Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det noen lover om hvordan det er lov å ta liv av sine kjæledyr?

Er det feks. lov til å skyte katten sin med hagle fordi man mener det er mer humant enn å gi dem en sprøyte hos dyrlegen?

Kan noen gi meg noen linker til

hvor i lovverket det står om slike ting?

Skrevet

Har aldri hørt at det er forbudt å skyte katter, eller hunder eller andre "husdyr" for den del. Det er vel ganske vanlig på landet, skulle jeg tro? Fatter'n har iallefall alltid skutt bikkjene sine selv når tiden har vært inne for det.

Skrevet

.

sikkert lurt å forhøre seg med dyrebeskyttelsen eller en lignende organisasjon angående dette. ikke alle mennesker er i stand til å ta livet av kjæledyret sitt på en verdig måte, det krever kunnskap svært mange av oss ikke har.

Ulrikke karolin
Skrevet

Jeg skjønner ikke at noen kan klare å drepe ett uskyldigt lite dyr som en katt. Å alle som skal kvitte seg med kattene sine burde gå til DYRLEGEN!! å for å ungå det problemet Steriliser eller kastrer katten din!!! å tenk gjennom allt før du får deg katt!

Hilsen en dyreelsker=0) som elsker katten sin over allt på jord=0)

Skrevet

Jeg skjønner ikke at noen kan klare å drepe ett uskyldigt lite dyr som en katt. Å alle som skal kvitte seg med kattene sine burde gå til DYRLEGEN!! å for å ungå det problemet Steriliser eller kastrer katten din!!! å tenk gjennom allt før du får deg katt!

En katt er da faen meg ikke uskyldig, pisser og driter overalt, riper opp bilene ved å gå på de, klorer opp hundene, tilogmed de hundene som ikke bryr seg om katter.

Utrydda skulle de vært, heller mus enn katt.

Skrevet

Er helt enig med deg. Er en bekjent som tenker på å skyte katten sin. Han har snakket med en veterinær hos mattilsynet som sa at det var helt greit å skyte katten.

Tootsieroll1365380854
Skrevet

Hvis det er snakk om at en som virkelig kan håndtere et våpen og vet hva han/hun gjør er det ikke noe i veien for å bruke hagla til å avlive dyr når tida er inne, mener jeg. Det viktige må vel være at dyret ikke lider. Har sett mange vettskremte, stressa og paniske dyr hos veterinæren... Da foretrekker jeg nesten jegeren som tar med seg den gamle jaktbikkja si i skogen hvor den får en avslutning på livet i sitt rette element.

Skrevet

Hvis det er snakk om at en som virkelig kan håndtere et våpen og vet hva han/hun gjør er det ikke noe i veien for å bruke hagla til å avlive dyr når tida er inne, mener jeg. Det viktige må vel være at dyret ikke lider. Har sett mange vettskremte, stressa og paniske dyr hos veterinæren... Da foretrekker jeg nesten jegeren som tar med seg den gamle jaktbikkja si i skogen hvor den får en avslutning på livet i sitt rette element.

Jeg er enig.

Såfremt dyret bør avlives (fordi det er for gammelt, for sykt el.l) og personen som gjør det virkelig kan håndtere våpen, synes jeg det er et fint alternativ til avlivning hos veterinær.

Tootsieroll1365380854
Skrevet

Jeg er enig.

Såfremt dyret bør avlives (fordi det er for gammelt, for sykt el.l) og personen som gjør det virkelig kan håndtere våpen, synes jeg det er et fint alternativ til avlivning hos veterinær.

Ja, det er en selvfølge at det er snakk om avliving til dyrets beste.

Skrevet

Hvis man ikke er veterinær, så er skyting eneste lovlig avlivingmetode.

"....................................."

Skrevet

En katt er da faen meg ikke uskyldig, pisser og driter overalt, riper opp bilene ved å gå på de, klorer opp hundene, tilogmed de hundene som ikke bryr seg om katter.

Utrydda skulle de vært, heller mus enn katt.

Er det ikke leggetid for deg nå, din lille trolle?

"..................................."

Skrevet

Ja, det er forskriftsregulert:

http://www.lovdata.no/for/sf/ld/xd-19981011-0991.html

Og hvis man ser det i den sammenheng at en tur til veterinær tross alt er stressende for et dyr (og at enkelte dyr oppfatter det som traumatisk), så er det mest humane faktisk å skyte dyret.

Dette forutsetter at omstendighetene rundt skytingen er mindre stressende.

F.eks. dersom man har muligheten til å sette ut en matskål, og skyte dyret uten at det oppfatter noe utenom det vanlige.

Og det forutsetter også at vedkommende som skyter er våpenkyndig, og gjør det korrekt. Skadeskyting er tragisk, og rikosjetter kan være en fare for omgivelsene.

Gjest teitur33
Skrevet

Ja, det er forskriftsregulert:

http://www.lovdata.no/for/sf/ld/xd-19981011-0991.html

Og hvis man ser det i den sammenheng at en tur til veterinær tross alt er stressende for et dyr (og at enkelte dyr oppfatter det som traumatisk), så er det mest humane faktisk å skyte dyret.

Dette forutsetter at omstendighetene rundt skytingen er mindre stressende.

F.eks. dersom man har muligheten til å sette ut en matskål, og skyte dyret uten at det oppfatter noe utenom det vanlige.

Og det forutsetter også at vedkommende som skyter er våpenkyndig, og gjør det korrekt. Skadeskyting er tragisk, og rikosjetter kan være en fare for omgivelsene.

Har du erfaring med dyr? Jeg er forsåvidt enig med deg altså, men mener også at dyret føler på seg at noe skal skje i en slik situasjon iom vår oppførsel i forkant etc.

Dette med å avlive hos veterinær tror jeg er mest for vår egen del. Jeg kunne aldri klart å fått dyret mitt skutt - jeg er egoistisk...

Gjest Halling
Skrevet

Har du erfaring med dyr? Jeg er forsåvidt enig med deg altså, men mener også at dyret føler på seg at noe skal skje i en slik situasjon iom vår oppførsel i forkant etc.

Dette med å avlive hos veterinær tror jeg er mest for vår egen del. Jeg kunne aldri klart å fått dyret mitt skutt - jeg er egoistisk...

Det kloke ord. Et velplassert hodeskudd er en anstendig død, særlig når dyret ikke aner noe.

Jeg har dessverre sett tilfeller hvor dyret fikk panikk når de har fått sprøyta og blir svimle.

Skrevet

Jeg har litt erfaring med dyr, men har ikke hatt noe selv over tid.

Det er vel klart at hunder og katter kan merke når eieren er deprimert/trist, men det er ingen grunn til å tro at de setter det i forbindelse med at de selv skal avlives.

Gjest Halling
Skrevet

Jeg har litt erfaring med dyr, men har ikke hatt noe selv over tid.

Det er vel klart at hunder og katter kan merke når eieren er deprimert/trist, men det er ingen grunn til å tro at de setter det i forbindelse med at de selv skal avlives.

De er veldig følsomme for kroppsspråk, små forandringer i stemme, uvanlige bevegelser og trekk.

Derfor kan det f eks se ut som en hjund skammer seg når den har gjort noe galt. Den reagerer på eierens kroppspråk og uttrykker usikkerhet.

Hester er også eksperter på dette. De kan fly på folk bare på grunn av kroppsspråk. De liker ikke mitt, de biter.

Skrevet

De er veldig følsomme for kroppsspråk, små forandringer i stemme, uvanlige bevegelser og trekk.

Derfor kan det f eks se ut som en hjund skammer seg når den har gjort noe galt. Den reagerer på eierens kroppspråk og uttrykker usikkerhet.

Hester er også eksperter på dette. De kan fly på folk bare på grunn av kroppsspråk. De liker ikke mitt, de biter.

"Hester er også eksperter på dette. De kan fly på folk bare på grunn av kroppsspråk. De liker ikke mitt, de biter."

Hva slags kroppsspråk har du i forhold til hester som får den så agressive da?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...