Gå til innhold

Toyota ansetter ikke lenger røykere.

Anbefalte innlegg

Gjest Halling
Skrevet

Hva syns du om det?

Arbeidskontraktene forutsetter nå absolutt røykfrihet i hele arbeidsforholdet.

Spørsmålet er om det da er oppsigelsegrunn hvis en begynner å røyke?

Skrevet

Spørsmålet er hvordan det kan være lov.

"...................................."

Gjest Halling
Skrevet

Spørsmålet er hvordan det kan være lov.

"...................................."

Jeg mener hva blir det neste de skal gripe fatt i. Tåfis? Fedme? Mosjon? Mat?

Skrevet

Jeg mener hva blir det neste de skal gripe fatt i. Tåfis? Fedme? Mosjon? Mat?

Grensen går vel på det som er skadelig for andre mennesker.

Tåfis er plagsomt, men ikke skadelig. Fedme er skadelig for den det gjelder.

Røyk kan ikke sammenlignes med noe, rett og slett fordi det kan gjøre skade hos andre enn den det gjelder.

Røykere selv kjenner ikke hvor ufyselig de lukter, så kanskje en bilselger som røyker vil fremstå som udelikat.

Og det går jo fram at røyk ikke er oppsigelsesgrunn, det gjelder kun nyansettelser. De færreste begynner å røyke i godt voksen alder, så da blir det en risk bedriften må ta, for de kan selvsagt ikke sparke en som begynner å røyke.

Når alt det er sagt, kan jeg ikke skjønne at det er lov å skrive noe sånt i en stillingsannonse. De kan jo kreve at han ikke røyker på jobben, men ikke i fritiden.

Jeg synes faktisk setningen om at en søker må ha et lavt sykefravær var verre, det er noe man ikke kan kontrollere.

Gjest Persille
Skrevet

Grensen går vel på det som er skadelig for andre mennesker.

Tåfis er plagsomt, men ikke skadelig. Fedme er skadelig for den det gjelder.

Røyk kan ikke sammenlignes med noe, rett og slett fordi det kan gjøre skade hos andre enn den det gjelder.

Røykere selv kjenner ikke hvor ufyselig de lukter, så kanskje en bilselger som røyker vil fremstå som udelikat.

Og det går jo fram at røyk ikke er oppsigelsesgrunn, det gjelder kun nyansettelser. De færreste begynner å røyke i godt voksen alder, så da blir det en risk bedriften må ta, for de kan selvsagt ikke sparke en som begynner å røyke.

Når alt det er sagt, kan jeg ikke skjønne at det er lov å skrive noe sånt i en stillingsannonse. De kan jo kreve at han ikke røyker på jobben, men ikke i fritiden.

Jeg synes faktisk setningen om at en søker må ha et lavt sykefravær var verre, det er noe man ikke kan kontrollere.

Det er vel ikke bare plagen og skadene det er snakk om - men også antall pauser, eller mengde minutter fri man beregner seg i løpet av en arbeidsdag?

Vil jeg tro...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...