Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig bekymret for min gravide søster. Hun lider av spiseforstyrrelser, men fram til nå (uke 34) har hun klart å spise sund og god mat uten å kaste opp. Men nå har hun dessverre fått problemer. Hun føler seg stor og tung, og har problemer med å like seg selv. Hun gjør derfor hva hun kan for å sette fødselen i gang selv. Hun gjør ting hun absolutt ikke burde. Løfter tungt, stumper kråke, hopper i sofaen, springer osv. Natt til i dag trodde hun til og med at hun hadde lyktes. Hun fikk sterke magesmerter, men de gikk over etter noen timer. Jeg er veldig begkymret for henne, men klarer ikke å få henne til å skjønne at det er farlig å holde på med det hun gjør. Jeg mistenker henne også for å kaste opp maten hun spiser.

Hun har et barn på 3 år fra før. Da hun fødte sist, gikk fødselen utrolig raskt unna. Fra hun fikk første rie gikk det kun 2 timer til barnet var født. Barnet veide 3100 gram og var 53 cm langt. For meg så det ut som om babyen hadde tapt seg den siste tiden i livmoren, for det var så utrolig langt og tynt. Beina var så nesten avmagret ut. Også under det svangerskapet hadde hun problemer mot slutten. Hun gikk kraftig ned i vekt den siste måneden. Hva kan jeg gjøre for å hjelpe henne? Er redd for at noe skal gå galt både med henne og barnet.

Er veldig takknemlig for svar.

Vennlig hilsen Nenemor

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Jag förstår att det inte är lätt för dig att se din syster så här sjuk. Det hörs ju inte helt normalt och frisk ut att leva så som hon gjör. Det bästa för henne hade antagligen varit om hon fick någon utomstående att prata med henne. Hennes jordmor, doktor eller psykolog kanske kan försöka att få henne att förstå , att hon behöver ändra på sitt sätt att leva och att hon duger som hon är. Du kanske kan få henne att ta kontakt med någon inom kort. Om hon kaster opp ofta, så kan barnet får för lite näring och då behövs en extra nogrann undersökning gjöras feks ultraljud. Lycka till i detta svåra!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...