Gå til innhold

Hva er så galt med fler-koneri/manneri?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er filosof i dag og vi er jo i 2005 veldig klar for å gi alle som er glad i hverandre muligheten til å gifte seg.

Jeg liker da selvsagt det som Venstre står for -nemlig at alle skal få lov til å gifte seg -det er ikke bare en avtale mellom to parter - men også mellom paret og samfunnet - og dermed ønsker vi at alle gifter seg "borgerlig" - altså på kontor - fordi det er en avtale med Det Norske Samfunn - og SÅ velger hver og en hvilke rituelle rammer de vil ha rundt det hele etterpå -enten det er kristen, muslim eller ikkeno...

Ja, det høres for meg veldig fornuftig ut.

Men så spinner jeg litt i hodet og tenker - nå er det fritt frem for at folk av samme kjønn skal få gifte seg - hvorfor ikke da også fler enn to?

Hva syns dere?

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

11

• morsan

5

• mil1365380270

3

• favn

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Tanken har slått meg, men jeg har ennå ikke blitt enig med meg selv om to ektemenn er en fordel eller en ulempe! ;-)

Riktignok har man da to personer slik at sjansen for at noe blir gjort faktisk stiger. Men på den annen side har man faren for at man blir dollet så irritert fordi begge sluntrer unna! ;-)

Skrevet

Flergifte er vel i grunnen mest upraktisk i forhold til barn (farskap) og eiendom / arv, to 'emner' vi i vesten har mange reguleringer rundt.

Dessuten finner vi i vesten hverandre mye basert på romantikk, forelskelse, kjærlighet og ikke for å sikre hverandres geiter, familier og klantilhørighet.

Skrevet

Jeg hadde ikke gått med på at mannen min hadde flere enn meg! Rent følelsesmessig hadde det blitt bare kaos for min del. Vil ikke de fleste av oss være "den eneste ene" for vår kjære da?

mil1365380270
Skrevet

Tanken har slått meg, men jeg har ennå ikke blitt enig med meg selv om to ektemenn er en fordel eller en ulempe! ;-)

Riktignok har man da to personer slik at sjansen for at noe blir gjort faktisk stiger. Men på den annen side har man faren for at man blir dollet så irritert fordi begge sluntrer unna! ;-)

Når den ene ser på fotball, begynner så klart den andre også.

De blir sikkert fiskekompiser også.

Før du vet ordet av det, har de kjøpt modellfly.

De er enige om at ingen av dem skjønner hvordan dine klær skal vaskes, og at de kanskje snart må vaske noen av sine, siden soverommet er fullt av skittentøy.

Ingen av dem husker hvem som vasket gulvet sist, men begge er enige om at det må være din tur.

Kontoret kan du glemme. Nå står det to datamskiner der, men begge er opptatt. Ikke er det plass til en ekstra heller, alle de kule skriverne og utstyret tar mer enn resten av plassen.

Lykke til!

Skrevet

Når den ene ser på fotball, begynner så klart den andre også.

De blir sikkert fiskekompiser også.

Før du vet ordet av det, har de kjøpt modellfly.

De er enige om at ingen av dem skjønner hvordan dine klær skal vaskes, og at de kanskje snart må vaske noen av sine, siden soverommet er fullt av skittentøy.

Ingen av dem husker hvem som vasket gulvet sist, men begge er enige om at det må være din tur.

Kontoret kan du glemme. Nå står det to datamskiner der, men begge er opptatt. Ikke er det plass til en ekstra heller, alle de kule skriverne og utstyret tar mer enn resten av plassen.

Lykke til!

OK, cdette blir tungen på vektskålen! det holder med én mann, gitt! ;-)

Eller kanskje jeg skulle få en kone til, istedenfor en mann til? *gruble gruble*

Hadde jo vært fin med en husmor som kunne gå og stulle og stelle.

Kanskje en japanske en, jf artikkelen i Magasinet om manglende sex i japanske ekteskap, så får jeg gubbingens for meg selv på akkurat det området! ;-)

Skrevet

Godt spørsmål. Ingenting er jo i veien for at man kan leve sammen med et helt harem uten å være gift, så egentlig burde det jo være mulig å formalisere det gjennom mer forpliktende giftemål.

Det sterkeste argumentet MOT er hvordan det går når den ene Ali-baba etter den andre fra Pakistan og Iran søker om familiegjenforening med sine ørtenhundre koner, som alle er kusinene hans...

Jeg tror vi beholder det som det er.

Gjest ruupert
Skrevet

Flergifte er vel i grunnen mest upraktisk i forhold til barn (farskap) og eiendom / arv, to 'emner' vi i vesten har mange reguleringer rundt.

Dessuten finner vi i vesten hverandre mye basert på romantikk, forelskelse, kjærlighet og ikke for å sikre hverandres geiter, familier og klantilhørighet.

"Dessuten finner vi i vesten hverandre mye basert på romantikk, forelskelse, kjærlighet"

....og dette tror du ikke egentlig har med naturens krav om at vi skal forpante oss?

Gjest Nickgirl
Skrevet

Eller kanskje jeg skulle få en kone til, istedenfor en mann til? *gruble gruble*

Kanskje en japanske en, jf artikkelen i Magasinet om manglende sex i japanske ekteskap, så får jeg gubbingens for meg selv på akkurat det området! ;-)

Enig med morsan!! En kone til hadde vært kjekt!! To til alle huslige sysler og barnepass... Men om natter skal han være min!!! Har litt eiertrang der er jeg redd....

mil1365380270
Skrevet

Trodde japanske damer snart var ferdig med menn, jeg ;-)

Skrevet

Trodde japanske damer snart var ferdig med menn, jeg ;-)

Jge fant ikke artikkelen lenger, men det var en tråd om dette for noen dager siden.

Sto bl.a. at det var nokså vanlig å ha et mer mor-sønn-lignende forhold mlm ektefeller, slik at sex derfor ikke ble så aktuelt. Derfor hadde mange menn sex med prostituerte og/eller silikondukker!!

http://www.dagbladet.no/tekstarkiv/artikkel.php?id=5001050072944&tag=item&words=japan

Gjest skriver under på det!
Skrevet

Jeg hadde ikke gått med på at mannen min hadde flere enn meg! Rent følelsesmessig hadde det blitt bare kaos for min del. Vil ikke de fleste av oss være "den eneste ene" for vår kjære da?

Helt enig.

Skrevet

Min umiddelbare tanke er at - gud, lære opp EN til ;)

Dessuten har jeg liten tro på at noen klarer å administrere et slikt arrangement uten at det går ut over _noen_, såre følelser osv.

De fleste om dagen sliter jo med å få tid til å "vedlikeholde" ordinære parforhold, det er barn, jobb, osv. osv.

Skrevet

Det er ikke dine og mine følelser jeg tenker på her - men om LOVEN skal kunne forby det.

Skrevet

ja, -en kone til hadde vært tingen! :) en som han ikke hadde hatt lyst på.

Men da burde jeg heller satset på husjelp? hehe

Skrevet

Helt enig.

Men følelser kan ikke lovreguleres.

Skrevet

ja, -en kone til hadde vært tingen! :) en som han ikke hadde hatt lyst på.

Men da burde jeg heller satset på husjelp? hehe

Men hva om han får lyst på hushjelpa, da? ;-)

Skrevet

Men hva om han får lyst på hushjelpa, da? ;-)

min mann er ikke sånn :)

Skrevet

min mann er ikke sånn :)

Ja, det sier'em all, heh heh heh! ;-)

Skrevet

Ja, det sier'em all, heh heh heh! ;-)

Men jeg, jeg VET 8-o

hehe

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...