fritidsaktivitene hennes såpass mye, så hun vet at vi ikke kan prioritere dyre merkeklær. Jeg har aldri bekymret meg for mobbing. Hun er så sosial. Det er litt rart. Får man for mye nye og dyre ting, har jeg inntrykk av at det ikke er "fasiten" som skal til for å bli populær heller. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Du gav henne vel ikke akkurat kortet og sa at det ikke var aktuelt å komme tilbake med en bukse til under 1300 kroner heller kanskje ) Først var jeg med henne på mange forskjellige butikker, og så på MANGE bukser.Alle var svindyre. Så ja, vi ble enige om en maxpris.Og hun kom ikke tilbake med den dyreste buksa. 0 Siter
Lillemus Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Jeg har aldri kjøpt en så dyr bukse noengang. 1400kroner? Syns det er dyrt når jeg må ut med 600kroner for ei bukse, jeg. Helst vil jeg ha dem til 4-500. Lurer på om jeg ikke betalte 299,- på B-young for mine? Og jeg er kjempefornøyd med dem! Men nå trengs en utskifting ja... Til samme modell tenker jeg. ) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.