Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er 52 år og til nå ikke hatt problemer med overgansalder. Kanskje pga at jeg har tatt et naturpreparat, barbasco plus. Dette fjernet hetetokter. Det som har skjedd er at jeg i løpet av kort tid, ca 1 uke, plutselig er rammmet av gråteanfall, nedstemthet og tristhet.Jeg kan nesten ikke bruke linser, da øynene er for tørre og jeg er betydelig varmere i kroppen, veldige tretthetsanfall og mye våken om nettene. Dessuten er jeg hissig. Menstruasjon har så og si opphørt, en i januar og en i mai. Jeg er i en lederstilling og ser ikke at jeg kan fortsette å være på topp der når jeg sliter med overnevnte problemer. Hvis jeg skal starte på en behandling for disse, hva slags preparat bør jeg bruke og hva bør jeg passe på. Ingen brystkrefttilfeller, men mor har hatt slag, det samme med hennes søster( de røyket begge to), men det gjør ikke jeg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195715-overgangsalder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest undersigned

Siden du er opptatt av risiko og bivirkninger og dessuten ønsker rask effekt, kan det være hensiktsmessig at du forsøker et kosttilskudd som heter Tofupill først. Siden du har hatt god erfaring med et naturmiddel tidligere, kan dette være det du trenger i forhold til de plagene du nevner. Det vil du finne ut allerede etter en ukes tid. En artikkel i siste "Mat&Helse" (nr 8/2005) kan gi deg mer informasjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195715-overgangsalder/#findComment-1368603
Del på andre sider

Personlig ville jeg prøvd å holde meg unna hormonperparater så lenge det overhodet var mulig.

Det finnes flere soyapreparater på markedet som mange er fornøyde med. Bl.a. Tofupill. Noen har effekt av det ene, andre av noe annet.

Det har også kommet et annet helsekostpreparat som jeg nå ikke husker navnet på. Tror det var noe med Fema.... eller Femi.... eller noe slikt. Tror pakningen var med noe rødt på.

Jeg ville i hvertfall prøvd noe slikt over en god periode før jeg evt. gikk over på østrogenpiller. Og grunnen til det er alle de skumle bivirkningene HRT har.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195715-overgangsalder/#findComment-1370376
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

I tiden før det hele stopper opp, når menstruasjonen forsvinner helt, kan det veksle med perioder hvor du har hetetokter og mangler menstruasjon, så kan det komme blødning igjen som tegn på at det igjen produseres hormoner og hetteoktene forsvinner. Du er kanskje nå i en periode med redusert hormonproduksjon (varme og søvnproblemer tyder på det). Jeg synes du skal snakke med din lege om hormonbehandling og forsøke det i noen måneder og se om du får det bedre (det tror jeg). Nesten alle kvinner kan bruke hormon, også hvis det er tilfelle av slag i familien. Du kan forsøke med laveste dose østrogen, f.eks. i form av Novofem som vil gi deg månedlige blødninger. Det er nødvendig for at ikke livmorslimhinnen vokser ukontrollert. Hvis du etter et år ønsker å fortsette med hormon, kan du få et preparat som ikke gir deg blødning, men det kan du ikek brukle nå da du ikke helt er kommet til menopausen (da må du ha vært uten naturlig blødning i ett år. Det er ohså andre former for hormonbehandling, men denne egner seg nok beste for deg.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195715-overgangsalder/#findComment-1371494
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

I tiden før det hele stopper opp, når menstruasjonen forsvinner helt, kan det veksle med perioder hvor du har hetetokter og mangler menstruasjon, så kan det komme blødning igjen som tegn på at det igjen produseres hormoner og hetteoktene forsvinner. Du er kanskje nå i en periode med redusert hormonproduksjon (varme og søvnproblemer tyder på det). Jeg synes du skal snakke med din lege om hormonbehandling og forsøke det i noen måneder og se om du får det bedre (det tror jeg). Nesten alle kvinner kan bruke hormon, også hvis det er tilfelle av slag i familien. Du kan forsøke med laveste dose østrogen, f.eks. i form av Novofem som vil gi deg månedlige blødninger. Det er nødvendig for at ikke livmorslimhinnen vokser ukontrollert. Hvis du etter et år ønsker å fortsette med hormon, kan du få et preparat som ikke gir deg blødning, men det kan du ikek brukle nå da du ikke helt er kommet til menopausen (da må du ha vært uten naturlig blødning i ett år. Det er ohså andre former for hormonbehandling, men denne egner seg nok beste for deg.

Bare en kommentar: jeg ser at du anbefales naturprodukter, og det har mange kvinner god effekt av, men i studier hvor man ikke vet om man får juksebehandling (placebo) eller virkestoffet, så er effekten av naturprodukter ikke større enn ved placebo. Jeg kan derfor ikke gi deg garanti for denne behandlingen, men østrogen har i placebo-kontrollerte studier bevist at de er effektive, så her kan jeg garantere deg effekt. Hvis det altså er klimakteriet som melder seg, og det er det mye som tyder på i din beskrivelse, så kan du forvente snarlig god effekt av østrogen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195715-overgangsalder/#findComment-1371971
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...