Dorthe Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Si det til henne du, og det hjelper ikke det spor;) Skal vi få en skikk på dette, tror jeg nesten vi må flytte herifra. Men ihvertfall er hun ikke så kravstor som noen av sine venninner. Jeg snakket med noen foredre i går, og det var krav om solbriller til over 1000-lappen og den slags. Hæææ, tenk det! Solbriller til over 1000, når du er 14 år??? Jeg spurte datteren min hva slags briller det kunne være og hun nevnte et par merker (husker ikke hva det var), men det synes til og med hun var galskap;) Hun har spesielt en venninne som får det hun peker på.Veske til 2-3000 og slikt. Helt sant. Jeg tror moren er litt nervøs av seg, og tror at hun greier å få et bedre forhold til barna på denne måten. Huff, jeg synes så synd på henne. Den eldste datteren har 5 prikker på rullebladet allerede i en alder av 16 år, og nå prøver hun å kjøpe ungene med å være "snill" Men akk, så misfortått. Hun var selv borti narkotika som ung, og er livredd for at ungene skal føle seg utafor og havne på kjøret. Stakkars henne skjønner jo ikke at det bare er hennes døtre som får så mye. Det blir visst verre og verre iflg. datteren min. Den søte og koselige jenta, men så synd at hun skal ødelegges på den måten. Jeg blir noen gang så takknemlig for at ungene mine ikke har vokst opp slik, selv om de ikke er perfekte og har vokst med en mor med altfor dårlig råd. Jeg blir helt svett av slike ting, ungene har en slik tremenning som tror at alt kan kjøpes og kjæresten til dattera mi på 20 har vaskehjelp???? Helt utrolig spør du meg. 0 Siter
bb71 Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 *dåne* Kjøper ikke så dyre selskapsklær til meg selv engang! Ingen andre kjøper til meg heller. Selv om jeg tar husarbeidet hele året... :0( Du kan vel gi deg selv ukepenger? Sett opp en liste på kjøleskap med alle oppgavene dine, så har du en kollonne med hvor mye penger du får for å gjøre dette, så har du en kollonne der du krysser av om du har gjort det! Knallgod idè, hadde jeg gjort mer husarbeid hadde jeg søren meg gjort det der! En tier for å vaske doen f.eks. 0 Siter
frosken Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Tror reklamen og den aggressive markedsføring har mye mer påvirkning på den store hop av barn, enn foreldre som utsetter dem for dette (for å døyve sitt eget selvværd eller dårlige samvittighet). Men inntil de tjener penger selv, så er det foreldrene som gjør det mulig for dem å følge slike trender blant ungdom. 0 Siter
frosken Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Ja, det er likegyldig hva andre mener, men jeg er enig med dem. Det er jo ille å kjøpe dyrere klær til henne enn til meg selv. Vi holder igjen så godt vi kan, men det er vanskelig når det kommer til bukser. De påvirkes utrolig sterkt av hva jevnaldrende mener er bra. Ingen tvil om at det å ha de rette klærne fortsatt er medvirkende både til å bli ansett som kul og til å føle seg kul... 0 Siter
laban Skrevet 24. august 2005 Skrevet 24. august 2005 Er det? Jeg tror hun blir påvirket av venninner;( Altså, selv jeg vet at Bogstadveien er byens omtrent dyreste handlegate. Selv om jeg er på lista over landets minst motebevisste. Det raker ikke meg hva dere gjør med pengene deres, men det er selvsagt ikke sånn at alle dongeribukser unntatt de fra H & M koster firesifret. Og du - det er like slitsomt å handle med tenåringsjenter fra den andre siden av elva. Den delen av stresshistorien kjenner jeg meget godt til. Forrige gang datteren min skulle ha meg med til byen for å se etter dongeribukse, kom jeg kjempesur hjem. Hun har fremdeles ingen dongeribukse... 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 25. august 2005 Skrevet 25. august 2005 Jeg blir noen gang så takknemlig for at ungene mine ikke har vokst opp slik, selv om de ikke er perfekte og har vokst med en mor med altfor dårlig råd. Jeg blir helt svett av slike ting, ungene har en slik tremenning som tror at alt kan kjøpes og kjæresten til dattera mi på 20 har vaskehjelp???? Helt utrolig spør du meg. Men her tror de ihvertfall ikke at alt kan kjøpes;) 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 25. august 2005 Skrevet 25. august 2005 Jeg blir noen gang så takknemlig for at ungene mine ikke har vokst opp slik, selv om de ikke er perfekte og har vokst med en mor med altfor dårlig råd. Jeg blir helt svett av slike ting, ungene har en slik tremenning som tror at alt kan kjøpes og kjæresten til dattera mi på 20 har vaskehjelp???? Helt utrolig spør du meg. Men vi kjøper ihvertfall ikke I-pod til henne. Hun må greie seg med en billi mp3-spiller til ca 300 kr. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 25. august 2005 Skrevet 25. august 2005 De påvirkes utrolig sterkt av hva jevnaldrende mener er bra. Ingen tvil om at det å ha de rette klærne fortsatt er medvirkende både til å bli ansett som kul og til å føle seg kul... Ja, men overdriver man, blir ikke det ansett som kult heller. De er ikke dumme disse tenåringene, og de har andre verdier også. Det er ikke kult å bare bry seg om klær, det er ikke kult å drikke og det er ikke kult å røyke. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 25. august 2005 Skrevet 25. august 2005 Altså, selv jeg vet at Bogstadveien er byens omtrent dyreste handlegate. Selv om jeg er på lista over landets minst motebevisste. Det raker ikke meg hva dere gjør med pengene deres, men det er selvsagt ikke sånn at alle dongeribukser unntatt de fra H & M koster firesifret. Og du - det er like slitsomt å handle med tenåringsjenter fra den andre siden av elva. Den delen av stresshistorien kjenner jeg meget godt til. Forrige gang datteren min skulle ha meg med til byen for å se etter dongeribukse, kom jeg kjempesur hjem. Hun har fremdeles ingen dongeribukse... Det var da voldsomt hvor dere regagerer på grunn av en dongeribukse her da;o) Egentlig har jeg god samvittighet. Jeg vet hun ikke er bortskjemt, og jeg synes hun er flink til å jobbe for pengene og hun jobber hardt for å gjøre det bra på skolen. Hun er kjempeflink med lillesøster og sitter barnevakt uten å mukke. Hun lagde faktisk nesten hele busdagselskapet for henne også. Det er ikke slik at hun får lagt ting rett i fanget. Faktisk, så synes jeg hun fortjente den buksa nå, når jeg tenker meg om. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 25. august 2005 Skrevet 25. august 2005 Si det til henne du, og det hjelper ikke det spor;) Skal vi få en skikk på dette, tror jeg nesten vi må flytte herifra. Men ihvertfall er hun ikke så kravstor som noen av sine venninner. Jeg snakket med noen foredre i går, og det var krav om solbriller til over 1000-lappen og den slags. Hæææ, tenk det! Solbriller til over 1000, når du er 14 år??? Jeg spurte datteren min hva slags briller det kunne være og hun nevnte et par merker (husker ikke hva det var), men det synes til og med hun var galskap;) Hun har spesielt en venninne som får det hun peker på.Veske til 2-3000 og slikt. Helt sant. Jeg tror moren er litt nervøs av seg, og tror at hun greier å få et bedre forhold til barna på denne måten. Huff, jeg synes så synd på henne. Den eldste datteren har 5 prikker på rullebladet allerede i en alder av 16 år, og nå prøver hun å kjøpe ungene med å være "snill" Men akk, så misfortått. Hun var selv borti narkotika som ung, og er livredd for at ungene skal føle seg utafor og havne på kjøret. Stakkars henne skjønner jo ikke at det bare er hennes døtre som får så mye. Det blir visst verre og verre iflg. datteren min. Den søte og koselige jenta, men så synd at hun skal ødelegges på den måten. Jeg tror unga dine vokser opp på feil side av by'n! 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 25. august 2005 Skrevet 25. august 2005 Altså, selv jeg vet at Bogstadveien er byens omtrent dyreste handlegate. Selv om jeg er på lista over landets minst motebevisste. Det raker ikke meg hva dere gjør med pengene deres, men det er selvsagt ikke sånn at alle dongeribukser unntatt de fra H & M koster firesifret. Og du - det er like slitsomt å handle med tenåringsjenter fra den andre siden av elva. Den delen av stresshistorien kjenner jeg meget godt til. Forrige gang datteren min skulle ha meg med til byen for å se etter dongeribukse, kom jeg kjempesur hjem. Hun har fremdeles ingen dongeribukse... Jeg har da ikke sagt at stresset er mindre på den andre siden av elva;) 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 25. august 2005 Skrevet 25. august 2005 Jeg tror unga dine vokser opp på feil side av by'n! Å, nå begynner jeg å bli lei av å forsvare meg;) Ja, de gjør nok det når det gjelder krav om klær og den slags. Når det gjelder mye annet, så tror jeg det kan diskuteres. Men både jeg og mannen min er vokst opp på landet, og vi har hele tiden vært veldig bevisst på dette, at ungene ikke skal ødelegges. De skal vokse opp å vite at penger må det jobbes for. 0 Siter
annegunn Skrevet 25. august 2005 Skrevet 25. august 2005 Jeg tror unga dine vokser opp på feil side av by'n! Ja, for solbriller til over tusen kroner er det ingen på riktig side av byen som kjøper seg.... Spøk til side; jeg er stygt redd det ikke er så mye bedre her.... 0 Siter
morsan Skrevet 25. august 2005 Skrevet 25. august 2005 Dere bor nok på feil sted ja ), trist egentlig at man skal dømmes etter hva man har på seg. Diskuterte dette med dyre klær på barseltreff for 8 år siden og jeg må si at jeg er sjokkert over holdningen til enkelte foreldre. Det kom fram (før barnet var 1/2 år) at det var viktig at barnet ikke skulle bli mobbet derfor skulle de få merkeklær når de ble eldre, selvom det var rådyrt ), det verste var at de aller fleste av mødrene der var helt enige i det. Hvis buksen til 1400 kroner var et engangstilfelle og den på en måte var spart opp til så er det vel kanskje greit, men det er jo de som bare har dyre klær og sko og det er egentlig de jeg reagerer på. Apropos barselgrupper: En i min gruppe brukte 1500 kroner på å kjøpe juelantrekk til sin halvt år gamla baby!!! Tør ikke tenke på hva slags klesbudsjett de har hatt opp igjennom åra! ;-) 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 25. august 2005 Skrevet 25. august 2005 Ja, for solbriller til over tusen kroner er det ingen på riktig side av byen som kjøper seg.... Spøk til side; jeg er stygt redd det ikke er så mye bedre her.... Det er forskjell på voksne og unger! Jge hadde da aldri kjøpt sånne solbriller til datra mi! 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 25. august 2005 Skrevet 25. august 2005 Å, nå begynner jeg å bli lei av å forsvare meg;) Ja, de gjør nok det når det gjelder krav om klær og den slags. Når det gjelder mye annet, så tror jeg det kan diskuteres. Men både jeg og mannen min er vokst opp på landet, og vi har hele tiden vært veldig bevisst på dette, at ungene ikke skal ødelegges. De skal vokse opp å vite at penger må det jobbes for. Det siste tror jeg er veldig viktig. Jeg er glad det er lenge til datra mi er fjortiss! 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 25. august 2005 Skrevet 25. august 2005 Ja, for solbriller til over tusen kroner er det ingen på riktig side av byen som kjøper seg.... Spøk til side; jeg er stygt redd det ikke er så mye bedre her.... Duh... Den turen til Manchester, vettu... Du har ikke lust til å ta med noen klær til unga med hjem? Fra Next og Monsoon, hvis du tror du er i nærheten av de butikkene...? 0 Siter
annegunn Skrevet 25. august 2005 Skrevet 25. august 2005 Duh... Den turen til Manchester, vettu... Du har ikke lust til å ta med noen klær til unga med hjem? Fra Next og Monsoon, hvis du tror du er i nærheten av de butikkene...? Next står allerede på lista... Sender du meg en mail? 0 Siter
Lillemus Skrevet 25. august 2005 Skrevet 25. august 2005 Apropos barselgrupper: En i min gruppe brukte 1500 kroner på å kjøpe juelantrekk til sin halvt år gamla baby!!! Tør ikke tenke på hva slags klesbudsjett de har hatt opp igjennom åra! ;-) Hadde hun fortalt meg det er jeg redd jeg ikke hadde klart å holde kjeft.... Makan til sløsing! 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 25. august 2005 Skrevet 25. august 2005 Apropos barselgrupper: En i min gruppe brukte 1500 kroner på å kjøpe juelantrekk til sin halvt år gamla baby!!! Tør ikke tenke på hva slags klesbudsjett de har hatt opp igjennom åra! ;-) Jeg reagerer faktisk på hvor merkebevisst småbarnsforeldre er her inne på Dol. Jeg har ikke filla peiling på alle merkene som nevnes inne på småbarnsforum. Til fireåringen handler jeg bare på H&M, noen ganger har jeg til og med handlet på Fretex. De har masse fint der. 11-åringen fikk nye klær til skolestart nå, og de ble kjøpt på Cubus. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.