Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er fort gjort å oversette idiomer direkte, slik som gå over bekken etter vann, gå som katten rundt grøten etc.

Men her om dagen leste jeg en som skulle skrive "det hele koker ned til at...." hadde oversatt dette med "It boils down to..."

Men kan det være riktig, da? For meg hørtes det unektelig litt komisk ut!

En tidligere kollega sa en gang i et jobbmøte med noen utlendinger at nå måtte vi slutte å "walk around the porridge"! *fnis* Utlendingene ble ganske lange i maska og skjønte fint lite.

Skrevet

"boils down to" er faktisk et uttrykk på engelsk også. Men å gå rundt grøten må man nok lenger ut på landet med :)

Skrevet

"boils down to" er faktisk et uttrykk på engelsk også. Men å gå rundt grøten må man nok lenger ut på landet med :)

OK, da tok jeg feil mht kokingen, da! ;-)

Apropos katten:

Hadde han sagt at vi måtte slutte å "walk like the cat around the hot porridge" så kunne de kanskje ha skjønt hva han mente, selv om man ikke bruker akkurat dette idiomet på engelsk.

Men når han da tok kortversjonen "walk around the porridge", så ble det jo temmelig uforståelig! :-)

Lurer på om det finnes en bok om slike idiomer! det hadde vært kjekt å ha! :-)

Gjest kroppogsjel
Skrevet

OK, da tok jeg feil mht kokingen, da! ;-)

Apropos katten:

Hadde han sagt at vi måtte slutte å "walk like the cat around the hot porridge" så kunne de kanskje ha skjønt hva han mente, selv om man ikke bruker akkurat dette idiomet på engelsk.

Men når han da tok kortversjonen "walk around the porridge", så ble det jo temmelig uforståelig! :-)

Lurer på om det finnes en bok om slike idiomer! det hadde vært kjekt å ha! :-)

idiomordbok er å få kjøpt.

Skrevet

idiomordbok er å få kjøpt.

Flott! Da skal jeg pørve å hsuke på det neste gang jeg er i en bokhandel! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...