Gå til innhold

Fødselsdag om sommer-når selskap?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi skal ha barneselskap i morgen ettermiddag, barnet hadde bursdag i juli.

Tidligere har vi hatt selskapet i juli, men iår passet det ikke for oss før nå.

Vi hadde omtrent aldri forfall selv om vi har feiret i juli tidligere år.

"Vi hadde omtrent aldri forfall selv om vi har feiret i juli tidligere år"

Forfall? For ikke å si frafall... :o)

Annonse

Hva er egentlig forskjellen på forfall og frafall? Burde jo vite det, men jeg ser det faktisk ikke så klart!

Forfall kan faktisk også brukes om det at man er fraværende, jf uttrykket "hadde gyldig forfall", dvs "lovlog" grunn til å ikke komme.

I tillegg kan det da også brukes om regninger etc ("husleia forfaller den tyvende"), og det at ting ikke er så bra lenger ("hagen forfalt", eller "moralsk forfall")

Hva er egentlig forskjellen på forfall og frafall? Burde jo vite det, men jeg ser det faktisk ikke så klart!

Tja, si det egentlig...

Forfall for meg er f.eks. en forfallsdato for når bøker skal leveres tilbake på biblioteket. :o)

Frafall er når noen uteblir fra et selskap. På den annen side sier man kanskje at man melder forfall fra et selskap også?

Tja, si det egentlig...

Forfall for meg er f.eks. en forfallsdato for når bøker skal leveres tilbake på biblioteket. :o)

Frafall er når noen uteblir fra et selskap. På den annen side sier man kanskje at man melder forfall fra et selskap også?

Ja, jeg mener at det er rett å si at en melder forfall hvis en ikke har anledning til å komme.

Men det er kanskje rett å si t det var stort frafall i selskapet...?

Ja, jeg mener at det er rett å si at en melder forfall hvis en ikke har anledning til å komme.

Men det er kanskje rett å si t det var stort frafall i selskapet...?

I følge bokmålsorboka:

I forfall n1 (av forefalle, eg 'inntruffet hending') fravær(sgrunn); avbud ha lovlig f- / melde f-

II forfall n1 (etter ty.)

1 det å *forfalle (1); nedgang, tilbakegang, dekadanse garden, landet er i f- / moralsk f-

2 forfallsdag, termin betale ved f-

I følge bokmålsorboka:

I forfall n1 (av forefalle, eg 'inntruffet hending') fravær(sgrunn); avbud ha lovlig f- / melde f-

II forfall n1 (etter ty.)

1 det å *forfalle (1); nedgang, tilbakegang, dekadanse garden, landet er i f- / moralsk f-

2 forfallsdag, termin betale ved f-

Da er det riktig, slik som Tuss & Troll skrev, ikke sant?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...