Gå til innhold

Kan du anbefale en uforglemmelig bok?

Anbefalte innlegg

hare1365380455
Skrevet

De andre bøkene hennes er også bra, men "Retterstedet" er etter min mening den beste hun har skrevet.

Jeg kommer nok til å lese mer av henne! Så jeg skal huske tittelen.:)

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hare1365380455

5

• Freya

4

• favn

4

• Jeg er en annen

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Mr. Pusten
Skrevet

Jeg kommer nok til å lese mer av henne! Så jeg skal huske tittelen.:)

:) Hun er god, men grusom...

hare1365380455
Skrevet

:) Hun er god, men grusom...

Grusom? Mener du i bøkene eller å se til?

Gjest Mr. Pusten
Skrevet

Grusom? Mener du i bøkene eller å se til?

Jeg mente i bøkene, men siden du spør så, ehm, begge deler ;)

hare1365380455
Skrevet

Jeg mente i bøkene, men siden du spør så, ehm, begge deler ;)

Ok.... Jeg husker at jeg nesten ikke klarte å legge boken fra meg.

Skrevet

Ikke noen vanlig krimbok som sådan, men ganske uforglemmelig uansett: "Parfymen" av Patrick Süskind.

Leste den nettopp for tredje eller fjerde gang. Mildt sagt en spesiell historie. :)

Åh - den ligger i toppsjiktet når det gjelder bøker som har gjort skikkelig inntrykk, ja.

Skrevet

"Bienes hemmelige liv" av Sue Monk Kidd.

En venninne av meg er overbegeistret over "Den vidunderlige kjærlighetens historie" av Carl-Johan Vallgren.

De bøkene som jeg ikke klarte å legge fra meg var de 2 bøkene som du anbefalte en dame om å lese.

Husker ikke titlene på de bøkene.

Men det var om en svensk dame som var sammen med en fra Libanon.

Og som plaget henne og familien sin slik at hun måtte flykte.

En utrolig sann historie.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Krim:

Henning Mankell, Håkon Nesser og Jo Nesbø.

Vindens Skygge er veldig god, men boka som har gjort mest inntrykk på meg er fortsatt Beatles.

Jeg er en annen
Skrevet

Krim: Sjekk ut Patricia Highsmith og spionromanene til Graham Greene. Beste jeg har lest i sjangeren.

Skrevet

Krim: Sjekk ut Patricia Highsmith og spionromanene til Graham Greene. Beste jeg har lest i sjangeren.

Jeg leste bare Graham Greene en lengre periode.

Siste årene har det gått mye i José Saramago. Kjenner du bøkene hans?

Jeg er en annen
Skrevet

Jeg leste bare Graham Greene en lengre periode.

Siste årene har det gått mye i José Saramago. Kjenner du bøkene hans?

Nei, kjenner bare navnet. Hvilken bok leser man først?

Skrevet

De bøkene som jeg ikke klarte å legge fra meg var de 2 bøkene som du anbefalte en dame om å lese.

Husker ikke titlene på de bøkene.

Men det var om en svensk dame som var sammen med en fra Libanon.

Og som plaget henne og familien sin slik at hun måtte flykte.

En utrolig sann historie.

Sannsynligvis "På flukt" og "Aldri mer fri" av Liza Marklund. Forferdelige bøker egentlig.

Skrevet

Nei, kjenner bare navnet. Hvilken bok leser man først?

Hm, jeg leste 'Det året Ricardo Reis døde' og ble hektet for livet. Den er omtrent midt i forfatterskapet:

http://www.cappelen.no/main/forfatter.aspx?f=7070

Ellers har jeg lest 'Klosterkrønike', 'En flåte av stein', 'Jesusevangeliet', 'Alle navnene', 'Beleiringen av Lisboa', 'Klosterkrønike' og halve 'En Beretning om blindhet'.

Jeg elsker disse bøkene :)

Men om man liker minimalistisk litteratur, er ikke Saramago noe å satse på. Han skriver i et slags høylitterært språk om små, ofte anonyme eller underlige mennesker.

Mange og lange digresjoner, sparkene oppover, en alltid tilstedeværende slu og boblende humor og ikke minst eminiente oversettelser (oversetterne har fått mange priser), gjør dette til noe man bør få med seg.

Kort sagt: Anbefales.

Jeg er en annen
Skrevet

Hm, jeg leste 'Det året Ricardo Reis døde' og ble hektet for livet. Den er omtrent midt i forfatterskapet:

http://www.cappelen.no/main/forfatter.aspx?f=7070

Ellers har jeg lest 'Klosterkrønike', 'En flåte av stein', 'Jesusevangeliet', 'Alle navnene', 'Beleiringen av Lisboa', 'Klosterkrønike' og halve 'En Beretning om blindhet'.

Jeg elsker disse bøkene :)

Men om man liker minimalistisk litteratur, er ikke Saramago noe å satse på. Han skriver i et slags høylitterært språk om små, ofte anonyme eller underlige mennesker.

Mange og lange digresjoner, sparkene oppover, en alltid tilstedeværende slu og boblende humor og ikke minst eminiente oversettelser (oversetterne har fått mange priser), gjør dette til noe man bør få med seg.

Kort sagt: Anbefales.

Ok, takk for tipset, skal sjekke ut Saramago!

Skrevet

Fra virkeligheten: "Papillon" av Henri Charriere.

Anbefales virkelig! Ingen krim, men veldig spennende!

Skrevet

Ok, takk for tipset, skal sjekke ut Saramago!

Akkurat nå selger Haugenbok.no Cappelens pocketutgaver til kr 99 - hvis du ikke er så fin på det at du bare leser hardback ;-)

Skrevet

Ut å stjæle hester av Per Petterson er det beste boka jeg har lest i senere tid. Tror jeg.

Skrevet

Akkurat nå selger Haugenbok.no Cappelens pocketutgaver til kr 99 - hvis du ikke er så fin på det at du bare leser hardback ;-)

Jeg er også veldig glad i Saramago! Han skriver helt spesielt. Veldig fengende bøker.

Men setningene hans er så enormt lange, at jeg måtte tenke "punktum" der det sto komma, for å få med meg det han skrev...

Skrevet

Den beste boken jeg har lest, er "Fuglane" av Tarjei Vesaas. En nydelig, sart skildring sett fra innsiden av en person som ikke var helt som andre. Boken burde vært obligatorisk!

Ellers er jeg veldig glad i så og si alle bøkene av Finn Carling.

Skrevet

Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede, av Jan Wiese.

En fantastisk, uforglemmelig bok, som du gjerne leser om og om igjen :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...